• Uppsalapojkarna

Frågor om Birma

Hej!
    Vi går i tankar att köpa en Helig Birma.

Har ni birma och kan berätta lite om hur rasen är...

Hur mycket päls släpper de?

Är de lugna och passar som innekatt?

Kan man ha bara en?

• Svar på tråden Frågor om Birma
  • Majsan70

- Vi har 6 stycken Birmor. Föder upp rasen och tycker ju därmed det är världens trevligaste katt. Det är en lagom katt i det mesta från storlek till humör. Ganska hundlika i sättet många gånger och i vart fall alla fall våra Birmor är mycket sällskapliga.

- De släpper väl en del päls det kommer man inte ifrån. Vi varken badar eller kammar våra katter överdrivet men med 6 stycken blir det ju lite.

- Självcklart passar de som innekatter. Det gör alla katter, men man får inte glömma att aktivera och anpassa hemmet så katten trivs. De är relativt lugna men kan ju självklart busa ordentligt.

Kan man ha bara en?
    - Ja det kan man väl men jag tycker inte det är något roligt liv för dem. Jag ser ju hur mycket kompisarna betyder för dem så satsa på två katter.

• Birmafröken

Jag har en liten birmakille här hemma som snart är 1,5 år. Tidigare har jag haft ett par honor. Jag tycker om "lagomraser", som är lagom aktiva, lagom lekfulla och sociala (utan att vara påträngande), lättskötta och enkla att leva med och till dessa raser hör definitivt birman. Förutom birma har jag även ragdoll och norsk skogkatt och jämfört med dem är de tydligaste skillnaderna att birman är mindre i storlek, rör sig mer graciöst, och jamar mjukare. Om de är knäkatter eller ej är enligt min erfarenhet ganska individuellt. Mina birmahonor ville ibland ligga i knät, men min lilla birmakille vill i så fall bara ligga uppe i famnen vid ansiktet så att han kan pussas.

Alla katter med päls släpper hår, men jag tycker inte att birman är extrem när det gäller det. Birman har en väldigt lättskött päls som den oftast klarar av helt på egen hand. På en vuxen birma kan man behöva kamma lite då och då för att ta bort lösa hår och eventuella tovor i ett tidigt skede, men det är överkomligt tycker jag. Har man mycket mörka textiler i hemmet eller svarta kläder kommer det såklart märkas tydligt att det flyttat in en birma eftersom birmahår är vita.

En birma passar varken sämre eller bättre än andra katter som innekatt. Alla katter behöver stimulans och en miljö som möjliggör aktivitet för att trivas, men med ett kattanpassat hem kan det absolut få sina behov tillgodosedda inomhus också. Mina birmor har alla haft stor glädje av regelbunden utevistelse under uppsikt eller i långt koppel.

Kan man ha bara en?

Ja, det kan man, men även där får man tänka på om kattens vardag i så fall kommer att innehålla tillräckligt med stimulans för att katten ska trivas. Särskilt en ung katt har stort behov av att leka. Att jaga och brottas med en kattkompis är min unga birmas favoritsysselsättning och den aktiviteten kan en människa aldrig ersätta.
  • Birmafröken

Tillägg: För att ingen ska missförstå, så har jag mina katter lösa under uppsikt eller i sele med långt flexikoppel. Katter får inte vara uppbundna med löplina.

• Uppsalapojkarna

Tack för era svar. Jag är väldigt sugen på birma. Det blir då en till att börja med och sen kanske en till senare. Vill inte ha 2st kattungar samtidigt. Tror att det finns risk att det blir förmycket på en gång då.

Vi kommer självklart låta katten gå ut om den vill, men då i koppel. Ska även täcka in balkongen med nät, så att den kan vara på balkongen.

Men min man är otroligt rädd för att det ska bli en massa hår överallt. Han klagade en hel del när vi hade hund, en papillon och jag är rädd för at jag ska behöva höra hans gnäll hela tiden om katten hårar en del.
    Min man vill ha det riktigt fint och städat hemma. När han dammsuger så damsuger han inte bara golvet, utan fönsterbrädor, sängstommar, bord, tv, lampor, dörrkarmar mm. Det förklarar en del.

En nakenkatt vill han inte ha och inte jag heller. Jag har fastnat för birman. Men om man trimmar pälsen ordentligt så borde det ju inte bli så mycket päls, på främst den mörka tygsoffan.

• Majsan70
    Uppsalapojkarna skrev 2012-08-13 12:42:57 följande:
    Tack för era svar. Jag är väldigt sugen på birma. Det blir då en till att börja med och sen kanske en till senare. Vill inte ha 2st kattungar samtidigt. Tror att det finns risk att det blir förmycket på en gång då.

Vi kommer självklart låta katten gå ut om den vill, men då i koppel. Ska även täcka in balkongen med nät, så att den kan vara på balkongen.

Men min man är otroligt rädd för att det ska bli en massa hår överallt. Han klagade en hel del när vi hade hund, en papillon och jag är rädd för at jag ska behöva höra hans gnäll hela tiden om katten hårar en del.
    Min man vill ha det riktigt fint och städat hemma. När han dammsuger så damsuger han inte bara golvet, utan fönsterbrädor, sängstommar, bord, tv, lampor, dörrkarmar mm. Det förklarar en del.

En nakenkatt vill han inte ha och inte jag heller. Jag har fastnat för birman. Men om man trimmar pälsen ordentligt så borde det ju inte bli så mycket päls, på främst den mörka tygsoffan.

Alltså jag vill inte låta negativ nu men vill man ha ett kliniskt rent hem skall man nog inte ha katt alls. Birmorna fäller och man kan inte "trimma" hur mycket som helst om de skall ha sin fina päls kvar. Framför allt de är VITA o deras hår synd överallt.
    Vad gäller kattungar är det lättare att ha två än en som DU måste aktivera rätt.  Har man två leker de självmant o på ett helt annat sätt än vad du nånsin kan åstadkomma.

