• Veritaslux

Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?

Jag har en dotter som är snart 14 månader. Hon är ganska nätt, om än normal, till kroppsformen, vägde 8,9 kg och var 73,5 cm lång vid ettårskontrollen, så hon är väl något större nu. Hon har nu mest plagg i 74 och 80 men det varierar. Vissa plagg i 80 (framförallt byxor) är jättelånga och några bodies/tröjor i 74 håller hon på att växa ur i ärmarna medan andra sitter perfekt. 86 är för det mesta alldeles för stort. Hon fick t.ex. en klänning som går till fotknölarna och en t-shirt som är för bred över axlarna, så det ser ju helknasigt ut. 

Har nu hittat en del saker på olika reor på nätet, tänkte att det är bra att bunkra upp för dagis, och vet inte vad jag ska välja för storlek. 80 känns lagom men hur länge kommer hon kunna ha det? Ska jag köpa lite i 80 och lite i 86?

Samma sak med overall. Har skalkläder och även galonisar (de senare har jag fått) så höstkläder är kirrat, men vinteroverall är supersvårt. Vill vänta i det längsta men känns inte kul om allt är slut när kylan kommer. Hur gjorde ni? 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?
  • KMW

Nja, är hon 80 lång i vinter hade jag nog satsat på strl 86 på overall. Dom ska ju ha lite grenhäng för att kunna röra sig obehindrat.

• Veritaslux

Tack för alla svar. Jag funderar lite på en Molo Rainbow overall och det står att de är stora så jag ska göra så att jag försö ker hitta en butik och går och provar. Inser också att det skiljer mkt mellan märken på storlekar så lite får jag väl chansa när jag köper via nätet med de andra kläderna. Köper jag nåt billigt i 80 som hon växer ur snart får jag leva med det...

• milli79

Typ runt 10mån, minns inte riktigt men "lilltjejen" har fortfarande enstaka plagg i 86 som funkar men mest ca 98 i stl och nu är hon 1,5år stor tjej.

• SailorGirl

Jag har gått efter barntotals tillväxtkurvor för att se ungefär när dottern kommer att ha vilken storlek, så man vet hur länge kläderna räcker.

Storlek 80 började vi lägga undan vid 17-18 månader, lite beroende på hur plagget var i storleken. Nu vid 22 månader har dottern 86 och 86/92, men vissa stora favoritplagg i 80 funkar, även om det innebär att det kan bli en glipa mellan tröja/byxor eller att byxor blir lite korta i benen. Det kan vara ok när det är sommar, så länge plaggen inte är trånga, tycker jag.

Generellt har varje "enkelstorlek", som t.ex. 74, funkat från att dottern var ca 3 cm kortare än vad storleken angett och upp tills hon varit 3 cm längre, dvs 74 har funkat mellan 71-77 cm. För dubbelstorlekar som 74/80 har storleken funkat just mellan de längderna, dvs 74-80. Jag räknar alltså med att 86 räcker tills hon är 89 cm och 86/92 tills hon är 92.

Kolla på längdkurvor här: www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/

Om din dotter är 73,5 nu kommer hon att vara ca 80 i april. Då borde den värsta vintern vara slut i större delen av landet. Jag hade nog satsat på att hitta en overall i 74/80 och sedan kört på skalkläder i strl 86 med fleecefoder under mellanperioden (Kappahls och POP är ungefär samma i kvalitet, men Kappahls är billigare). Sen blir skaljackan en bra vårjacka och fleecen är fin kalla sommarkvällar. Storlek 86 i skalkläder borde då räcka en god bit in på nästa höst.

POP har förresten en fin skaloverall med fleecefoder som jag tror din dotter kan ha hela vintern och sen en bit in på våren utan fodret, ifall du hellre satsar på galonisar. De har ju lite större storlekar, så där kan en 74 räcka. Prova ut vad som passar nu, oavsett vad/var du köper och välj storleken större, så bör det räcka.

• SailorGirl

Mellanperiodern = vårvintern 2013 ifall hon växer ur overallen. Inte större overall än 80 iaf. Både för stort och för litet blir svårt att röra sig i.

• elinorlilja

Jag köper nästan alltid lite för stora kläder. Min dotter är snart 19 månader och jag köper oftast 98 i tröjor. Ibland även i 92 vilket hon har nu men jag vill alltid tänka framåt. Det gör liksom inget att kläderna inte sitter perfekt för folk vet att barn växer. Byxor köper jag alltid 98 i och då speciellt leggins (min dotter är ganska stor för sin ålder 88cm lång och 13 kilo tung). Om jag vore du skulle jag köpa lite i stl 80 och lite i stl 86

Lycka till! 

