• Anonym (ts)

Köpa svartkontrakt hyresrätt, i Stockholm.

Jag har länge funderat över hur detta funkar, hur får människor tag i dessa svarta kontrakt? Och vad anser ni om saken, är det ett "måste" för att ta sig in på stockholms hyresrättsmarknad om man inte har tid att köa i flera år, även när det gäller kringliggande kommuner? Är det moraliskt förkastligt? Hur går detta till, regleras inte detta via lag? Det känns som att det måste vara extremt svårt att genomföra, speciellt om man typ flyttar in i länet och inte har någon lägenhet att byta med!

Finns det någon här som faktiskt gjort en sådan här affär, vilket hinder stöter man på? Mådde du dåligt efteråt? Kändes det skönt att ha ordnat bostad eller mörkades det över dåligt samvete över alla man stängde ute som står i kösystemet?

Fungerar verkligen kösystemet i Stockholm, med omnejd?     

• Svar på tråden Köpa svartkontrakt hyresrätt, i Stockholm.
  • MissNora

Skolarbete??

Nåväl. Sådana system finns ju inte enbart i Stockholm och dess region utan så fungerar det ju i de flesta större städer.

Det är väl mer eller mindre vedertaget för att kunna få en bostad så måste du har en helvetisk tur, köat i många år eller köpa sig ett kontrakt.

• Coruscant

Tror många bor hemma länge eller hyr i andra hand. Men ställer man sig i bostadskön som 18-åring så tar det ca 2-5 år för en lägenhet i tunnelbaneförort.

• Anonym (ts)

Jag fattar inte riktigt, jag bor i stockholm men fattar liksom inte hur folk kan få svartkontrakt, alltså är hyresvärdarna korrupta eller vad?  Det är väl liksom inte bara att ringa upp en hyresvärd och säga "hej, kan jag få ett svartkontrakt tack!" Är det typ nån svartkontraktsförmedling man kontaktar, eller är det typ bara de som redan är kriminella som  har dessa kontakter, typ en vanlig svensson kan inte få ett svartkontrakt?

• Anonym

Det vanligaste när jag var " i branschen" var att den som ville ha en lgh i storstad fixade en billig hyresrätt i någon oattraktiv billig ort (byte Stockholm - Kramfors), man bytte (har bostadsföretagen oftast ingen rätt att motsätta sig om man kan presentera en förklaring som är det minsta trovärdig), den som fick lägenheten i Stockholm betalade svart + uppsägningshyran i Kramfors. Klart!

• Anonym

Det finns ett antal svartmäklare i Stockholm med goda kontakter. Och hyresvärdar som inte är så nogräknade. Är du intresserad sv att köpa svart får du höra dig för hos bekanta om de kan ge dig något namn. Jag har köpt lgh svart, fast dét var några år sen. Jag kände mig inget särskilt efteråt. Rädd bara att det inte skulle gå igenom, det var ett skenbyte som skulle göras o min blivande hyresvärd krånglade lite, men det gick vägen. Anlitade en svartmäklare.

• Anonym

Man gör ett byte mellan två lägenheter, men var beredd på att du kommer få visa allehanda handlingar på det hela och ge en förklaring till bytet. Jag sålde min lägenhet svart för jag hade inget behov av den men kände ändå att jag inte vill säga upp ett förhandskontrakt i Sthlm innerstad bara sådär... jag fick napp snabbt och vi gjorde ett byte som var helt legitimt, men jag fick betalt av privatpersonen. Detta var alltså utan hyresvärdarnas vetskap. Det går om man vill, och börjar du fråga efter det kommer de som säljer kontrakten att hitta dig. Räkna dock med att det kostar ganska mycket pengar.

• Anonym

Med rätt kontakt är det inte så svårt att fixa ett kontrakt i Stockholm. Man känner någon som känner någon. Eller så är man fräck och frågar en privatvärd... det ska dock vara diskret. Oftast så är det föräldrarna födda på 40-50-talet som är kontakterna för barnen födda på 70-80-talet i min bekantskapskrets. Morsan jobbar med privatvärdens fru, typ. Och det är inte alltid man betalar i de fallen. Privatvärdarna vill bara ha sjussta hyresrätter och går på rekommendation av vänner.

• Anonym
    Privatvärdarna vill bara ha sjussta HYRESGÄSTER och går på rekommendation av vänner.
  • Jellybeanbaby
    Anonym (ts) skrev 2012-08-13 12:46:04 följande:
    Jag har länge funderat över hur detta funkar, hur får människor tag i dessa svarta kontrakt? Och vad anser ni om saken, är det ett "måste" för att ta sig in på stockholms hyresrättsmarknad om man inte har tid att köa i flera år, även när det gäller kringliggande kommuner? Är det moraliskt förkastligt? Hur går detta till, regleras inte detta via lag? Det känns som att det måste vara extremt svårt att genomföra, speciellt om man typ flyttar in i länet och inte har någon lägenhet att byta med!