Så mitt råd som uppfödare är väl att tänk om igen...prata ihop dig med din man för katten skall vara önskad av alla i familjen och inte ses som en nedskräpare av vissa.

Lycka till!
  • Birmafröken

Ja, jag håller med Majsan70. Är man väldigt pedantisk blir det svårt att ha katt. Det har inte bara med pälslängden och färgen att göra. Alla katter lämnar spår efter sig. Har de inte päls kan de lämna smutsiga fettfläckar från huden där de har legat.

Sedan skräpar de även ner på så många andra sätt. De smular med sina torrisar, spiller med blötmaten och framförallt drar de med sig kattsand från lådorna och ut i lägenheten. De kan tugga på blommor och göra nos-och tassavtryck på fönster och speglar. De kan kräkas och torka diarrérumpor på mattorna... trots rejäla klösmöjligheter kommer det säkert hända att mattor och stoppade möbler provas då och då.

Är man medveten om detta och tycker att det är värt den extra städningen så är chansen stor att katten blir en stor källa till glädje. I annat fall avråder jag från katt, hur lättskött och lugn den än är.

• Birmafröken

Ett tips är också att inreda i vitt och ha ljusa hemmakläder så syns iallafall inte håren om man birmor. Helfärgade katters päls syns både på ljusa och mörka textiler.

• Uppsalapojkarna

Jo, men jag och barnen ska ha både hund och katt. Det får min man bara acceptera och det gör han också.
    Men man kan ju försöka välja rätt sort. Han har inte direkt klagat när hunden  kladdat med maten eller så utan det är ju hårstrån för att han tycker att det ser så smutsigt ut då och att de är svåra att få bort från soffan.

Mattor har vi djurvänliga sådana

• Birmafröken
    Uppsalapojkarna skrev 2012-08-13 14:00:00 följande:
    Jo, men jag och barnen ska ha både hund och katt. Det får min man bara acceptera och det gör han också.
    Men man kan ju försöka välja rätt sort. Han har inte direkt klagat när hunden  kladdat med maten eller så utan det är ju hårstrån för att han tycker att det ser så smutsigt ut då och att de är svåra att få bort från soffan.

Mattor har vi djurvänliga sådana
    Enklast är att lägga en filt eller liknande som skydd i soffan, men annars kan man ha ett särskilt textilmunstycke på dammsugaren som gör det enkelt att få bort katthåren. Jag kan även rekommendera en slags svamp som finns i djuraffärer som man lätt får bort katthår från soffan bara med genom några enkla drag.
  • Birmafröken

Oj, ursäkta den märkliga meningsuppbyggnaden. Avskyr att man inte kan gå in och rätta när man skickat iväg ett inlägg.

• Uppsalapojkarna

Min man vill ha en bengal, men de hårar säkert lika mycket om inte ännu mer.

Men jag vill inte ha en bengal då den är mycket livligare och kanske inte passar sig lika bra med barn även om barnen är väldrillade med djur.

• Birmafröken
    Uppsalapojkarna skrev 2012-08-13 14:24:46 följande:
    Min man vill ha en bengal, men de hårar säkert lika mycket om inte ännu mer.

Men jag vill inte ha en bengal då den är mycket livligare och kanske inte passar sig lika bra med barn även om barnen är väldrillade med djur.
    Ja, bengal och birma är ju nästan varandras totala motsats, både när det gäller utseende och temperament. Om din man tilltalas av ett vildare utseende kan kanske lagomkatterna Norsk skogkatt eller Maine coon vara en kompromiss?
  • Uppsalapojkarna

haha, nejdet är ingen kompromiss. Han vill helst ha en vildkatt haha.

• Novaliesmamma

Jag har 2 birmor. En hona och en hane De är sociala och underbara. De har olika personligheter men båda älskar närhet. Har aldrig visat någon form av aggressivitet. De följer efter än var man än går De är innekatter och beter sig som hundar (följer efter, slickar på än, hoppar upp på ens knä, springer till dörren när det ringer osv)

Jag borstar honans päls regelbundet så hon fäller inte alls mycket. Hanen hatar att bli borstad så jag undviker att plåga honom med borstningen. Så han fäller en hel del!!

Världens underbaraste katter. Dom är SÅ älskade. Mina guldklimpar.

• knightcat

Jag har två birmatjejer som är hur mysiga som helst. Otroligt sociala och roliga. Den ena är väl lite mer mammig. Hon vill oftast bli buren och ligga nära. Gärna på magen. Den andra är väldigt kattunge av sig fortfarande och lite mer självständig (överklassvarning)
    Försöker borsta dem 1-2 gånger i veckan och de älskar det. Kommer självmant och lägger sig i knät. de vill också hjälpa till med pälsvården hehe. Klorna går utmärkt att klippa också. 
    Jag föredrar att ha två birmor istället för att ha som ensam katt. Märker mycket på damerna att de lägger sig tätt intill varandra när de sover. 

• Uppsalapojkarna

Nu har vi sedan några dagar en underbart söt liten lila birma hane.

Gubben min fick en robotdammsugare samtidigt, så nu blir det nog tom renare än det var innan. i alla fall på golven.

• Chridhe

:) alla nöjda och glada, hihi Vi hade en vacker blåmaskad Birma när jag bodde hemma. Hon älskade att leka kurragömma! Satt ofta i badkaret eller i hon ute i tvättstugan. Mjauade (eh, skrek) för att man skulle komma och leta. Då blev hon helt tyst och fällde ner öronen för att inte synas :)

Svar på tråden Frågor om Birma