• Sweetie

~*~ Middags och mattips för oss som Viktväktar och räknar points! :-D~*~

Tänkte starta denna tråden så vi viktväktare kan stötta och pusha varandra men framförallt dela med oss av våra VV recept med färdiguträknade points!

Eller varför inte fråga dom så t ex har butiksguiden om hur många points Dafgårds kåldolmar tex innehåller..

Lycka til och håll till godo gott folk!!

Detta klarar vi!!

Kramizz
    Sweetie

• Svar på tråden ~*~ Middags och mattips för oss som Viktväktar och räknar points! :-D~*~
  • Sweetie

Idag blir det fläskfilé med sallad!

Hmmm hur månag points kan man räkna på 4 bitar fläskfilé och oljan som jag har i salladen? **dax att leta i butiksguiden**

Tudilooo

• Zeldas mamma

Idag blev det vv:s färdiga lasagne 6,5 points!

• Tildamamman

Hej å hå!! Här är jag

Tipsar om en lättlagad lättlunch med massa härliga näringsämnen *ooo så sund jag låter *

Mosa ut en makrillskonserv på två grovbrödsmörgåsar. Ätnågon frukt och grönskaker till. 5 points landar det på.

Jag brukar alltid ta med den här lunchen när jag har superont om tid eller är vrlhungrig och inte orkar/hinner laga...

• Zeldas mamma

Hej o hå! Idag blev det vv-pasta med vv:s pastasås! Summa points : 5!!!

• Zeldas mamma

var en färdigköpt pastasås, blanda med vatten bara , idag blir det pasta med köttfärsås, barnvänlig sådan....... har inte räknat på pointsen ännu, men återkommr om det!

• E l l a

Här är en till som Viktväktar. Jag körde på lite innan jul och gick ner 6 kg, men har nog gått upp det igen... Dax för nya tag, och ska gå och väga in mig imorgon ( kör annars med VV:s interaktiva - så har ni butiksguidsfrågor så är det bara att fråga på)... Allt ska bort till sommaren!!!

Har en massa recept, sparar allt jag kommer över, så här kommer ett litet urval (recept kan vara härifrån, från VV och från en massa andra sidor om det är så att någon skulle känna igen sig/sitt);

SNABBA KINANUDLAR ? 4 portioner 4 points
    85 gr äggnudlar
    2 tsk olja
    1 tsk ingefära
    3 msk soja
    400 gr majs
    250 g frysta wokgrönsaker
    Koka nudlarna. Värm oljan i panna, lägg i ingefäran, sedan sojan. Woka grönsakerna och blanda sedan ner nudlarna.

SVAMPGRYTA STROGANOFF ? 4 portiner 2 points
    225 gr svamp
    2 tsk olja
    1 msk pressad citronsaft
    2 dl Kesella 10 %
    hackad gräslök
    Fräs svampen i oljan, droppa över citronsaften. Dra av pannan av värmen och rör ner Kesellan, blanda ordentligt. Krydda. Servera med pasta eller ris.

TINAS GULASCHSOPPA MED FÄRS - 4 portion 2,5 points/portion
    2 st gula lökar
    2 klyfta(or) vitlök
    2 st röda paprikor
    1/4 st rotselleri
    3 st potatisar, råa
    200 g nötfärs
    2 tsk paprikapulver
    1 1/2 tsk mejram
    1 1/2 tsk kummin
    2 msk tomatpuré
    1 burk(ar) krossade tomater
    1 l vatten
    2 st kycklingbuljongtärningar
    Skala och finhacka lökarna och vitlöken. Skär paprikorna, sellerin och potatisarna i tärningar. Bryn köttfärsen tillsammans med löken, vitlöken, paprikan, sellerin och potatisen. Krydda med paprikapulvret, mejramen och kumminen. Tillsätt tomatpurén och rör om. Häll sedan på de krossade tomaterna, vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt soppan koka i ca 20-25 minuter och smaka av med salt och peppar.