Finns det någon här som faktiskt gjort en sådan här affär, vilket hinder stöter man på? Mådde du dåligt efteråt? Kändes det skönt att ha ordnat bostad eller mörkades det över dåligt samvete över alla man stängde ute som står i kösystemet?

Fungerar verkligen kösystemet i Stockholm, med omnejd?     
    1. NEJ kösystemet funkar inte - såvida du inte stått i 15-20 år, då kanske du kan få en schysst lägenhet.

2. Hur det funkar? Svartkontraktsförsäljare brukade iaf förr i tiden maskera sig som andrahandsuthyrare. Min personliga erfarenhet är +15 år gammal och då lät det såhär:
    -"ja visst kan du hyra i andra hand då kostar det 6000:- mån för en 1,5:a -  eller så kan du köpa kontraktet för 200 000..."

3. Moraliskt förkastligt? Jag tycker det är för djävligt att det inte fungerar bättre! Det funkade faktiskt på tidigt 90-tal, då kunde mammor som bodde hemma hos föräldrarna i vuxen ålder få en egen lägenhet i innerstan eller nära, och andra som hade stort behov kunde få en schysst lägenhet.

Idag tvingas folk kuska omkring i andrahand, mao hemlösa, i massor av år, DET är förkastligt.

De som säljer svartkontrakt är oftast privatvärdar och det är DE som gör sig skyldiga till brott. Det är brottsligt att sälja en hyresrätt.
    Men det är inte brottsligt att köpa en.
  • Anonym (ts)
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-13 15:23:55 följande:
    1. NEJ kösystemet funkar inte - såvida du inte stått i 15-20 år, då kanske du kan få en schysst lägenhet.

2. Hur det funkar? Svartkontraktsförsäljare brukade iaf förr i tiden maskera sig som andrahandsuthyrare. Min personliga erfarenhet är +15 år gammal och då lät det såhär:
    -"ja visst kan du hyra i andra hand då kostar det 6000:- mån för en 1,5:a -  eller så kan du köpa kontraktet för 200 000..."

3. Moraliskt förkastligt? Jag tycker det är för djävligt att det inte fungerar bättre! Det funkade faktiskt på tidigt 90-tal, då kunde mammor som bodde hemma hos föräldrarna i vuxen ålder få en egen lägenhet i innerstan eller nära, och andra som hade stort behov kunde få en schysst lägenhet.

Idag tvingas folk kuska omkring i andrahand, mao hemlösa, i massor av år, DET är förkastligt.

De som säljer svartkontrakt är oftast privatvärdar och det är DE som gör sig skyldiga till brott. Det är brottsligt att sälja en hyresrätt.
    Men det är inte brottsligt att köpa en.
    Okej, tror du det påverkar marknaden om många köper svartkontrakt, t.ex att det blir fler svartkontrakt och sämre i kösystemet?
    Tycker du att det är försvarbart att köpa ett svartkontrakt om man måste?

• Anonym

I min stad fungerar det så att man annonserar ut ett 1:ahandskontrakt och sen bjuder man in ett antal personer på visningen och säger att den som köper ex en byrå för högst pris får kontraktet till lägenheten. 
    Vi råkade ut för detta då vi blev inbjudna till en visning. Visste inte innan att det skulle tas till så fula metoder.

Iallafall, byrån auktionerades ut till en lycklig 1:ahandskontraktsinnehavare, för typ 150 000kr. Privatvärdarna vill ju bara få in ordentliga hyresgäster, men bryr sig inte alls om hur folk gör för att få lägenheterna. De tycker bara det är skönt att den som bott innan i lägenheten fixar en ny hyresgäst.

Kanske funkar det inte såhär överallt, men detta är vad jag hört/varit med om är vanligt i min stad. 

• Anonym (Egon)

Att köpa ett svartkontrakt är att underminera hyresmarknaden, den som redan är så hårt pressad i Stockholm. Då jag bodde i hyresrätt i Stockholm blev jag flera gånger tillfrågad av vänner om jag ville sälja min lägenhet, tackade nej.

Om man har en begränsad budget, varför inte köpa en bostadsrätt i exempelvis Hallunda istället? Där kan man få en etta för en halv mille. Eller söka sig ut till t ex Eskilstuna.

• Jellybeanbaby
    Anonym (ts) skrev 2012-08-13 16:01:28 följande:
    Okej, tror du det påverkar marknaden om många köper svartkontrakt, t.ex att det blir fler svartkontrakt och sämre i kösystemet?
    Tycker du att det är försvarbart att köpa ett svartkontrakt om man måste?

