• En struts

Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?

Morotskaksintresserade. Jag vill bara baka en sockerkaka med morot typ. Kan man bara röra ner morötter i sockerkakssmeten? Jag vill inte ha någon glasyr på.
    Varför står det i många recept att det ska vara olja i morotskaka? Och bikarbonat?
    Någon som har svaret?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 13:20
    Olja och bikarbonat i, var det jag skulle skriva.

• Svar på tråden Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?
  • En struts

Jo men det står ju både bakpulver och bikarbonat i några recept jag sett.

• En struts

Och varför ska man ha just olja? Istället för smör menar jag.

• En struts

Bikarbonat+bakpulver har det stått i recept alltså.

• Tramsa

Bikarbonat brukar ha bättre jäskraft än bakpulver i syrliga smeter har jag för mig. Fast det verkar ju konstigt om morötter är syrliga? Bakpulver är ju även det bikarbonat utblandat med lite annat som väl gör att man inte måste ha något syrligt i smeten. Jag tror att man ungefär dubblar mängden bakpulver om man använder det istället för bikarbonat i ett recept.

• En struts
    Tramsa skrev 2012-08-14 13:26:27 följande:
    Bikarbonat brukar ha bättre jäskraft än bakpulver i syrliga smeter har jag för mig. Fast det verkar ju konstigt om morötter är syrliga?

Aha, tack för det svaret.
  • En struts
    Virriga Vera skrev 2012-08-14 13:29:54 följande:
    I amerikanska recept så har de ofta både bikarbonat och bakpulver, olja har man om man inte vill ha smak men måsta ha fett i smeten.
    Okej. Att det inte ska smaka smör alltså?
  • En struts

Jag tror jag testar att köra ett sockerkaksrecept liksom men blandar i lite morotsgrejs (jag tänkte att jag skulle ta till vara på morotsäpplen-resterna från juicemaskinen. Så att jag är miljövänlig och inte bara kastar de resterna som blir.

• BuoBä

Om du blandar ner morötter i en vanlig, rinnig sockerkakssmet så kommer morötterna sjunka ner på botten. Smeten måste vara rätt tjock, så att morotsstrimlorna hålls på plats, om du förstår vad jag menar. Därför blir kakan också rätt tung, och behöver lite extra jäskraft i form at bikarbonat (eller extra bakpulver).

Googla på morotsmuffins, många av de recepten använder smör och bakpulver.

Svar på tråden Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?