VITLÖKSSOPPA ? 4 portioner 2,5 points/portion
    4 morötter
    1 purjolök
    1 liter vatten
    2 buljongtärningar
    200 gram philadelphia light vitlök/örter
    svartpeppar
    Riv morötter och skiva purjolöken. Koka ca fem minuter, lägg sedan i buljongtärningar och philadelphia. Låt osten smälta. Servera gärna med bröd (men glöm inte räkna points för det!).

TOMATSOPPA MED BÖNOR OCH PASTA - 4 portioner 4 points
    2 morötter
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    6 dl vatten + 1 grönsaksbuljongstärning
    6 dl tomatjuice
    50 gr pasta av liten storlek
    1 burk bönor cirka 420 gr
    salt och peppar
    parmesan
    Hacka lök och morötter, fräs dem i en kastrull. Häll på buljong och tomatjuice, låt det puttra på svag värme under 10 min. Koka pastan i en annan kastrull. Lägg de avrunna bönorna och pastan i soppan och koka upp. Krydda och servera med osten.

SPARRISSOPPA - 4 portioner 1 points
    1 burk sparris
    3 dl höns- eller grönsaksbuljong av tärning
    4 msk lättyogurt
    4 skivor fullkornsbröd att servera till
    Finfördela, typ mal, sparrisen i sitt spad. Blanda detta med buljongen i en kastrull. Sjud upp, lägg i sopptallrikar, servera en klick yoghurt i och servera med lättrostat bröd.

MOROTS OCH CITRONSOPPA ? 2 portioner 3,5 points
    2 tsk olja
    1 tärnad morot
    1 tärnad potatis
    1 hackad lök
    4 dl buljong eller vatten
    ½ tsk torkad dragon
    1½ dl lättmjölk
    saften av ½ citron
    TILL SERVERING:
    2 msk lättyogurt
    gräslök eller persilja
    Hetta upp oljan, rör ner morot, och potatis, låt fräsa i några minuter och tillsätt 3 msk buljong. Sänk värmen och låt svettas i 12 min under lock, skaka då och då men undvik att öppna locket. Häll i resten av buljongen och krydda. Koka upp i cirka 15 min. Sila soppan genom en hålslev, eller mixa den slät, blanda i mjölken. Värm den och tillsätt citronsaften. Servera med en matsked yogurt och strö över grönt.

MINNESTRONE ? 3 portioner 3,5 points
    2 tsk olja
    1 hackad (röd) lök
    ½ hackad grön paprika
    50 gr finhackad kålrot
    50 gr fint skuren stjälkseleri
    9 dl grönsaksbuljong
    45 gr småpasta
    1 msk tomatpure
    ½ tsk oregano eller mejram
    100 gr tunt skivad squash
    1 hackad tomat
    100 gr bönor
    riven parmesan
    Hetta upp oljan, fräs lök, paprika, kålrot, selleri. Tillsätt 4 msk buljong, svettas i 10 min under lock, häll sedan i resten av buljongen. Koka upp och tillsätt pastan, tomatpure, kryddor, squash och mejram. Blanda ner bönorna. Servera med parmesan.

KYCKLINGSOPPA ? 2 portioner 4 points
    1 hackad lök
    1 hackad morot i lagom bitar
    1 paprika
    15 cm purjolök strimlad
    1 kyckling/höns buljongtärning
    1 grönsaks buljongtärning
    1 burk krossade tom
    lite sötningsmedel för att "bryta" syrligheten
    ca 1 tsk soya
    1 frp 250 ml matlagningsgrädde 7 %
    200 g kycklingfile
    Fräs lök och häll på tomaterna och buljongtärningarna. Ha i morötterna och låt koka ca 3 min. Ha sen i kycklingen och låt koka. När nästan kycklingen och morötterna är klara ha i purjolöken, paprikan och grädden. Koka lite till och smaka av.

PASTA I KRÄMIG SENAPSSÅS ? 4 portioner 6 points
    200gr pastaspiraler
    1 gul lök
    1 krossad vitlöksklyfta
    2 tsk olja
    175 gr lätt creme fraiche
    2 tsk senap
    ½ tsk oregano
    salt
    Koka pastan. Fräs löken och vitlöken i oljan. Rör ner creme fraichen, senap och oregano, salta. Blanda pastan och såsen.

