• Veritaslux

Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?

Jag har en dotter som är snart 14 månader. Hon är ganska nätt, om än normal, till kroppsformen, vägde 8,9 kg och var 73,5 cm lång vid ettårskontrollen, så hon är väl något större nu. Hon har nu mest plagg i 74 och 80 men det varierar. Vissa plagg i 80 (framförallt byxor) är jättelånga och några bodies/tröjor i 74 håller hon på att växa ur i ärmarna medan andra sitter perfekt. 86 är för det mesta alldeles för stort. Hon fick t.ex. en klänning som går till fotknölarna och en t-shirt som är för bred över axlarna, så det ser ju helknasigt ut. 

Har nu hittat en del saker på olika reor på nätet, tänkte att det är bra att bunkra upp för dagis, och vet inte vad jag ska välja för storlek. 80 känns lagom men hur länge kommer hon kunna ha det? Ska jag köpa lite i 80 och lite i 86?

Samma sak med overall. Har skalkläder och även galonisar (de senare har jag fått) så höstkläder är kirrat, men vinteroverall är supersvårt. Vill vänta i det längsta men känns inte kul om allt är slut när kylan kommer. Hur gjorde ni? 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?
  • Mercurialis

Min 2,5-åring har storlek 80-86. Han började ha bodies i storlek 80 förra sommaren och de passar fortfarande. Den här sommaren har han börjat använda storlek 86 i vissa långbyxor.

Förra vintern hade han en overall i storlek 74 samt en jacka och ett par tjocka överdragsbyxor i storlek 86 (de senare var lite för stora egentligen men det fungerade).

Just nu sitter vi också och funderar hur vi ska göra till vintern. Jackan och byxorna i storlek 86 kan han ha igen. Men den overall vi har, ärvd från storebror, är i storlek 92. Jag har en känsla av att den kommer att vara för stor för honom. Troligtvis kör vi på jackan och överdragsbyxorna fram till årsskiftet och hoppas att overallen kan passa till efter nyår.   

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lillasysterfia

Jag köpte en vinteroverall på rea sommaren innan vår kille fyllde ett. (han fyller i okt) köpte då str 92 men han har alltid vart lång. Han fyller två nu i höst och har 92 just nu. Så vi får nog köpa i str 98 till vintern.

Tror det är bättre att ha lite för stort på vinterkläder då det ska få plats en massa kläder under.

• Veritaslux
    Mercurialis skrev 2012-08-12 11:52:49 följande:
    Min 2,5-åring har storlek 80-86. Han började ha bodies i storlek 80 förra sommaren och de passar fortfarande. Den här sommaren har han börjat använda storlek 86 i vissa långbyxor.

Förra vintern hade han en overall i storlek 74 samt en jacka och ett par tjocka överdragsbyxor i storlek 86 (de senare var lite för stora egentligen men det fungerade).

Just nu sitter vi också och funderar hur vi ska göra till vintern. Jackan och byxorna i storlek 86 kan han ha igen. Men den overall vi har, ärvd från storebror, är i storlek 92. Jag har en känsla av att den kommer att vara för stor för honom. Troligtvis kör vi på jackan och överdragsbyxorna fram till årsskiftet och hoppas att overallen kan passa till efter nyår.   
    Okej. Hur stor är/var är han? Låter som att han kunde ha strl 80 väldigt länge...
  • Veritaslux
    lillasysterfia skrev 2012-08-12 11:54:54 följande:
    Jag köpte en vinteroverall på rea sommaren innan vår kille fyllde ett. (han fyller i okt) köpte då str 92 men han har alltid vart lång. Han fyller två nu i höst och har 92 just nu. Så vi får nog köpa i str 98 till vintern.

Tror det är bättre att ha lite för stort på vinterkläder då det ska få plats en massa kläder under.
    På sätt och vis ja, men det funkar inte med för stort heller. Känns inte kul att sätta på barnet plagg de drunknar i. Och strl 92 skulle absolut inte gå då strl 86 är alldeles för stort. Låter som din kille är betydligt längre också.
  • thebird

Jag har också ett kort barn, hon är tre nu och har storlek 80/86, hon hade overall i storlek 80 de två tidigare vintrarna, i år får hon 86 (är ca 82 cm lång). Försök prova overall, ett rejält tag i grenen ska du kunna ta, så de inte hinner växa ur.

• Mercurialis
    Veritaslux skrev 2012-08-12 11:56:17 följande:
    Okej. Hur stor är/var är han? Låter som att han kunde ha strl 80 väldigt länge...

På 18-månaderskontrollen (som gjordes när han var nästan 20 månader) för snart ett år sedan vägde han 9,8 kg och var 77 cm lång.

Jag ser med spänning fram emot 2,5-årskontrollen på BVC om två veckor.  
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Momalicious

Min son är 20 månader och har stl 92, något plagg i 86 passar fortfarande. Lång och smal är han.

• Mabaja

Vi hade 80 från 7-12 mån ca. 86 introducerade vi vid 11 mån. Hade 86 i vinterkläder (född 101010). Nu har hon 92 men har börjat köpa 98 i kläder inför hösten. Nu är hon 22 mån.

Min lilla på 5 mån är rundare än min äldsta så där ska vi gå över till 74 redan nu.

• Baby1112

Min dotter började med 80 i julas, då åtta månader. Nu har hon mest 86 och är 15 månader.

• KMW

Min son är ganska liten till växten. 11 kg och 80 cm på 18-månaderskontrollen. Han har 74-80 i byxor och 80-86 i överdelar.
    Förra vintern när han var 10-14 mån ca köpte vi overall i strl 80 och den kunde han ha hela vintern. Overaller ska ju helst vara lite stora så att barnen kan röra sig obehindrat.
    Jag hade nog nästan satsat på strl 86 om jag vore du. Hon kommer ju vara ett halvår när vintersäsongen är här.

Nu sitter jag och funderar vilken storlek man ska köra på i vinter. 86 eller 92? Vintern är ju långt bort men vinterkläderna är ju ute i affärerna nu och väntar man för länge så kanske man blir utan. Vi hade jättesvårt förra året när vi var sent ute för att det var så utplockat. Gör inte om det misstaget igen.

Svar på tråden Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?