• cottongrass

Styra upp dagsömn för tvillingar 4 mån

Hej! Jag har tvillingar på 4 mån som vi vill ska sova och äta samtidigt. Nattsömnen är helt koordinerad vid det här laget, men dagsömnen är ett mysterium. Fram tills nyligen lät vi dem sova lite hippt som happt, men de behöver helt klart fler timmar och som sagt, gärna samtidigt! Skrattande

De sover ca 10-11 timmar per natt och sedan en halvtimme vid två tillfällen på förmiddagen - hyfsat samtidigt *peppar, peppar*. Problemet är egentligen eftermiddagen då de inte är trötta samtidigt, eller så sover den ena ett längre pass och den andra två korta. Sedan kraschar en eller båda vid 18, och vi vill helst påbörja kvällsrutinerna vid 19!

På natten väcker vi alltid den andra när den första vill ha mat vilket har gjort dem synkade. Borde jag göra samma sak på dagen? Det känns lite synd bara, för det är ju den som sover som gör "rätt". Vill inte hacka upp sömnen mer.

Jag tränar nu på att de ska somna tryggt i sina egna sängar. Om jag tar promenader sover de oftast under tiden jag går. En annan teknik kan ju vara att gå och gå och gå samma tider varje dag för att få till rytmen, och vänta med sängträningen?

Tar gärna emot tips på hur ett bra dagschema kan se ut! Vi går upp vid 08 (de är då nyätna) och läggning påbörjas vid 19, som sagt.

• Svar på tråden Styra upp dagsömn för tvillingar 4 mån
  • asp76

Jag önskar jag kunde ge dig några bra tips, men faktum är att jag knappt minns hur vi gjorde Våra är 14 månader nu, och de första 8-10 månaderna känns mest som ett töcken...  De första 4 månaderna var vi hemma båda två, så då brydde vi oss inte om att synka dem utan vi tog hand om varsitt barn, de fick äta och sova när de ville. Väckte samtidigt på natten gjorde vi nog bara första veckan.

Så våra har inte varit särskilt synkade nattetid förrän nu faktiskt. Men dagtid vet jag att jag började att lägga dem samtidigt då när de var kring 4 månader, och oftast så sov de en stund samtidigt iaf, men den ena kanske somnade eller vaknade lite före eller efter. Ju större de blev så var det lättare att styra sömnen, då kunde man hålla den som var lite tröttare vaken en stund till för att vänta in den som inte var lika trött. Länge var det så att tjejen sov mycket längre pass på dagen, medan killen hade en sömnskarv efter 30-40 minuter och fick då sövas om, ibland lyckades det och ibland inte. Så småningom styrdes sömnen in till 2 vilor per dag, en förmiddag och en eftermiddagslur. Då brukade vi väcka dem efter 30-40 min på eftermiddagen, för att kunna börja läggningen i hyfsad tid.

Allt har liksom skett gradvis, och nu när de endast sover 1 gång per dag så är det aldrig några problem. De läggs samtidigt vid 18.30-19, men ibland dröjer det lite längre för nån av dem att somna. Ibland sover de hela nätter men oftast vaknar den ena eller båda vid 4-5 och vill ha en flaska välling, och somnar sedan om och sover till 6.30-7.30. De vilar sedan lunch runt 12 och sover då runt 1 timme och 20 min. Det viktigaste är att inte bli stressad om det vissa dagar inte funkar alls, för sådana dagar kommer, men nästa dag är en ny dag. Jo just det, jag minns nu att jag väckte båda samtidigt på morgonen, för att de sedan skulle bli trötta samtidigt under dagen, vilket de blev efter 1.5 till 2.5 timme då när de var runt 4 månader. 

• martenanna

Hej
    Mina tvillingar (nu 3,5 år) hade olika stort sömnbehov vid den åldern. Nätterna gjorde vi som du/ni gör nu men dagarna hade de olika behov. Den ena sov alltid kortare tid än den andra om vi var ute och gick eller om de låg i sina sängar. Om jag också la mig mellan barnen (och somnade oftast) så sov de 2 timmar på fm (vilket de aldrig gjorde i vagnen eller i sina egna sängar då sov den ena max 30 minuter och den andra max 60 minuter. På em sov de alltid en kortare stund typ 45 minuter. Så det blev rutinen, vi sov ihop på fm och så fick de powernappa på em själva.
    nattning blev vid sju halv åtta och sen käkade mina vid elva och en gång på natten vid tre och så sov vi till sju. Sen förmiddagslur vid halv elva och eftermiddagslur vid fyra halv fem.

Gör det som känns rätt för just er, det ska funka för er och ni vet bäst vad som är bra för er familj. Lycka till! 

• cottongrass

Oki... Det är ingen katastrof för oss eftersom de sover så bra på nätterna, vaknar bara och äter vid fyratiden och somnar sedan om direkt i sina sängar, men jag vill gärna ta nästa steg för att få dagarna och kvällarna att flyta. Jag tror att både de och jag skulle må bättre då.

