• finskaflikkan

Vegetarian?

Jag har på senare år blivit mer känslig för kött och korv... Speciellt köttfärs, såna där kryddkorvar, falukorv ja i princip nästan all korv... Och vägrar stoppa i mig lamm, oxfilé och sånt...

Är hyperkänslig för senor, fettränder, konstiga bitar i eller att de ser skumt ut på nå vis(ej gammalt) de sista sitter väl i huvudet.. hehe..
    Men så fort jag får in en senbit kräks jag, hulkar och kan sen inte fortsätta äta.  

Köttfärs som jag alltid älskat förut tkr jag smakar lik i munnen (ursäkta men de gör de) oavsett hur jäkla mkt krydda jag har... *ryser* och NEJ de är inte gammalt...

Min mamma, hennes nästan alla kusiner och nån till är i princip alla vegetarianer eller veganer. Mamma blev de för kanske 6-7år sen.

Min fråga är kan de gå i "arv"? eller hur man ska säga de..

Och vad kan man äta istället för kött och sånt så man får i sig proteiner och där de INTE får finnas nån äcklig sena eller nåt sånt äckligt.
    Tack på förhand.   

• Svar på tråden Vegetarian?
  • Biffus

Samtliga frukter och grönsaker innehåller alla essentiella aminosyror (fast inte i form av klotformat protein). Speciellt gröna bladgrönsaker (spenat kål,ruccola)

För övrigt så finns det inte ens något som heter proteinbrist. Så länge du inte endast äter det vitaste mjölet som säljs kommer du att få i dig nog med protein, så länge som du får i dig nog mycket energi.

• Lilia

En vuxen frisk människa behöver inte oroa sig för proteinet, vad vegetarianer däremot lätt får brist av är järn (finns i spenat och andra gröna växter t.ex broccoli) omega 3 (finns i linfrön, valnötter och rapsolja bland annat, det finns också omega i en del färdiga produkter t.ex becel) och B12 (finns i syrade grönsaker och alger)

• Biffus
    Lilia skrev 2012-08-25 20:28:55 följande:
    En vuxen frisk människa behöver inte oroa sig för proteinet, vad vegetarianer däremot lätt får brist av är järn (finns i spenat och andra gröna växter t.ex broccoli) omega 3 (finns i linfrön, valnötter och rapsolja bland annat, det finns också omega i en del färdiga produkter t.ex becel) och B12 (finns i syrade grönsaker och alger)

Omega 3 finns även i grönsaker såsom spenat. Man behöver inte äta det som är rikt på en fettsyra för att få i sig det
Svar på tråden Vegetarian?