• Bella B

Syskonvagn

Vår pojke kommer vara 19-20 mån när tvåan kommer och vi kommer definitivt behöva en syskonvagn! Vill inte ha en vagn som man enbart kan ha barnen framåtvända i så därför går tex UJ och Babyproffsens vagn bort.

Vi kommer troligtvis beställa en Teutonia Team Alu -06 (S4 med de större framhjulen) Den känns väldigt lättkörd och verkar klart rymligast inuti av dom vi kollat på. Jag har fått uppgift om att den väger 16 kg exkl hjul. Vet ej dock vad hjulen väger men skall maila Teutonia o fråga... Har tänkt beställa från mypram.com där den kostar 519 EUR inkl frakt. Ska också beställa en hårdlift till för 79 EUR.

Var först inne på en Brio Double Wave men senaste budet är att den inte kommer in förräns i mars (tidigast) och lillasyster är beräknad att titta ut i april, känns lite tight med tid... Dessutom verkar den rätt trång inuti i sittdelen - 25 cm per barn är inte mycket. (EL Twin City Cross som vi också kikade på var ännu smalare) Teutonian har ett sittmått på 33 cm.

• Bella B

EL City Cross hade visst ett sittmått på 26 cm...

• Bella B

Vill också ha en så lätt vagn som möjligt men ändå av traditionell modell EL Cerox går därför fetbort, klart tyngst! (över 20 kg som sagt) Känner flera som har den och ingen är nöjd! Har då hellre en "tung" vagn med svängbara framhjul, klart mer lättmanövrerad.

Har också kikat lite på den här, men vågar inte köpa utan att känna och klämma först...
    www.babystugan.com/product_info.php&products_id=530

Nä lutar fortfarande åt Teutonian... Det ingick inte insektsnät osv som jag förstod det om man beställde från mypram.com men det kan man ju köpa billigt i märket Tulsa (passar "alla" vagnar) som finns på bla Barnens Hus. Jag tänkte köpa till ett smart solskydd däremot som passar till Team Alu.
    www.mypram.com/teutonia/

Avvaktar fortfarande svar på totalvikten på Team Alu med de stora hjulen, men den infon som någon tidigare la ut låter rimligt men det jag tidigare hört...

• Bella B

Nu har jag fått svar från Teutonia ang. vikten på Team Alu S4 -06. (den nya med 2 st större framhjul) Den väger 17 kg plus hjul 2,4 kg dvs totalvikten är 19,4 kg. Förstår att den är tung att lyfta men det skiljer verkligen inte mycket mellan de "traditionella" vagnarna.

Gör en liten sammanställning:

Teutonia Team Alu S4 19,4 kg 79,5 cm bred Sittmått 66,5 cm
    Brio Double Wave 19,0 kg 77,0 cm bred Sittmått 50,0 cm
    EL Twin Cerox 20,4 kg 79,0 cm bred Sittmått 52,0 cm
    EL Twin City Cross 18,5 kg 79,0 cm bred Sittmått 52,0 cm

De tre sista har alla en hjulvikt på 3 kg. Snälla rätta mig om jag skrivit fel nånstanns! Ni som har alla mått på de andra vagnarna tex Babytravel får gärna fylla på listan,kul att jämföra... *älskar listor*

Ja man kan ju lugnt konstatera att alla vagnarna är stora & tunga, bara att köpa läget lixom. Man får väl satsa på den som bäst uppfyller ens behov och verkar minst sämst typ...

Får ge mig ut o klämma lite till i affären tror jag...

• Bella B

Norahs mamma - ja jag menade den totala sittytan för båda barnen.

Mallan76 - Ja jag är ju också sugen på den där vagnen du har men vågar inte köpa utan att ha sett den live först

Ghaaaaa va svårt!!!!!!

• Bella B

Och vart bor du siamesen, varmare breddgrader eller? Låter som lätta vagnar, vore ju inte dumt... Här i Svedala med vinterkyla och snö "krävs" det oftast en annan typ av vagn än i "varmare" länder annars hade man ju klarat sig på en icke så ombonad parasollvagn á la syskon/tvilling...

Jag är också fortfarande skeptisk till UJ (och liknande) trots att den är förhållandevis lätt och "smal". Vill verkligen inte ha min lilla sittande framåt innan halvåret. Vill dessutom ha en mer ombonad vagn där barnen sitter mer skyddat och inte ser ut som att de skall trilla ur närsomhelst Vill också ha en vagn med reglerbart fotstöd och fullt liggläge. (bättre sovkomfort lixom)

Lutar fortfarande åt en Teutonia Team Alu S4 trots vikten. Den har ju i alla fall svängbara framhjul vilket gör den betydligt mer lättmanövrerad än andra vagnar i den viktklassen. Jag har ingen bil när jag är hemma själv om dagarna så det blir mest promenader för min del så jag kommer nog inte behöva lyfta den så mycket. Ska jag åka buss finns det en sk citybuss som går här i närheten som jag kan ta. (De bussarna med bara ett lågt trappsteg och breda dörrar alltså)

Helst skulle jag vilja ha en traditionell modell med stora svängbara framhjul som inte väger så mycket, och där jag kan ha ett barn sittande framåt och det andra mot mig, men någon sådan vagn har jag ännu inte stött på!

• Bella B

siamesen - nja inget för mig, funkar inte här i Sverige tycker jag Inget illa ment!!!!!! Behöver en riktigt ombonad vagn som står emot kyla och annat ruskväder och som har hjul som klarar snö och slask/modd, samt chassi som står emot saltade vintervägar etc. Känns inte som att dom där vagnarna är tänkta till oss nordbor dessvärre... *s*

• Bella B

jelt -jo jag känner till att det finns en liggdel till UJ, uttryckte mig nog lite luddigt Vad jag menade var att efter typ ett halvår, max, när liggdelen är urvuxen måste lillan sitta framåt och det gillar jag inte... *fortfarande neggo* Däremot kanske sonen skulle digga den då han föredrar att åka framåt... men han vill sitta helt upprätt (blir galen annars) och inte smått bakåtlutad som det verkar bli i UJ och Babytravel.

Har i stort sett bestämt mig för team alu nu, i brist på bättre, typ! Enda nackdelen är vikten annars tycker jag den verkar helt super! Håller med dig Sandra82 också om att den är förbaskat snygg dessutom

• Bella B

Heeeeeheeee vad jag älskar att älta i den här tråden!!! Tänk att det skall vara så svårt att bestämma sig, tuuur att jag har er så maken slipper höra...han överlåter nämligen detta på mig eftersom jag kommer köra den mest... *s*

erical- Kul att höra att du är nöjd med Team Alu, vi kommer köra på den med nyastora framhjulen. Den är nog ännu vassare!

• Bella B

mammaE - Det skall gå in hårdlift i team alu, det skall vi ha. Här finns bild på vagnen med hårdlift i...

www.teutonia.de

Här är liften vi skall köpa som "hör till", borde ju vara samma size som en Brio...

www.mypram.com/teutonia/

Svar på tråden Syskonvagn