• fridaolson

3 månaders bebis frågor

Hejsan! Har en liten tös på 3 månader och är väldigt nyfiken/intresserad av hur det går för andra med bebisar i samma ålder. Tycker det är jättekul att jämföra och även berätta om hur det går med min Agnes :).

Så tänkte skriva lite frågor som ni gärna får svara på om ni känner för att dela med er! :)

Ålder? 3 mån 1 v

Vikt? 5475 vid 11 veckors ålder

Längd? 57 cm vid 11 veckors ålder

Tänder? Nej, men börjar fundera om det kan vara på g, vet att det är tidigt men hon dreglar nått så bedrövligt. Min bror var 4 mån när han fick sina första tänder.

Sömn dagtid/nattetid? Vaken ca 1.5 -3 timmar åt gången sen sover hon 30-90 minuter. Lägger henne vid 22 tiden efter kvällsmålet, sover då till 7-8 tiden. Äter och somnar om till 9 oftast.
    Ammad eller ersättning? Ammade till ca 2.5 månader sen vägrade hon och tar nu bara flaskan. Min mjölk är nu slut så ger henne nan 1.

Kvällesrutiner? Sover en sväng innan klockan 22 sen är det dags att byts till pyjamas och få flaskan tillsammans med pappa och mamma i soffan. Vaggas till sömns och sover vidare i sin säng hela natten.

Övrig utveckling? Greppar saker utan problem, skrattar och jollrar för fullt. Väldigt med och intresserad av allt man gör :)

• Svar på tråden 3 månaders bebis frågor
  • NorpanMaj2012

Tack för svar fridaolson! Fick faktiskt tips av en kompis om just ICAs blöjor och har använt dom i en vecka nu och dom läcker inte alls lika mycket som Libero och Pampers! Och priset är ju också en fördel :)

• LindaCinderella
    fridaolson skrev 2012-08-25 19:44:01 följande:
    LindaCinderella, okej :) jag ska börja lägga henne på mage några gånger om dagen, har ju slarvat med det eftersom hon blir så arg på direkten, men om hon får ligga några gånger per dag, inte långa stunder då men då kanske hon slutar hata det så mycket :) om jag har tur. 

Hon kommer säkert gilla det mer när nacken är nog stark att hålla upp huvudet längre stunder :) Innan dess tyckte min lilla det var ointressant. Men sen började hon vrida upp huvudet när hon låg på rygg och försökte vända sig så då började vi träna mer att ligga på mage. Så en dag vände hon sig själv :)
    Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
  • SylvieC

Igår var vi på BVC på 4-månaderskollen. Nu väger Sach 6125 gr och är 61 cm. När han föddes vägde han 2300 gr och var 42 cm. Han har inte så mkt att brås på längdmässigt men det är skönt att han hämtat igen den lite tuffa starten som prematur!

Sköterskan började så smått prata om smakport. men när jag sa att jag tänkt att helamma ett bra tag till och inte vill börja med smakisar ännu så tyckte hon det lät klokt och hon menade att det inte längre verkar höra till vanligheten att man faktiskt vill vänta. Hon upplevde att det är ganska mkt "hets" kring detta med smakportioner och att många börjar redan tidigare än vid 4 mån. -Tyckte det kändes skönt att hon stöttade mig i mina tankar om att vänta!

Allt väl med era små? :)

• gladtjeej

Ni som ammar era små, är det någonting ni får avstå so de reagerar på? (förutom alkohol, nikotin).

• TrasanApan
    gladtjeej skrev 2012-08-26 08:41:21 följande:
    Ni som ammar era små, är det någonting ni får avstå so de reagerar på? (förutom alkohol, nikotin).

Jag avstår från lök, vitlök och kål!
    Följ min blogg Trasanapan.se
  • SylvieC

Jag avstår från broccoli, kål och rå lök. Skaldjur, choklad, vitlök, jordgubbar och starkt kryddad mat funkar däremot bra!

