Anonym (ts) skrev 2012-08-13 12:46:04 följande:
Jag har länge funderat över hur detta funkar, hur får människor tag i dessa svarta kontrakt? Och vad anser ni om saken, är det ett "måste" för att ta sig in på stockholms hyresrättsmarknad om man inte har tid att köa i flera år, även när det gäller kringliggande kommuner? Är det moraliskt förkastligt? Hur går detta till, regleras inte detta via lag? Det känns som att det måste vara extremt svårt att genomföra, speciellt om man typ flyttar in i länet och inte har någon lägenhet att byta med!
Finns det någon här som faktiskt gjort en sådan här affär, vilket hinder stöter man på? Mådde du dåligt efteråt? Kändes det skönt att ha ordnat bostad eller mörkades det över dåligt samvete över alla man stängde ute som står i kösystemet?
Fungerar verkligen kösystemet i Stockholm, med omnejd?
1. NEJ kösystemet funkar inte - såvida du inte stått i 15-20 år, då kanske du kan få en schysst lägenhet.
2. Hur det funkar? Svartkontraktsförsäljare brukade iaf förr i tiden maskera sig som andrahandsuthyrare. Min personliga erfarenhet är +15 år gammal och då lät det såhär:
-"ja visst kan du hyra i andra hand då kostar det 6000:- mån för en 1,5:a - eller så kan du köpa kontraktet för 200 000..."
3. Moraliskt förkastligt? Jag tycker det är för djävligt att det inte fungerar bättre! Det funkade faktiskt på tidigt 90-tal, då kunde mammor som bodde hemma hos föräldrarna i vuxen ålder få en egen lägenhet i innerstan eller nära, och andra som hade stort behov kunde få en schysst lägenhet.
Idag tvingas folk kuska omkring i andrahand, mao hemlösa, i massor av år, DET är förkastligt.
De som säljer svartkontrakt är oftast privatvärdar och det är DE som gör sig skyldiga till brott. Det är brottsligt att sälja en hyresrätt.
Men det är inte brottsligt att köpa en.