PASTAGRATÄNG MED KÖTT - 4 portioner 6 points
    200 gr pasta
    4 dl lättmjölk
    100 gr mjukost max 10%
    1 msk olja
    200 gr färsk skinka
    1 squash
    200gr broccoli
    25 gr riven ost max 17%
    Sätt ugnen på 200 grader. Koka pastan. Vispa ihop mjölken och osten i en kastrull, låt koka upp. Bryn den strimlade skinkan i oljan, lägg i de tärnade grönsakerna, låt allt fräsa. Lägg allt i en ugnsäker form. Låt pastan rinna av och blanda med såsen. Bred ut detta på grönsakerna, strö över osten och gratinera i 20 min.

TAGIATELLE CARBONARA ? 4 portioner 7 points
    125 gr Kesella max 10%
    1 ägg
    2 dl lättmjölk
    100 gr skinka
    400 gr tagiatelle
    nymald svartpeppar
    Vispa ihop ägg, ost, mjölk. Tärna skinkan. Koka pastan, låt den rinna av. Blanda allt i en kastrull och värm upp. Servera med svartpeppar.

TOMATGRATINERADE MAKARONER ? 4 portioner 4½ points
    250 gr makaroner
    125 gr champinjoner
    1 tsk olja
    1 burk tomatkross
    1 grönsaksbuljongstärning
    2 tomater
    caynnepeppar
    50 gr riven ost 17% (1,5 dl)
    Värm ugnen till 200 grader. Koka makaroner och låt dem rinna av. Fräs champinjonerna i halvor i oljan, häll i tomaterna och smula ner buljongen, krydda. Blanda såsen med makaronerna, lägg i en from och skiva över tomater. Strö över ost och gratinera i 20 min.

PASTA MED KRÄMIG FISK ? 2 portioner 6 points
    70 gr pastasnäckor
    250 gr fiskfile av vit fisk
    2 msk vitt torrt vin
    50 gr champinjoner
    1 lite squash
    1 tsk olja
    125 gr Kesella 10%
    Koka pasta, låt den rinna av. Skär fisken i tärningar, låt den sjuda i vinet. Skiva champinjonerna och squashen, fräs dem i oljan. Krydda. Blanda Kesellan med pastan, vänd ner grönsakerna och fisken, smaksätt och värm.

LÄTTLAGAD KASSLERLASAGNE ? 8 portioner 7 points/portion
    800 g finstrimlad kassler
    2 squash
    1 msk olja
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk + 1 tsk salt
    1 + 1 krm nymald svartpeppar
    4 msk vetemjöl
    8 dl mellanmjölk
    2 burkar krossade tomater (à 400 g)
    1 finhackad röd spansk peppar
    20 torkade lasagneplattor
    1 dl riven lagrad ost (17 %)
    1 kruka grovhackad basilika
    Sätt ugnen på 225º. Riv squashen grovt. Skär bort fettet på kasslern och finstrimla tunt. Fräs squash och kassler i olja i en stor gryta, pressa över vitlök. Obs! Såsen ska också få plats. Salta och peppra. Blanda ner vetemjöl och tillsätt mjölken. Rör om och låt såsen sjuda några minuter. Blanda krossade tomater med salt, peppar och chili. Varva kasslersås och tomatkross med lasagneplattor i fyra lager i en ugnssäker form. Börja med kasslersås och avsluta med tomatsås. Strö sist över basilika och riven ost. Grädda ca 30 minuter i nedre delen av ugnen.

KYCKLINGSÅS MED PAPRIKA ? 4 portioner 3 points/portion
    500 g kycklingfilé
    1 purjolök
    1 röd, 1 grön och 1 gul paprika
    1 tsk curry
    lite olja
    1 burk tomater
    1 smulad hönsbuljongtärning
    1 dl vatten
    salt, paprikapulver
    Strimla kycklingen. Skölj, ansa och strimla paprikor och purjo. Fräs köttet med curry i lite olja i en gryta några min. Blanda ner tomater, purjo, buljong, vatten och kryddor. Sjud ca 5 minuter under lock. Tillsätt paprikastrimlor och sjud i ytterligare 5 minuter. Servera med ris, pasta eller potatis.

