Frågor om Birma
Har ni birma och kan berätta lite om hur rasen är...
Jag har en liten birmakille här hemma som snart är 1,5 år. Tidigare har jag haft ett par honor. Jag tycker om "lagomraser", som är lagom aktiva, lagom lekfulla och sociala (utan att vara påträngande), lättskötta och enkla att leva med och till dessa raser hör definitivt birman. Förutom birma har jag även ragdoll och norsk skogkatt och jämfört med dem är de tydligaste skillnaderna att birman är mindre i storlek, rör sig mer graciöst, och jamar mjukare. Om de är knäkatter eller ej är enligt min erfarenhet ganska individuellt. Mina birmahonor ville ibland ligga i knät, men min lilla birmakille vill i så fall bara ligga uppe i famnen vid ansiktet så att han kan pussas.
Hur mycket päls släpper de?
Alla katter med päls släpper hår, men jag tycker inte att birman är extrem när det gäller det. Birman har en väldigt lättskött päls som den oftast klarar av helt på egen hand. På en vuxen birma kan man behöva kamma lite då och då för att ta bort lösa hår och eventuella tovor i ett tidigt skede, men det är överkomligt tycker jag. Har man mycket mörka textiler i hemmet eller svarta kläder kommer det såklart märkas tydligt att det flyttat in en birma eftersom birmahår är vita.
Är de lugna och passar som innekatt?
En birma passar varken sämre eller bättre än andra katter som innekatt. Alla katter behöver stimulans och en miljö som möjliggör aktivitet för att trivas, men med ett kattanpassat hem kan det absolut få sina behov tillgodosedda inomhus också. Mina birmor har alla haft stor glädje av regelbunden utevistelse under uppsikt eller i långt koppel.
Kan man ha bara en?
Ja, det kan man, men även där får man tänka på om kattens vardag i så fall kommer att innehålla tillräckligt med stimulans för att katten ska trivas. Särskilt en ung katt har stort behov av att leka. Att jaga och brottas med en kattkompis är min unga birmas favoritsysselsättning och den aktiviteten kan en människa aldrig ersätta.