Jag förstår bara inte hur jag ska få in mer sömn på dagen. Det känns som att de behöver minst en timme till men de verkar inte tro det själva! Och jag vill inte att de sover efter kl 18 för då kanske de inte vill sova vid 19-20 när vi lägger dem för natten!

Kan det hjälpa om jag bestämmer mattider och har (ungefär) samma varje dag?

• ModestyBlaze

Hej,

ja jag tycker du skall sätta ett schema med fasta mattider och fasta sovtider, då är chansen störst att de blir små synkade skalman av dem.

Vanligt är att man har 12 tim natt som du gör nu och sen har 45 min fm 2 tim middagslur och 45 min em lur. Dock som du säger inte senare än 2-3 timmar innan natten.

Följ schemat slaviskt i 10 dagar och se om det blir någon förändring är mitt förslag. Utvärdera efter 2 veckor för små justeringar.

har du provat ge 4 mån gröt? Kanske stöttar en längre sovstund både dag och natt.

Sen tycker jag du gör helt rätt som matar båda på första barnets begäran, då kommer den andra inte att fråga efter det heller, utan vet att du bevakar dess intresse.          

• cottongrass

Tack för alla svar! Det låter bra med mat- och sovklocka! Tungan ute Och spännande att prova gröt. De blir 4 mån i veckan så vi har inte gett dem något annat än mjölk än.

Får se hur det går med det "slaviska"... Jag menar; om jag bestämmer att de ska sova en viss tid men den ena vaknar för tidigt, då pajar ju planen den dagen. Eller ska man hålla bebisen vaken till nästa sovtillfälle (mycket grinig bebis)?

Ett tips om läggning till andra som kanske läser detta:
    Istället för att plocka upp dem av rädsla att de ska väcka varandra eller amma dem till sömns, har vi bestämt att "lagt barn ligger". Dvs, vi kör nattningsrutin och så sitter jag/han bredvid så de kan se oss men vi tittar inte direkt på dem. Stoppar i napp vid behov, stoppar om igen när de har sparkat av sig filten. Har också utsett varsin gosefilt som de tycker är mysig att pilla på och gno mot ansiktet. De är sömniga men vakna när vi lägger dem. Det fina är att det funkar lika bra på dagen som på kvällen. Även om bara en visar trötthetstecken lägger jag båda samtidigt. Vi började med detta nyligen och det funkar riktigt bra!

• ModestyBlaze

Du kanske kan promenera hela luren i början och sen när tiderna sitter lämna mera för deras eget. Jo, man håller grinig bebis vaken till nästa lur, hur skall de annars lära sig klockan.

Försök att ha det lugnt i 2 veckor utan för mycket utflykter och lite fokus på tiderna så brukar de sätta sig. 4 mån är jättetacksamma att sätta tider på faktiskt. ;) 

• fågelblå

Vi hade samma problem då våra tvillingar var små (nu 19 månader). Nätterna funkade bra men på dagarna ville tjejen sova flera korta lurar och helst i famnen medan hennes bror gärna sov ett kort pass på förmiddagen och ett långt på eftermiddagen. Sonen var ganska nöjd av sig och verkade få tillräckligt med sömn medan dottern helt tydligt behövde sova mer. Hon vaknade alltid efter 30 minuter men var aldrig riktigt nöjd och utsövd. De få gånger hon sov mer var hon en helt annan bebis.

Hos oss var promenader, långa sådana på regelbundna tider, det enda som funkade och till slut fick dem synkade. De fick mat och sen i vagnen och så promenerade jag kilometer efter kilometer. Det var enda sättet att få dem att sova samtidigt och att få dottern att sova mer än 30 minuter. Hon blev en mycket nöjdare tjej efter att hon fick sova längre pass. Så småningom lärde de sig att sova i stillastående vagn också. Ett bra tag fick man gå ut och dra vagnen med jämna mellanrum men efter 1-års dagen lärde de sig att sova 2 - 2.5 timmar utan att vagnen dras. Ett tag fick jag dem att sova innomhus också men då blev sovpassen kortare och det kunde ta över en halv timme innan de somnade.

Hoppas ni hittar en lösning. Lycka till!

• cottongrass

Den här veckan har jag lyckats få dem att sova ungefär samtidigt ca varannan gång. Som ni skriver så sover de sällan mer än en halvtimme, och ofta är de som kommunicerande kärl när det gäller att vakna upp. Obestämd

Jag ska fortsätta att känna efter vad som verkar vara deras naturliga dygnsrytm(er) och så får jag sätta ner foten om nån vecka och prova era fina tips!

* Göra sov- och matschema - och följa det!
    * Lång promenad på samma tid en gång om dagen när de ska sova längre pass
    * Prova gröt och annan mat vartefter

Tack ska ni ha!

Svar på tråden Styra upp dagsömn för tvillingar 4 mån