• Luzita
    Ålder? 15 veckor 
    Vikt? 7440 g (4115 g vid födseln)
    Längd? 66,5 cm (54 vid födseln)
    Tänder? Nej, men har de senaste veckorna dregglat som en tok och biter på allt han får tag på 
    Sömn dagtid/nattetid?  Vaknar för dagen ca 7:00. Är vaken två-tre timmar och sover sedan ca två timmar. Är sedan vaken och sover ca 20-30 min var tredje timme hela dagen. Brukar somna vid 20:00-20:30 ungefär. 
    Ammad eller ersättning? Både och men försöker mest att amma. Han har dock haft väldig aptit sedan han föddes då han är rätt stor så min mjölk räcker inte alltid utan ibland får jag ge honom lite extra efter amning. Han har dessutom börjat bli väldigt lättdistraherad och vill titta på allt som händer runt omkring honom så ibland vägrar han ta bröstet och då blir det flaska. Han får oftast flaska som sista målet med.
    Amning
    Kvälls och nattrutiner? Vi byter tillpyjamas ca 19:30 och jag ammar alt. ger flaska. När han har ätit klart brukar han vara väldigt sömning så då går jag upp och lägger honom i hans spjälsäng och släcker lampan i rummet och går ut. Brukar stå utanför och titta genom springan för att se om han sover, eller gå på toa och sedan titta till honom. Men det brukar bara ta någon minut så sover han. :) Han brukar sedan vakna kl 02, jag ammar honom och lägger tillbaka honom i hans säng. Han vaknar sedan igen kl 05 för att äta och sedan sover han 1-2 timmar till i sin säng.
    Övrig utveckling? Han älskar verkligen när man pratar med honom. Då ler han och jollrar direkt. Han kan även skratta högt med ljud men gör det oftast bara om hans treåriga storebror gör något roligt. Han gillar att ligga i babygymmet och leka med de hängande leksakerna. Han griper aktivt tag i allt han hittar och för det till munnen. HIttar han inget så har han händerna i munnen nästan jämt och dreglar som en tok! hehe! Han avskyr att ligga på magen men jag försöker att göra det lite varje dag för att träna. Han är strak i nacken så han kan hålla huvudet uppe ganska bra om man har en leksak framför honom. Men han tröttnar snabbt och blir bara arg.  Han gillar även att ligga i babysittern och titta på oss när vi äter och somnar i den när jag dammsuger ;)
    Leonel 090722, Lúcas 120511
  • SylvieC

Mirali: Jag älskar broccoli men Sachs mage klarar det inte. :( Har testat flera gånger med samma resultat varje gång -han får magknip och gaser och blir helt otröstlig! Har hört flera som oxå haft problem med just broccoli... -Gott att din tjej klarar det! :)

• Luzita

med flaska menar jag att han får NAN1

• Luzita

glömde säga att han helst vill sitta eller stå upp hela tiden.. vill helst INTE ligga ner när han har honom i famnen ;)

Vad roligt det är att läsa om alla barn :) 

• aztec

Tänkte låna era kloka huvuden hade jag tänkt ;)

Men min tös tog 3mån vaccinet för 10dagar sedan och är som en förbytt bebis :( försöker intala mig själv att det säkert är något annat som spökar, men hon vill inte sova på dagarna längre vilket resulterar i att hon blir övertrött och skriker istället - innan somnade hon helt själv, inga problem!!! vaknar oftare pånätterna.. jätte lättväckt också, måste verkligen gå på tårna nu. pratar inte lika mycket heller, inte lika glad verkar det som ;( känner mig helt plötsligt som en dålig mamma!

• fridaolson

Aztec, det är inte sån där utvecklingsfas nu då? Agnes blev sådär vid 8 veckor och sen vid 12 veckor ungefär. Hon sov jättedåligt på dagarna, var inte glad alls, ville inte ligga ner överhuvudtaget.

Men det gick över för Agnes efter en vecka och nu är hon ju lika go igen som innan och lätt med allting. Just när hon var sådär så kändes det som en evighet och jag trodde aldrig att det skulle gå över.

• pågmamman

Hopaps ok hoppar in här - fast ser att det var länge sen ngn skrev! Måste fråga dig Aztec: Hur har det gått med din lilla tjej. Blev hon "sig lik" igen... Undrar för har själv upplevt liknande med min son.......

• Minion
    Ålder? 13 veckor och 5 dagar
    Vikt? Idag 7685g (4400g vid födseln)
    Längd? 65,5 cm (53 cm vid födseln)
    Huvudomf? 41,2 cm (34,5 cm vid födseln)
    Tänder? Nej, men kan nog bli snart om man ska gå efter när äldre syskonen fick första tänderna.
    Sömn dagtid/nattetid? Han sover ett par- tre ggr på dagen ca 1,5 tim åt gången, men det varierar ganska friskt från dag till dag. Han hade tills för ett par dagar vanan att somna kl 23 för natten, men nu har han börjat somna mellan kl 20 och 21 och det passar oss utmärkt! Han sover från ca 21 till 8.00 ungefär, och vaknar då för att äta allt mellan 2 till 10 ggr, beroende på hur bra han sover just den natten.
    Ammad eller ersättning? Helammad.
    Kvälls och nattrutiner? På söndagar och onsdagar badar han på kvällen, andra dagarna byter vi bara blöja och tar av kläderna (han sover i bara blöja). Sen ammas han till sömns och sover i famnen tills jag själv också vill lägga mig.
    Övrig utveckling? Casey "pratar" mycket och har börjat utveckla sin egen humor så han förstår lite när något är roligt och har blivit hemskt kittlig :) Han började rulla från rygg till mage för tre veckor sen i sängen, men inte förrän de senaste dagarna som han klarat av att rulla på hårt underlag (golvet). Han suger mycket på fingrarna och tummen, istället för knogarna nu, och har börjat upptäcka att han har tår också xD
    Försöker också liksom sätta sig upp när han ligger ner, och det ser verkligen ut som att han skulle kunna lyckas med bara liiiite hjälp. Men det klarar han nog inte än på några veckor :)
Svar på tråden 3 månaders bebis frågor