• Anonym (älskar semester)

Är det verkligen så jobbigt att ha semester med sina barn?

Jobbstart i veckan för de flesta, och man läser saker som "Fan vad skönt, har varit hemma i 5 veckor med ungarna". "Jag är ett vrak efter att ha varit ledig i 4 veckor med barnen" "Barnen bara sprang in på dagis imorse, de har längtat sååå" osv, osv.

Jag kan absolut relatera till att det är jobbigt med syskonbråk, tjafs, tristess vid dåligt väder. Så har vi också haft det en del i sommar. MEN det positiva överväger ändå. Sovmorgnar, inga måsten, kunna göra vad man vill. I vår familj var det ingen som längtade efter jobb/ dagis/ fritids-start. Vi har varit lediga i 8 veckor!

Och det här med att barn springer in av glädje för att de längtar så efter kompisarna. Mina barn är som sagt inte så, men jag har heller aldrig sett något annat barn som gör så vid lämning. Snarare har de barn jag har sett vid lämning varit lite klängiga och försiktiga. Bara en tanke.. en liten överdrift från föräldrarna tro? (att de skulle längta så vansinnigt mycket menar jag)

Vi kan väl inte vara ensamma om detta? Att vara hemma länge, men ändå inte längta ihjäl sig efter vardagen igen och kalla sig för "vrak" och annat. Tycker det är lite tråkigt att läsa att så många upplever semestern med sina barn som jobbig och något man vill ha överstökat.

• Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt att ha semester med sina barn?
  • Mrs Green

I år (när dottern är 7 år) tyckte jag för första gången att det var BARA skönt med semester (hon var ledig i 7 veckor). Tidigare år har det faktiskt varit ganska jobbigt sista 1-2 veckorna om det inte varit några kompisar hemma. 

• Anonym

Man kan väl ringa och leka med kompisar även om man inte är på f-sk. Det är väl inte barnen som ska bestämma om de ska vara på f-sk eller inte.

• Anonym (Enbarnsmamma)

Vi har varit på landet hela semestern och då vi bara har ett barn har hon i princip inte träffat andra barn under 5 veckor. Hon tjatade varje morgon sista två veckorna att hon vill till sin förskola och hon var överlycklig när hon fick börja igen.

Det var inte jobbigt alls för oss men för henne var det jobbigt med 5 veckor på landet.

• Carr0n

Kunde jag skulle jag ha semester året om!

Vi har haft 2 veckor semester tillsammans, dom bästa detta år! Kan inte alls förstå vart det är jobbigt?

Det är jobbigt att väcka barnen tidigt på morgonen, dra med dom på dagis, låta dom vara där hela dagen, stressa hem, laga mat, diska , bada barn, lägga barn, somna själv på soffan för att byta till sängen när det är dags för en själv att sova. Sedan se tvätthögen öka. Det är jobbigt och tråkigt!!!

Semester är ju det bästa som finns, att kunna vara vaken länge, sova länge, ta dagen som det kommer, åka på resor, bada, äta glass och bara ha mysigt med hela familjen.      

• How about cupcakes
    Litet My skrev 2012-08-15 10:15:32 följande:
    Jag längtar tills skolan börjar, då sonen behöver komma in i sina vanliga rutiner igen, han spårar ur varenda lov tack vare sin autismdiagnos, i år värre än någonsin eftersom han inte kunnat gå sina 15 timmar på dagis som innan.
    Precis så är det med min dotter med. ADHD/Autism-ungar gillar rutiner. Svårt att upprätthålla samma rutiner på lov och med syskon som med har behov....
    Butterscotch skrev 2012-08-15 10:13:19 följande:

Ja, lite bråk är det väl alltid syskon emellan   Svårt att undgå helt och hållet.

Vi bor i lägenhet i stan så det finns till vardags inte möjlighet för våra barn att bara springa ut och leka med "grannbarnen på gatan", och därför umgås de mycket med varandra. Jag märker skillnad i deras relation jämfört med kompisars barn, som bor i förorten och leker med dagis-/skolkompisarna även på fritiden. Om de då blir "påtvingade" enbart varandras sällskap under en hel semester så kan man ju tänka sig att det blir mer bråk/krav på aktiviteter där? Vad vet jag, jag hobbyanalyserar bara
    Mina barn har faktiskt inte lekt med så många barn denna semester. Lite med kusinerna som är jämnåriga, och lite med några grannbarn som är yngre. Det har ändå gått väldigt bra måste jag säga. Klart att man vissa stunder sliter sitt hår och ryter "sluta bråka", men det väger inte upp att jag skulle vara trött på att ha semester med dem - no way! Skulle gärna ha augusti ut nu när det är soligt och varmt!
  • Anonym (x)

Jag tycker det är skönt att det dragit igång. Är heltidssjukskriven så dottern går endel timmar på fritids, har haft det jobbigt i sommar och har inte kunnat aktivera dottern som hade behövts (är själv med). Har rätt dåligt samvete, hon tycker det är skönt vara med kompisarna där på dagarna några timmar nu. Önskar jag hade varit frisk så jag orkade! 

Litet My skrev 2012-08-15 10:15:32 följande:
    Jag längtar tills skolan börjar, då sonen behöver komma in i sina vanliga rutiner igen, han spårar ur varenda lov tack vare sin autismdiagnos, i år värre än någonsin eftersom han inte kunnat gå sina 15 timmar på dagis som innan.

Överlag är alla olika  tror det beror på vilket barn man har,.ålder, hur man mår, vad man har för förväntingaroch intressen. Det finns de som skulle älska att bara vara hemma hela livet med sina barn och det finns de som har jobb eller annat som de tycker är viktiga också, det finns de som älskar att göra saker tillsammans med sina barn och de som inte gör det osv. 
    Visst är det så.