Eftersom Reinfeldt & Co set ttill att bygga 13.000 - 15.000 FÖR FÅ bostäder i Stockholm bara för att de rikas villor och bostadsrätter ska bli mer och mer värda, så tycker jag faktiskt att det är försvarbart att köpa ett svartkontrakt. Det är dock fördjävligt att alla inte har samma möjligheter.

Eftersom det är ett brott som straffas med fängelse skulle jag dock aldrig nånsin kunna sälja lägenheten sedan.

De svartvärdar som säljer förstahandskontrakten har helt enkelt hittat ett kryphål, de har sett att bostadsförmedlingen gått under, att marknaden i 90 fall av 100 inte fungerar, och då resulterar det i svartvärdar på marknaden.

Innan Reinfeldt blev statsminister lovade han att Stockholm skulle rustas med lägenheter för behovet. De lägenheter som byggts har i allra största majoriteten varit

Ni bör också veta att i andra stora städer i Europa finns det inget som heter "allmännytta" vdg bostäder. Jo det finns "ghetton" och "council estates" vilket liknar våra miljonprogram.
    Men i våra "ghetton" - våra miljonprogram har det nu flyttat in många unga svenskar från resten av landet. T ex i Tensta kan man knappt få en hyreslgh numera.

Däremot kanske du kan få en i Östberga, eller Fisksätra, eller ett annat slitet och nedgånget område, där folk kastar sopor från balkonger och skiter blankt i sitt närområde.
  • Jellybeanbaby

...text som föll bort:

Innan Reinfeldt blev statsminister lovade han att Stockholm skulle rustas med lägenheter för behovet. De lägenheter som byggts har i allra största majoriteten varit bostadsrätter.

Siffran jag hört var 13.000 lgh PER ÅR. Detta har inte byggts.

• Anonym (Moderno)

Köpa svart är inte olagligt i sig. Däremot får man inte begära särskild ersättning för sin hr. En sak som ligger i gråzonen är om man får byta hr mot bostadsrätt/villa. Tror inte detta har prövats rättsligt. Det kan därför vara möjligt att köpa en bostadsrätt på en småort för 5-600 000, och byta.

I vårt hus säljer hyresvärden svartkontrakt på löpande band. Vet om minst 3-4 st försäljningar.

Moraliskt eller inte? Man måste ju ha någonstans att bo och att köpa br för 4 milj plus hyra/avgift på 6 000 i mån är inte aktuellt.

• Anonym (Egon)
    Anonym (Moderno) skrev 2013-08-17 14:30:48 följande:
    Köpa svart är inte olagligt i sig. Däremot får man inte begära särskild ersättning för sin hr. En sak som ligger i gråzonen är om man får byta hr mot bostadsrätt/villa. Tror inte detta har prövats rättsligt. Det kan därför vara möjligt att köpa en bostadsrätt på en småort för 5-600 000, och byta. I vårt hus säljer hyresvärden svartkontrakt på löpande band. Vet om minst 3-4 st försäljningar. Moraliskt eller inte? Man måste ju ha någonstans att bo och att köpa br för 4 milj plus hyra/avgift på 6 000 i mån är inte aktuellt.

Fast hur många värdar godkänner dylika byten?
  • Anonym (Moderno)
    Anonym (Egon) skrev 2013-08-17 14:34:32 följande:
    Fast hur många värdar godkänner dylika byten?

Har man tillräcklig inkomst m.m. har hyresvärdens möjligheter att

Motsätta sig byte varit begränsade. Vet inte hur det är nuförtiden. Att lämna hr i inbyte är ibland ett villkor vid br-försäljningar, så det förekommer ju på marknaden. Man får väl också linda in saken lite diskret.
  • Anonym (Egon)
    Anonym (Moderno) skrev 2013-08-17 14:56:18 följande:

Har man tillräcklig inkomst m.m. har hyresvärdens möjligheter att
    Motsätta sig byte varit begränsade. Vet inte hur det är nuförtiden. Att lämna hr i inbyte är ibland ett villkor vid br-försäljningar, så det förekommer ju på marknaden. Man får väl också linda in saken lite diskret.
    Så är inte min upplevelse av hur det fungerar i Stockholms "hyresvärld". För några år sedan ville jag byta min etta mot en tvåa, båda hyresrätter, samma hyresvärd - det bytet ifrågasattes av hyresvärden. Min uppfattning är att hyresvärdar nekar i många fall och jag har aldrig stött på en hyresvärd som godkänner byte mellan hr och "icke-hr". Men visst, bara för att jag aldrig sett det betyder det ju inte att det inte existerar
Svar på tråden Köpa svartkontrakt hyresrätt, i Stockholm.