Styra upp dagsömn för tvillingar 4 mån
Hej! Jag har tvillingar på 4 mån som vi vill ska sova och äta samtidigt. Nattsömnen är helt koordinerad vid det här laget, men dagsömnen är ett mysterium. Fram tills nyligen lät vi dem sova lite hippt som happt, men de behöver helt klart fler timmar och som sagt, gärna samtidigt!
De sover ca 10-11 timmar per natt och sedan en halvtimme vid två tillfällen på förmiddagen - hyfsat samtidigt *peppar, peppar*. Problemet är egentligen eftermiddagen då de inte är trötta samtidigt, eller så sover den ena ett längre pass och den andra två korta. Sedan kraschar en eller båda vid 18, och vi vill helst påbörja kvällsrutinerna vid 19!
På natten väcker vi alltid den andra när den första vill ha mat vilket har gjort dem synkade. Borde jag göra samma sak på dagen? Det känns lite synd bara, för det är ju den som sover som gör "rätt". Vill inte hacka upp sömnen mer.
Jag tränar nu på att de ska somna tryggt i sina egna sängar. Om jag tar promenader sover de oftast under tiden jag går. En annan teknik kan ju vara att gå och gå och gå samma tider varje dag för att få till rytmen, och vänta med sängträningen?
Tar gärna emot tips på hur ett bra dagschema kan se ut! Vi går upp vid 08 (de är då nyätna) och läggning påbörjas vid 19, som sagt.