• Åsa

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Selma1966 skrev 2012-08-17 12:15:51 följande:
    Minns dessutom en ung tjej på vårdlinjen - när jag jobbade på skola på 80-talet - som chockad klagade över en gammal tant på geriatrikpraktiken som hade en riktigt "snuskig" tatuering på insidan av låret... Tonåringens min var obetalbar. Tanten hade troligen tatuerat sig på tjugotalet... Man gjorde det även på den tiden, om än rejält dolt så bara den närmaste visste om det...
    Nja, tatuering förekom i modevågar i början av nittonhundratalet ex i överklassklickar (inte hos "respektabelt vanligt folk" Den typ av tatuering du beskriver tyder dock snarare på att damen haft ett förflutet som eskortdam eller liknande än på att "man" skulle ha gjort det även då.
  • Åsa
    Selma1966 skrev 2012-08-17 15:58:53 följande:
    Åsa: Jag har sett flera böcker på historiska tatueringar (ända från slutet på 1800-talet) med fotografier på sjömän, kriminella, prostituerade... men även DAMER... men visst då var de kanske inte adliga... utan fritänkare, konstnärer, författare... kvinnor som gick utanför ramarna... men det är oviktigt... Vi har kommit LÅNGT sedan dess!
    Givetvis har vanor och attityder ändrats mycket fram till idag. Det är dock inte relevant för vad jag skrev som var en kommentar till vad jag uppfattade avsågs med inlägget om den åldriga kvinnan med den snuskiga dolda tatueringen, nämligen att tatuering även förr skulle ha varit /mer utbrett/ förekommande bland vanliga kvinnor i Sverige, om än på dolda platser på kroppen.
  • Åsa
    Selma1966 skrev 2012-08-17 21:57:10 följande:
    Åsa: att jag nämnde tatueringar förr var inte menat som att det var vanligt då. Snarare ett sätt att visa att tatueringar inte är en ny företeelse.
    Eftersom ditt "Man gjorde det även på den tiden, om än rejält dolt så bara den närmaste visste om det..." enligt din förklaring inte som jag uppfattade det syftade på att fenomenet skulle ha varit mer allmänt i bredare lager förr så är svaret jag skrev på inlägget inte heller relevant. Kommentar om att jag kanske vet mer om kvinnans i exemplet historia var ganska onödig; det torde vara uppenbart för oss båda att det var fenomenet jag skrev om och inte en enskild person.
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?