• Bella B

Syskonvagn

Äsch gick inte att länka direkt, man får klicka på Team Alu först...

• Bella B

Blåser liv i den här tråden igen

Blir galen snart på det här, kan inte bestämma mig!!! Gillar fortfarande Teutonia bäst men den är ju som sagt stor som en tysk pansarvagn Lättkörd pga svängbara framhjulen, och bra sittutrymme. Bra varukorg och bra att man kan ha den bak- eller framåtvänd. Men det vore ju att föredra en lättare och smalare vagn, men som ändå har bra sittutrymme. Kikar då först och främst på Babytravels jogger, men så var det problemet med att sittdelarna bara går att ha framåt. Vill inte ha lillan framåt så fort hon vill sitta. Å andra sidan vill storebror helst sitta framåt så hur sjutton skall man tänka???? *frustrerad*

Hjääälp....

• Bella B

Norahs mamma - Alvin kommer vara 19-20 månader när lillasyster kommer, så ca 2 år när hon vill sitta då. Jag kommer mest använda vagnen för att hämta/lämna på dagis (samt promenera) och det är en bra bit för honom att gå. Och vintertid blir det ju ingen höjdare med ståbräda den långa biten heller... Så han kommer nog vilja åka vagn ett tag, tror jag Och som sagt gillar han ju inte att åka bakåt men han gillar inte heller att sitta smått bakåtlutad vilket det blir i tex Babytravel eller UJ vagnen. *dilemma*

• Bella B

Aha, har fått tips om en vagn modell typ syskonjogger (fast nästan lika stor och tung som Teutonian, 78 cm bred och 19,3 kg) MEN där man kan ha de separata sittdelarna åt olika håll när hårdliften är urväxt! Precis sån konstruktion som jag har efterlyst! Det är signaturen Jesli här på FL som tipsat mig, den kostar ca 7000 kr... www.bobbiway.com klicka på svenska och sen på barnvagnar. Dock har jag inte fattat än hur man kan beställa den eller om den finns att kolla på live nånstanns men jag skall helt klart undersöka det...

Som jag känner nu så är en vagnsmodell typ Babytravel att föredra det första halvåret. (om jag inte köper en sån som jag länkade till ovan) Då kan bebisen ligga i en hårdlift mot mig och blir inte "störd" på samma sätt av storebror som om hon skulle ligga bredvid honom. Och han kan åka framåt vilket han föredrar. Problemet kommer ju sen när lillasyster vill sitta, då skulle jag föredra en vändbar mer ombonad modell så jag kan ha henne mot mig. Och när hon är runt året vänder jag vagnen framåt, ifall storebror fortfarande vill åka då... Hur sjutton skall man välja/prioritera???

• Bella B

Nja vet ju inte om den där Bobbyway vagnen är nåt att ha men just funktionen att kunna ha sittdelarna åt olika håll verkar ju super.

Var och tittade på en Babytravel idag men jag är lite skeptisk Det var ju helt OMÖJLIGT att nå varukorgen (minimal dessutom) om sittdelarna var i liggläge. Och när lilltösen skall börja sitta så måste hon ju typ halvligga och kasa ner så som den är konstruerad. Smått lutande rygg och sluttande (ej justerbara) fotstöd lixom... Tyckte även både hårdliften och sittdelarna kändes väldigt smala. Tur att man får barn på våren i alla fall, det hade ju aldrig funkat med en höstbebis i den där lilla liften. Inte med overall och åkpåse eller lammskinn i alla fall. Däremot så var den ju förhållandevis smal och lätt. 73 cm bred och 18 kilo när hårdliften är på. Annars 15 kg tror jag. Bra pris och ganska snygg var den ju också. FASEN VAD SVÅRT!

• Bella B

Mia83 - Jo den har jag sett. Men jag vill ju ha hårdliften till och jag vågar nog mig inte på nån egen konstruktion där...

Finns det hårdlift till P&T syskonjogger? (ej den där tandem modellen) Nån som vet? Den har nämligen ställbara fotstöd...

• Bella B

Gladskiten - Jag kollade på en Babytravel igår. Liggdelen/hårdliften är väldigt liten, smal framförallt!!! Sittdelen är något bakåtlutande i både "sitsen" och i ryggstödet. Sonen försökte häva sig uppåt så han skulle komma helt upprätt när vi satte honom i vagnen, och han var inte helt nöjd över att det inte gick nåt vidare Han gillar att sitta långt fram/rak i ryggen så han ser så mycket som möjligt...

Kommer dock inte ihåg måtten men jag tror sittdelen var ca 25 cm bred inuti... Liften kommer jag inte ihåg men nån annan kanske vet?

• Bella B

Har UJ samma mått på hårdlift och sittdel som BT? Nån som har koll?

• Bella B

Blir galen snart, kan inte bestämma mig och jag har bf om 8 veckor så det börjar bli dags...

Jag hade ju blivit tipsad om Bobbiway vagnen förut, hittade nu en tråd om den inne på föräldrar forumet:

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7370682.html

Tydligen kan man byta ut ena sittdelen mot en liggdel och man kan som sagt ha barnen i olika färdriktning även sittande. Jag ska helt klart kolla på denna vagn, finns bla på Hornsgatan i Sthlm om man vill se den live...

Var och klämde på en UJ idag och det är helt klart den bästa vagnen i denna kategori dvs "framåtvänd vagn modell liten och smidig" lixom. Jag gillade inte Babytravel alls, denna känns klart bättre i så fall. Med carrycoten väger den 19 kg så det är ju först när man tar bort den som man märker av att den är lättare. Känns klart smalare och otympligare än Teutonian vilket är ett plus. 12 veckors leveranstid var det tydligen, men vi har ändå inte råd med en ny utan det är beg. som gäller i så fall. Expediten i butiken jag var i hade själv en sån och hennes son hade växt ur liggdelen redan vid 4 månader och hon tyckte _inte_ att det kändes bra att sätta honom framåt då... Ja detta är ju den STORA nackdelen med denna vagn. SUCK blir galen snart...

Har ni andra bestämt er ännu?

• Bella B

Nån som vet ifall man kan köpa UJ billigare på nätet? Eller vart förutom på Blocket kan jag hitta en begagnad?

Teutonia kan man i alla fall beställa billigare på www.mypram.com/teutonia ifall man inte har vägarna förbi Tyskland

Svar på tråden Syskonvagn