• Anonym (Fejjan)

Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå

Facebook har berört väldigt många människor både positivt och negativt. 

Ni som inte använder Facebook, varför har ni valt det?

Jag själv har Fb men funderar på att ta bort det. Anledningen är att det är ändå aldrig någon som kommenterar det jag gör eller klickar på "gilla" när jag skrivit något.

Detta leder bara till att jag blir ledsen när jag kollar in andras profiler och se hur många "Likes" de får när det skrivit något.
    Känns bara dumt att skriva en massa saker som ingen ändå kommenterar, nästan lite pinsamt.

Hur tänker ni kring Facebook, någon mer som har det fast profilen gapar tomt från kommentarer?

Skulle va kul att höra folks åsikter kring Fb 

• Svar på tråden Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå
  • plop
    kaffe skrev 2012-08-13 13:35:43 följande:
    Jag har inte Facebook, och tänker inte skaffa heller. Anledningar:

1. Jag har inget behov av att få bekräftese för något jag skrivit eller sagt.
    2. Dom vänner jag har räcker mer än väl. Vill jag ha kontakt med ngn sker det via mobilen eller är vi så omoderna att vi träfffas irl.
    3. Jag skulle bli urless på att läsa alla meningslösa inlägg om ingenting.

av samma anledningar har jag inte FB själv, kollar dock in på vänners sidor ibland från min makes FB
  • Marques

Jag har facebook men jag är i princip aldrig inne. En gång var tredje månad kanske om det är något jag vill kolla eller någon jag vill kontakta som jag inte har mobilnummer till. Jag har inte behovet av att berätta för alla vad jag gör just nu och inte heller behovet av att veta vad alla andra gör. Har endast facebook för att folk ska kunna få tag på mig om de behöver det.
    Jag blir så trött när det måste uppdateras hela tiden när man är ute och träffar kompisarna. Måste ta kort på det och det och lägga ut, kommentera det och gilla det, ändra status osv, konstant. Och folk tycker jag är konstig när jag aldrig är inne. Suck säger jag bara. 

• Anonym

Nä vill inte bli hittad av gamla klasskamrater jag inte vill ha kontakt med.

• Takex

Det är så synd när folk missuppfattar vad Facebook är till för!
    Det är till för att hålla kontakten med människor man redan känner och har relationer med. Man kan även om man själv väljer hålla kontakten eller liknande med människor som man gått i skolan med osv, men man måste inte.

Det är därför FB är så personligt, med ens riktiga namn och släktträd och allt vad det är. Det är inte Myspace, Lunarstorm osv det är inte meningen att man ska lära känna nya människor eller få likes på sina bilder. Utan för att man lättare ska kunna hålla kontakten. 

Synd att det blivit en sån status pryl hos vissa människor, det är inte alls det det är tillför. Då finns ju annat som bilddagboken och instagram. 

• Anonym (FB)
    Anonym (Fejjan) skrev 2012-08-13 13:38:06 följande:
    Ja, usch jag kommer förmodligen ta bort min, hur gör man för att inte falla tillbaka då? är så lätt att bara logga in

Men man slutar väll för att man vill?
    Ett tips är iaf att ta bort den automatiska inloggningen på internet och ta bort det som startsida. Det misstaget gjorde jag när jag tog bort det först, jag gick automatiskt in på sidan i den dagliga "kolla internet-rutinen" och då loggades den in trotts att jag avaktiverat kontot.  

Men det är faktiskt en befrielse att vara utan! Man märker det tydligt när man väl lagt av hur tragiskt FB är, folk blir helt förbluffade över att man tagit bort det och ba VAAA!!!??? VAAARFÖÖÖÖRRR!!???!?! .... just pga den reaktionen kanske??... 
  • Anonym

Jag tog bort min sida i julas och har inte ångrat det för en sekund. Jag förstår verkligen inte grejen med facebook. Vem bryr sig om hur någon lunch smakade och såg ut eller vad de gjorde i går kväll? Jag pratar med mina vänner i verkliga livet och har noll behov av att lägga till massa människor som jag knappt vet vilka de är längre. 

• Trollbarnet

Tog bort min facebook för ett tag sedan, skönaste jag gjort. Är inte längre helt manisk om vad som händer hos allt och alla. Man kan faktiskt prata med någon i telefonen och bli förvånad/glad/ledsen eller whatever över en nyhet de berättar. Många har dock glömt bort att jag tagit bort den så då säger de "men såg du inte på facebook?", nä det gjorde jag inte för jag kollar aldrig ;)

• Erica80

Jag har facebook för att behålla kontakten med långväga vänner och släktingar.

Tack vare fejjan har jag fått kontakt med mina kusiner som jag inte träffat på flera år. Vi hade faktiskt en kusinträff i juli.
    Har oxå barndomsvänner som jag hittat på fejjan..

• Anonym

Har aldrig haft det. Vill kunna välja vad jag berättar och för vem. Hade gärna haft det just för att få kontakt med avlägsna släktingar och vänner som man sällan träffar och bor långt bort. Men inte vågat skaffa det just för att då blir det skumt att jag inte vill kansta ihop allt folk som alltid sitter där och ska lägga ut bilder och kommentera och marknadsföra sig själva. Urk. Hur göra liksom när jag inte vill vara med där.
    Folk ringde varandra förr. Föredrar den personliga kontakten.
    Men hade gärna fått kontakt med folk från förr.

• Bumblebeegirl

Förstår inte varför man skaffar fejjan. Har inget behov av det. Träffar mina vänner på riktigt, inte bakom en skärm. Det är sån jävla hysteri kring fejjan.."buhu, hon elr han addade inte mej, vaaaarför,vad har jag gjort!" Patetiskt

Svar på tråden Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå