• En struts

Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?

Morotskaksintresserade. Jag vill bara baka en sockerkaka med morot typ. Kan man bara röra ner morötter i sockerkakssmeten? Jag vill inte ha någon glasyr på.
    Varför står det i många recept att det ska vara olja i morotskaka? Och bikarbonat?
    Någon som har svaret?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 13:20
    Olja och bikarbonat i, var det jag skulle skriva.

• Svar på tråden Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?
  • Virriga Vera
    En struts skrev 2012-08-14 13:41:55 följande:
    Jag tror jag testar att köra ett sockerkaksrecept liksom men blandar i lite morotsgrejs (jag tänkte att jag skulle ta till vara på morotsäpplen-resterna från juicemaskinen. Så att jag är miljövänlig och inte bara kastar de resterna som blir.

Tror du inte att det kan bli för torrt att använda resterna från juice maskinen? Rivna morötter i en morotskaka gör ju att det skall bli saftigare, men det finns inte mycket vätska i det som blir över när du gjort juice.
  • supersemlan

Sist jag bakade morotskaka glömde jag bakpulvret och hade alltså bara bikarbonat. Den jäste inte som den skulle utan blev ganska platt, men inte dålig på något sätt, saftig och god fortfarande. Men det verkar behövas både bakpulver och bikarb för att få höjd på kakan. 

Men om du använder rester från juicetillverkning kommer ju dina morötter att vara mycket mindre saftiga än de man använder i vanlig morotskaka, så kakan kommer inte att bli som den ska, tänker jag. Tror mer på att använda morotsresterna i brödbak. 

• stickkontakt

Jag har gjort morotskaka där jag bytte ut det mesta av oljan mot mjölk. Går säkert bra med smält smör och mjölk istället för oljan också. Tror inte det var bikarbonat i heller. Ska kolla om jag hittar receptet jag använde. Kakan gjorde succe på fredagsfika på jobbet så det var ett bra recept.

• stickkontakt

Hittade receptet jag använde om någon är intresserad:

Morotskaka
    3 dl socker
    3 ägg
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk kanel
    saft av en halv citron
    1.5 dl mjölk
    4-5 dl rivna morötter
    1.5 dl mjölk
    50 g smält smör

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Rör i olja eller mjölk och smör.Vänd ner rivna morötter. Bred ut smeten i en bakplåtspapperklädd form, ca 30x20cm. Grädda i 150C i ca 45 minuter.

• En struts

Oj tack för så många kommentarer. Jag försvann visst en stund. Och bra med ett recept där.
    Ja det där med kanel och citron har jag sett i många morotskaksrecept, när jag googlade. Men det känns som jag inte är så förtjust i kanel i kaka sådär.

Tja, det kanske inte blir så bra att blanda i resterna från juicen då? Jag tänkte på det också att själva saftigheten har ju försvunnit då. Ja, ja, vi får se vad jag hittar på med resterna. Värt ett försök att göra något av dem tänkte jag.

• Virriga Vera
    En struts skrev 2012-08-14 14:51:03 följande:
    Oj tack för så många kommentarer. Jag försvann visst en stund. Och bra med ett recept där.
    Ja det där med kanel och citron har jag sett i många morotskaksrecept, när jag googlade. Men det känns som jag inte är så förtjust i kanel i kaka sådär.

Tja, det kanske inte blir så bra att blanda i resterna från juicen då? Jag tänkte på det också att själva saftigheten har ju försvunnit då. Ja, ja, vi får se vad jag hittar på med resterna. Värt ett försök att göra något av dem tänkte jag.

Du kan använda det i en bröddeg för extra fibrer.
  • En struts

Nu har jag startat, ni måste självklart följa den rafflande fortsättningen Det som står på agendan är en nyttig fiberrik sockerkaka typ. Tog just en del olivolja i Hjälp! Tyckte inte om smaken av olivolja faktiskt.
    Det kanske var vanlig matolja som menades?

• stickkontakt
    En struts skrev 2012-08-14 15:39:41 följande:
    Nu har jag startat, ni måste självklart följa den rafflande fortsättningen Det som står på agendan är en nyttig fiberrik sockerkaka typ. Tog just en del olivolja i Hjälp! Tyckte inte om smaken av olivolja faktiskt.
    Jag skulle nog ta solros- eller rapsolja. Men vem vet, kanske blir gott med olivolja också.
  • Baryk
    En struts skrev 2012-08-14 15:39:41 följande:
    Ja, det är en smakfri olja som menas. T ex rapsolja. Olivolja brukar tyvärr inte smaka jättebra i kakor...
  • En struts

Å fy sjutton. Då får vi se hur det blir nu då? Tycker jag fick bort olivoljesmaken lite när jag tog citron och spädde ut med vatten och mjölk. Där ser man, där ser man.

• En struts

Så nu var det klart. Gjorde en muffinsvariant på dem. Då går det minsann snabbt i ugnen.
    Jo, jag tycker de blev goda faktiskt. Och ingen olivoljesmak blev det.
    Gick just ut och bjöd båda grannarna och barnen och de tyckte de var jättegoda!!!
    Så jag är nöjd.

Med facit i hand. MINSKA sockret till hälften i receptet!!! Det gjorde jag på vägen när jag blandade.
    Morötterna och äpplena (jag hade äppelrester också med i juicemaskinsresterna) gör att det blir jättemycket sötma i sig. Så när man tog sockret enligt receptet så blir de äckligt söta.

• En struts

Om ni vill ha mitt braiga recept så får ni be mig skriva upp det

• supersemlan

Kul att det blev lyckat! Jag använde också olivolja i morotskaka en gång, när min rapsolja var slut. Kakan smakade förvisso lite olivolja, men det funkade faktiskt. Det var fortfarande en god kaka.  

• En struts
    supersemlan skrev 2012-08-14 21:47:53 följande:
    Kul att det blev lyckat! Jag använde också olivolja i morotskaka en gång, när min rapsolja var slut. Kakan smakade förvisso lite olivolja, men det funkade faktiskt. Det var fortfarande en god kaka.  
    Ha, ha Vad bra. Att någon annan gjort så.
    Jo, det är ju lite kul att testa sig fram också Man kan göra det med små recept och sticka in några muffins eller en liten kaka i ugnen. Det är mitt tips.
    Roligt är det om man kan ta vara på spillning och rester från annan matlagning/hushållsbestyr, man haft. Det känns så förskräckligt att vi kastar mat, när det faktiskt kan bli extra god krydda om man använder upp det i något nytt så att säga. Och det är ju kul att uppskattade kakor blir nyttiga på köpet så att säga.
    Då behöver man ju inte ens känna att man syndar fast man klämmer i sig en muffins.

Ungarna gick och hämtade mer kamrater som fick komma och smaka på mina muffins och de sa att de var jättegoda. Hi, hi.
Svar på tråden Baka morotskaka. Jag vill inte ha glasyr på. Varför ska det vara olja och bikarbonat på?