• Jeff

Hur är Vallentuna och Jakobsberg?

Vi har så smått börjat leta hus och är nyfikna på Vallentuna och Jakobsberg i Järfälla.

Någon som har koll på områdena i Vallentuna, vilka (om några) områden bör undvikas och vilka rekommenderas för en växande barnfamilj?
    Hur är det runt Vallentuna Centrum?

Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter och tankar! 

• Svar på tråden Hur är Vallentuna och Jakobsberg?
  • Vinterankan

Jag har kollegor som bor i både Vallentuna och järfälla. Vet inget om områden man ska undvika men de som bor i Vallentuna bor nära gränsen till Täby, tror det hette uthammar eller något. Trivs jättebra och massor med barnfamiljer, det är ett nybyggt område bredvid sjön. Den andra är äldre och bor i ett område som heter rickeby och den kollegan trivs också jättebra. Då den är barnlös så har jag ute hört något om hur det är med familjer i området. Järfälla så tror jag det är i närheten av stäket som i alla fall någon bor och även den trivs väldigt bra.

• LaFontaine

Jag är uppvuxen i Jakobsberg och måste säga att det beror på vilket område du tänkt bo i. Centrum är absolut inte något jag rekommenderar, medan andra områden är kanon. Jag bor själv i Viksjö där det finns både lägenheter och hus. Där är det kanonlugnt och trevligt. 

Har ni tänkt er hus eller lägenhet? 

• Jeff

Tack Vinterankan :) Jag har också hört bra saker om området som ligger mot Täby så det låter lovande!

LaFontaine: Vi letar hus! Jag bodde en kort tid på bästa sidan av stationen och fick då intrycket att det var åt det hållet man ska hålla sig. Jobbar du/ni i stan och hur fungerar i sådant fall pendlingen?

• LaFontaine
    Jeff skrev 2012-08-13 12:03:24 följande:
    Tack Vinterankan :) Jag har också hört bra saker om området som ligger mot Täby så det låter lovande!

LaFontaine: Vi letar hus! Jag bodde en kort tid på bästa sidan av stationen och fick då intrycket att det var åt det hållet man ska hålla sig. Jobbar du/ni i stan och hur fungerar i sådant fall pendlingen?
    Vi jobbar båda inne i stan och tycker att pendlingen allt som oftast fungerar bra. Visst är tågen sena ibland och vissa vintrar är jobbiga, men oftast handlar det om enstaka dagar eller kortare perioder. Numera finns också alternativ till tåg, från Jakobsberg går exempelvis en buss till stan och strular tågen för mycket kan man alltid åka till Kista eller Vällingby och byta till tunnelbana. Vi ser i alla fall inte pendligen som en anledning till att flytta.

Västra sidan av Jakobsberg är det som gäller. Där har du dessutom Olovslund och villaområdet. 
  • Nadja93

Jag bor i Vallentuna, Tycker det är en jätte bra kommun med massor av saker att göra, Man kan välja ifall man vill bo ganska centralt i hus/lägenhet eller lite mer ut på landet. Skolorna samt dagis finns det många av och jag tycker(eftersom jag själv gått i två av skolorna här) att dom är väldigt bra! 

I Jakobsberg är det också bra, Har flera vänner som bott där, Dock vet jag inte så mycket om själva stället.  

• Ollopa

Vallentuna är stort, hur vill du bo? Centralt mot centrum eller på landet?

• Jeff
    LaFontaine skrev 2012-08-13 13:11:55 följande:
    Vi jobbar båda inne i stan och tycker att pendlingen allt som oftast fungerar bra. Visst är tågen sena ibland och vissa vintrar är jobbiga, men oftast handlar det om enstaka dagar eller kortare perioder. Numera finns också alternativ till tåg, från Jakobsberg går exempelvis en buss till stan och strular tågen för mycket kan man alltid åka till Kista eller Vällingby och byta till tunnelbana. Vi ser i alla fall inte pendligen som en anledning till att flytta.

Västra sidan av Jakobsberg är det som gäller. Där har du dessutom Olovslund och villaområdet. 
    Vad bra, tusen tack för ditt svar :)
    Nadja93 skrev 2012-08-13 13:24:31 följande:
    Jag bor i Vallentuna, Tycker det är en jätte bra kommun med massor av saker att göra, Man kan välja ifall man vill bo ganska centralt i hus/lägenhet eller lite mer ut på landet. Skolorna samt dagis finns det många av och jag tycker(eftersom jag själv gått i två av skolorna här) att dom är väldigt bra! 

I Jakobsberg är det också bra, Har flera vänner som bott där, Dock vet jag inte så mycket om själva stället.  
    Har du någon koll på villaområdet vid Vallentuna Centrum? 
    Vi letar nog rätt centralt och inte så långt norr om centrum. Ormsta är nog vår gräns.

• Jeff
    Ollopa skrev 2012-08-13 13:28:42 följande:
    Vallentuna är stort, hur vill du bo? Centralt mot centrum eller på landet?
     Vi vill bo rätt centralt och på gångavstånd till roslagsbanan eftersom vi nog huvudsakligen kommer åka kommunalt till våra arbetsplatser.
  • veronicabelly

Jag bor i Vallentuna och har gjort det sedan 2004... Har 5 barn och kan rekommendera Vallentuna starkt! Är själv uppvuxen i Danderyd... Men Vallentuna erbjuder så mycket mer.... Mycke natur men ändå relativt nära stan... Med bil tar det ca 30 min in till city! Skolor och dagis är jättebra!! Finns ju alltid bättre och sämre så klart! Men kan varmt rekommendera förskolan smultronet som är privat... Där har alla mina barn gått och sedan ormsta skolan! Vi bor 3 min från c me bil å jag stortrivs!!

Svar på tråden Hur är Vallentuna och Jakobsberg?