• Mellanmjölkens land

Dottern var knappt 80cm och vägde 9,8kg vid 1 år. Vid 16 mån har hon gått upp 1kg och är 82cm. Förutom några par byxor har hon bara 86 eller 86/92 men vi har inget emot om kläderna sitter lite pösigt

• SannaM

Min 11-månaders väger 12 kg och är 77,5 lång Undrar också lite hur stor overall han kommer behöva i vinter... Just nu 80-86 i allt. Ska kolla längdkurvorna och se om jag blir klokare. Än så länge har vare sig längd eller vikt stannat av särskilt mkt, han blir bara större och större, hehe.

• Velveteen

Jag tycker det är svårt att veta om man generellt sett ska köpa bodys eller tröjor när ens barn börjar få storlek 86 och uppåt. Mitt barn är snart 1 år och har bara 74-74/80 nu men jag kollar på kläder i stl 86 därav dilemmat!. Känns det inte lite "bebisaktigt" med body om barnet är 1-2 år gammalt? Jag har sett på Tradera att många bjuder på bodys i stl 86 och jag tänker att barnen har den storleken länge. När barnet är på förskolan, är det bra med body då? Den sitter ju bra fast när de leker men krångligare att byta blöja och den måste vara rätt pösig för att vara skön att röra sig i och blöjan ska få plats. Känns som det mest blir ett extra lager tyg i grenen och sen ska man ha byxor, fleeceställ och ytterkläder ovanpå det (på vintern). Finns det fler fördelar/nackdelar?

• dripdrop

Låter som min dotter ungefär, när hon var i den åldern. Nu har hon 86, när hon är 22 månader. Och förra vintern hade hon 80 i overall, den var ändå rätt stor hela vintern. Denna vinter har hon 86 i overallen.

• Veritaslux

Tack för alla råd. Jag har köpt en Molooverall på Tradera i strl 80, men de är stora i storleken vilket avgjorde saken nu när jag hade svårt att välja. Tror den blir perfekt i vinter. Den är lite stor nu, men inte orimligt.

Köpte också en jacka på Zara och där tänkte jag först ta strl 18-24 månader men den drunknade hon i, så det blev 12-18 månader. Det var en "pojkmodell" och de är lite rymligare än tjejkläderna också...

Har verkligen insett hur svårt det är med storlekar, vad det skiljer. Jag har nu plockat fram en del plagg i 86 och till och med 92 som hon kan ha (t..ex. tröjor om de är smala), men mycket är fortfarande alldeles för stort.

• Veritaslux
    Velveteen skrev 2012-10-17 23:37:12 följande:
    Jag tycker det är svårt att veta om man generellt sett ska köpa bodys eller tröjor när ens barn börjar få storlek 86 och uppåt. Mitt barn är snart 1 år och har bara 74-74/80 nu men jag kollar på kläder i stl 86 därav dilemmat!. Känns det inte lite "bebisaktigt" med body om barnet är 1-2 år gammalt? Jag har sett på Tradera att många bjuder på bodys i stl 86 och jag tänker att barnen har den storleken länge. När barnet är på förskolan, är det bra med body då? Den sitter ju bra fast när de leker men krångligare att byta blöja och den måste vara rätt pösig för att vara skön att röra sig i och blöjan ska få plats. Känns som det mest blir ett extra lager tyg i grenen och sen ska man ha byxor, fleeceställ och ytterkläder ovanpå det (på vintern). Finns det fler fördelar/nackdelar?
    Jag köper inga bodys längre, gillar det inte alls eftersom det bara blir ett moment extra vid påklädning. Från det att dottern började gå gick jag över helt till tröjor. Men det är synd, för i storlek 80-86 är det svårt att hitta basplagg som inte är bodies!

Lindex har t.ex. jättefina mönster på sina babykläder, som går upp till strl 86. Mycket unisex med söta motiv och glada färger. Inga tunnare tröjor, bara bodies. Sedan börjar flickkläderna på 86 och då är det volanger och rosa/mörkt och blixtar. När jag efterfrågade efter baströjor i strl 80-86 på Lindex sade personalen att jag inte var den första som frågade!

H&M har också gjort om så att deras barnkläder börjar på 92... så samma sak där med bodies kontra tröjor...
Svar på tråden Storlekshjälp, 80 eller 86? När hade era barn 80-86?