• bonaqua2012

Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?

Man vet inte vad man skall tro med välgörenhet.

Har spenderat lite tid på att läsa på olika sidor och många nyhetssidor säger att många välgörenhetsorganisationer inte skänker dessa 75%.

Många fuskar i sin årsredovisning men påstår att de skänker pengarna till olika blablabla.

Så ja, vilken välgörenhet skänker du till och litar du till 100% på att de är äkta?

Man ser ju bara på Röda korset vad de gjorde för flera år sedan!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?
  • Knävelborren
    gerd123 skrev 2012-08-17 13:00:29 följande:
    Men snälla människa det är inte jag som ansvarar för biståndet till U-länderna! För om det var det så skulle inte en krona slarvas bort utan jag skulle låta allt gå direkt. Egentligen så borde det väl inte vara så krångligt? Nej nu tänker jag ett varv till. Jag skulle ta ut en saftig lön! Och ett varv till...jag skulle anställa alla släktingar och vänner och..............så blir det som det blir
    Nej jag vet men det verkar lite som att du är beredd att klaga på organisationerna oavsett vilket procent som går till administration. I början hävdade du att 70% gick till administration och sen när det visar sig vara typ 10% så är du ändå inte nöjd...

I övrigt: Välgörenhet i denna bemärkelsen är inte detsamma som statens bistånd. Lönen som cheferna får tas alltså inte av de pengar som doneras av privatpersoner till olika ändamål.
    I vilken organisation har chefen anställt alla sina vänner och släktingar menar du?
  • gerd123
    Knävelborren skrev 2012-08-17 13:12:33 följande:
    Nej jag vet men det verkar lite som att du är beredd att klaga på organisationerna oavsett vilket procent som går till administration. I början hävdade du att 70% gick till administration och sen när det visar sig vara typ 10% så är du ändå inte nöjd...

I övrigt: Välgörenhet i denna bemärkelsen är inte detsamma som statens bistånd. Lönen som cheferna får tas alltså inte av de pengar som doneras av privatpersoner till olika ändamål.
    I vilken organisation har chefen anställt alla sina vänner och släktingar menar du?
    Nej jag bara tänker att nepotism är ganska utbrett inom stiftelser och välgörenhetsorg.! Och i all offentlig sektor. Arbetade på Posten i unga år och där var det väldigt utbrett. Men jag skiter i vilket för jag skänker inte en krona till välgörenhet. Jag (alltså lilla jag) litar INTE på någon av dem!
  • Knävelborren
    gerd123 skrev 2012-08-17 13:20:43 följande:
    Nej jag bara tänker att nepotism är ganska utbrett inom stiftelser och välgörenhetsorg.! Och i all offentlig sektor. Arbetade på Posten i unga år och där var det väldigt utbrett. Men jag skiter i vilket för jag skänker inte en krona till välgörenhet. Jag (alltså lilla jag) litar INTE på någon av dem!
    Ja du tänker rätt mycket utan att ta reda på fakta märker jag...
    Man behöver absolut inte skänka pengar men att sitta och hitta på siffror och "fakta", som du gjort, är ju bara onödigt.
  • gerd123
    Knävelborren skrev 2012-08-17 13:30:03 följande:
    Ja du tänker rätt mycket utan att ta reda på fakta märker jag...
    Man behöver absolut inte skänka pengar men att sitta och hitta på siffror och "fakta", som du gjort, är ju bara onödigt.
    OK men nu är vi väl lite OT. TS undrar vilka organisationer/välgörenhet  vi skänker pengar till. Jag svarar INGEN!!
  • BeanBag

Jag skänker pengar, kläder och andra förnödenheter till en församling här i närheten som sedan åker iväg med lastbil med sakerna till Ryssland. Där vet jag att allt når fram till de som behöver det

• bonaqua2012
    Knävelborren skrev 2012-08-17 10:55:52 följande:
    Som sagt, gränsen för att få ha 90-konto är att max 25% går till administration men bland de stora organisationerna så brukar det ligga ungefär runt 10-15%. Här kan du läsa mer om reglerna för att få ha ett 90-konto och se vilka organisationer som är anslutna och hur mycket av deras pengar som når fram: www.insamlingskontroll.se/90konto Tycker du ska sluta dilla om att 30% går fram om du inte har koll eller källor på det.

Hade inte röda kortet ett 90 konto, hur lyckades de mygla med pengar? Kunde de så lär fler göra det?
  • TrendyFarsa

Jag brukar trycka på biståndsknappen när jag återvinner flaskor.

HAhahahahaaa!!!!! Nejdå, bara skoja såklart men däremot både skänker jag till och köper hos Myrorna vid tillfälle.

• Mamma till Doris

Vi skänker till Unicef och Läkare utan gränser, och är aktiva i Amnesty. Dessutom skänker vi till och handlar på välgörenhetsloppisar (Lions loppisar, Myrorna, Erikshjälpen...), skänker pantpengar, scannar till vi-skogen och köper prylar som rosa band, majblommor, vattendroppar, vaccin...

Det låter mycket nu, plötsligt, men det känns inte som mycket.

Litar på till 100 procent? Nja... Det finns ju alltid en risk att pengar försvinner på vägen, men jag litar på dem tillräckligt mycket för att skänka pengar - särskilt MSF, faktiskt.

Svar på tråden Vilken välgörenhet skänker du pengar till egentligen!?