• bonaqua2012

Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?

Man vet inte vad man skall tro med välgörenhet.

Har spenderat lite tid på att läsa på olika sidor och många nyhetssidor säger att många välgörenhetsorganisationer inte skänker dessa 75%.

Många fuskar i sin årsredovisning men påstår att de skänker pengarna till olika blablabla.

Så ja, vilken välgörenhet skänker du till och litar du till 100% på att de är äkta?

Man ser ju bara på Röda korset vad de gjorde för flera år sedan!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?
  • April barn

Skänker till djurens rätt varje månad och de litar jag på, de här stora organisationerna som hjälper barn i utsatta länder litar jag inte ett dugg på och skulle inte skänka till dem. Dessutom är det så få som tänker på att även djurskydd behöver pengar så det känns bra att hjälpa dem.
    Men jag har en familjemedlem som är gift med en kvinna från ett land med utsatta samhällen och byar, vi brukar istället skicka med dem kläder, leksaker, pengar mm. när de åker ner, så vet vi garanterat att det kommer till nytta och inte bara rinner ut i organisationer

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 27 Januari 2013 ♥
  • bonaqua2012
    April barn skrev 2012-08-15 15:41:24 följande:
    Skänker till djurens rätt varje månad och de litar jag på, de här stora organisationerna som hjälper barn i utsatta länder litar jag inte ett dugg på och skulle inte skänka till dem. Dessutom är det så få som tänker på att även djurskydd behöver pengar så det känns bra att hjälpa dem.
    Men jag har en familjemedlem som är gift med en kvinna från ett land med utsatta samhällen och byar, vi brukar istället skicka med dem kläder, leksaker, pengar mm. när de åker ner, så vet vi garanterat att det kommer till nytta och inte bara rinner ut i organisationer
    ja, kanske är grejer bättre som kläder etc än pengar i hand.
  • alanbanks

Då är det bättre att köpa kläder på plats. De pengarna bidrar till samhället och är i enlighet vad man där har på sig. Det är är dumt ur miljösynpunkt att skicka kläder, vi skickar kläder som kanske inte passar kulturellt och jag tycker det är att se ner på folk att skicka våra gamla fula söndriga kläder och tycka att de ska vara nöjda över det lilla de får.

• MrsHughes

Jag tycker att läkare utan gränser är en bra organisation som gör mycket nytta och är därför månadsgivare till dem. Sen har vi ett fadderbarn via barnfonden som vi betalar till varje månad.

• annca

Barncancerfonden och Barndiabetesfonden har fått en slant av mig ibland. Läkare utan gränser har vi "skänkt julklapp" via.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • hellokill3r

Amnesty. Eftersom jag arbetat där så vet jag vart pengarna går. Litar fullt på dom.

• April barn
    alanbanks skrev 2012-08-15 16:16:36 följande:
    Då är det bättre att köpa kläder på plats. De pengarna bidrar till samhället och är i enlighet vad man där har på sig. Det är är dumt ur miljösynpunkt att skicka kläder, vi skickar kläder som kanske inte passar kulturellt och jag tycker det är att se ner på folk att skicka våra gamla fula söndriga kläder och tycka att de ska vara nöjda över det lilla de får.
    Vad ska man göra med urväxta kläder då, slänga dem?
    Det är ju inte direkt så att man skänker söndertrasade jackor till barn i afrika, mina släktingar åker ner ett par månader varje år oavsett så varför inte skicka med saker till de som bor i de fattiga byarna där nere då?
    Har väldigt svårt att förstå ditt tankesätt, jag kan säga att kvinnan som hjälper oss ta ner sakerna är uppväxt där i en fattig by och de är MYCKET tacksamma över några urtvättade linnen, en teddybjörn och en hundralapp. De ÄR nöjda över det lilla de får eftersom de INGET har!
    Du verkar inte riktigt veta hur de resonerar de som faktiskt bor där utan en krona till något.
    ? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 27 Januari 2013 ♥
  • TrailerTrash

Läkare utan gränser och Amnesty

I love the smell of shit in the morning
  • finskorpan

valde annan för det är mest Hela världen (Svenska kyrkans internationella arbete) jag skänker till.

• Den lilla M
    skandinaviska barnmissionen  rspca uk wwf 
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
Svar på tråden Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?