Jag kan nog säga att vi har haft den bästa semestern hittills i år. Vi sket i att åka utomlands eller hyra stuga - något vi alltid har gjort innan. Vi har haft en lugn, skön sommar med spontanutflykter. 
  • lavendeln

Jag får nog ärligt säga att jag höll på att storkna när min sambo fick börja arbeta tidigare än tänkt och jag insåg att jag skulle bli ensam med dom i 3 veckor! Hade liksom föreställt mig att vi skulle ta ett par dagar var och åka iväg med barnen så den andra fick vila, utan måsten. Jag är trött, och jag blir inte pigg och utvilad av att styra upp lekar, bråk, laga mat och tvätta nonstop!
    Vad tvätt det blir på sommaren föresten!! Nästa år får de ha överdragsbyxor
    Har inget körkort heller (än) så ska jag någonstans ensam med barnen så blir det ett sånt projekt..
    Men det har gått bättre än vad jag tänkt men utvilad, njaee.. Det får bli ett annat år..

• Felina

Sent inlägg, men känner för att skriva.
    Med min son: "sovmorgnar" - nej!, "inga måsten" - jo, om jag vill slippa ha någon som skriker hysteriskt från morgon till kväll, "kunna göra vad man vill" - snarare vara smått tvungen att göra det min son vill att jag ska göra, om jag inte vill ha någon som skriker och slår på mig. :(

Försöker sätta gränser varje dag, men att ha semester under de omständigheterna är inte avkopplande.

• Anonym (semester)

Felina,hur gammal är sonen? Avlastning?

• Anonym (Jo)

Tyckte inte att det var jobbigt.

• Anonym (2 barnsmamma)

Precis kommit hem från 3månader utomlands med våra två barn, båda föräldralediga, sommaren blir piece of cake.

Men ska vara ärlig att jag tyckt det varit lite jobbigt tidigare sommar om jag och min man inte haft semester samtidigt

• Harvester

Precis haft 8 dgr semester med min treåring. Klart man inte bara kan ligga i hängmattan men det är ju oavsett nice att kunna leka i trädgården, åka på utflykt etc. Utvilad är dock att överdriva :)

• Fru Ve

Skriver också fast det är en gammal tråd då ämnet är aktuellt. Har tre barn som är 9, 5 och en bebis. Semester/sommarlov är toppen om vi är två vuxna hemma. Då kan man turas om lite och även sära på de två stora om det behövs. I sommar har mannen tagit fledigt för 5-åringen utöver semester så vi blir hemma bägge två 7 veckor. Tänker göra lika nästa sommar med de dagar vi har kvar. Känns ekonomiskt men är så värt det. Att vara ensam med alla barn som jag varit nu i början av lovet är däremot jättejobbigt tycker jag. Hinner ingenting utom en massa måsten samt att hela tiden medla i bråk. Är helt slutkörd på kvällarna:(

• Anonym (MB)

Sovmorgon... nja vid 6.30 ropas det nog första gången "mamma, kan du komma??" "Det är faktiskt min tur att ha surfplattan idag, säg åt honom!"
    Sen fortsätter dagen med "vad ska vi göra idag, jag har ingenting att göra, jag har så tråååkigt, vad ska vi göra?"
    Är det fint väder kan man naturligtvis hänga på stranden, men är det inte fint väder är det ett evigt funderande på vad vi ska göra. Åka iväg ensam med barnen är heller inte helt lätt då de ibland inte alltid kan uppföra sig så bra. (de är10 och 8) Sen är det inte alltid lätt att hitta på saker, vi har inget speciellt stort umgänge heller, barnen har kompisar som tur är, men i övrigt umgås vi inte med så många andra, eller har så mycket inplanerat på semestern. Så ja... ibland är det skönt när det blir vardag igen.

• Fru Ve
    Anonym (MB) skrev 2017-06-21 09:02:19 följande:

Sovmorgon... nja vid 6.30 ropas det nog första gången "mamma, kan du komma??" "Det är faktiskt min tur att ha surfplattan idag, säg åt honom!"
    Sen fortsätter dagen med "vad ska vi göra idag, jag har ingenting att göra, jag har så tråååkigt, vad ska vi göra?"
    Är det fint väder kan man naturligtvis hänga på stranden, men är det inte fint väder är det ett evigt funderande på vad vi ska göra. Åka iväg ensam med barnen är heller inte helt lätt då de ibland inte alltid kan uppföra sig så bra. (de är10 och 8) Sen är det inte alltid lätt att hitta på saker, vi har inget speciellt stort umgänge heller, barnen har kompisar som tur är, men i övrigt umgås vi inte med så många andra, eller har så mycket inplanerat på semestern. Så ja... ibland är det skönt när det blir vardag igen.

Känner verkligen igen mig =( Vi behöver också hitta på saker typ åka någonstans annars blir det att barnen antingen sitter hela dagen med datorn/surfplattan eller gnäller över hur tråkigt det är om de inte har tillåtelse att sitta. Men mina bråkar/slåss också när vi är ute på offentliga ställen så det är extremt stressande då jag dessutom har en liten bebis. Är man ensam vuxen är man ganska trött efter en sån utflykt. Den här veckan funkar det bra för mig då 5-åringen har fotbollsskola. Att göra saker med 9.åringen + bebisen funkar bra ensam. Men alla tre själv, nej helst inte.
  • Fru Ve

Mina barn tar heller absolut ingen sovmorgon utan de går upp mellan 5-6 varje morgon oavsett om det är skola eller ledigt. Har jag tur så dröjer det till kl 7 innan jag väcks av att de är osams. Har jag otur börjar de direkt. Så utvilad är jag definitivt inte =/

Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt att ha semester med sina barn?