KASSLER OCH BROCCOLILÅDA med pasta ? 4 portioner 5,5 points/portion
    250g kokt pasta
    500 gram broccolibuketter
    300 gram rökt kassler
    Gratängsås: 2 dl kokspad (från broccolikok)
    2 dl lättmjölk
    1 msk ljus såsredning
    1 dl riven ost
    1 äggula
    salt, vitpeppar
    Lägg broccolibuketterna i lättsaltat kokande vatten, koka i 3-4 minuter, Sila från kokspadet och spola kallt vatten över broccolin i ett durkslag. Låt rinna av väl. Blanda samman kokspad och mjölk, låt koka upp under omrörning och red av med såsredning. Smaka av med kryddor. Låt såsen puttra samman ca 5 minuter. Dra såsen från värmen och rör ner riven ost och äggula. Skiva kasslern i tunna skivor. Lägg pasta, broccoli och kasslerskivor i ugnssäker form. Häll ostsås över. Gratinera högst upp i ugnen 225 grader i ca 12-15 minuter.

KYCKLING MED EXOTISK TOMATRÖRA OCH RIS ? 1 portion 6 points
    1 kycklingfile stekt eller grillad
    1 ananasring
    2 tomater
    0,5 äpple
    5 jordnötter
    0,5 tsk olja 2,5 dl ris att serveras till
    Blanda och värm alltihop, utom riset.

KYCKLING CORDON BLEU ? 4 portioner 3 points/portion
    500 g kycklingfiléer
    50 g rökt skinka i tunna skivor
    4 skivor mager ost max 17%
    1 burk krossade tomater med örter, ca 400 g
    salt och nymald svartpeppar
    basilika
    Värm ugnen till 200º. Vik ut kycklinfiléerna. Lägg på en skiva skinka och en skiva ost på varje kycklingfilé. Vik filéerna dubbla och fäst ihop med cocktailpinnar. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form och häll över tomatkrosset. Salta och peppra. Stek i ugnen tills kycklingköttet är helt genomstekt och ytan har fått fin färg, ca 30 min. Ta bort pinnarna och garnera med basilika.

PORTERSTEK med potatis ? 1 portion 4,5 points
    80 gr nötkött
    ½ dl porter öl
    ½ msk outspädd svartvinbärssaft (ekerö)
    ½ msk soja
    1 krm timjan
    1 svartpepparkorn
    ½ köttbuljongtärning
    1 vitlöksklyfta
    1 liten lök
    Sås: ¾ dl sky
    2 tsk redning
    2 msk mjölk
    Häll porter, saft och soja i en gryta, lägg i kryddorna, buljong och vitlök samt lök. Koka upp. Lägg ner köttet och låt det sjuda under lock, vänd det sedan. Låt det koka tills det är mjuk ( 80 grader om du använder köttermometer). Låt det svalna i skyn, ta sedan upp det. Red skyn och koka upp lite. (Föredrar du portergryta så gör som ovan men tärna kött och lök, koka köttet en timme och red av). Servera med potatis.

GRÖNSAKSPAJ ? 4 portioner 6,5 points/portion
    2 msk flytande margarin
    3 msk keso (4%)
    1 dl grahamsmjöl
    1½ dl vetemjöl
    250 g broccoli i bitar
    ca ½ purjolök
    3 ägg
    2 dl lättmjölk
    salt, peppar
    3 stora tomater
    1 dl riven ost, max 17%
    Blanda margarin och keso med mjölsorterna till en pajdeg, låt den vila kallt ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en smord pajform och förgrädda i ca 10 minuter. Strimla purjon, koka den och broccolin mjuka. Vispa samman ägg och mjölk med lite salt och peppar. Lägg de avrunna grönsakerna i pajen och häll över äggstanningen. Skiva tomater och lägg på som en krans och strö över ost. Grädda i 30 minuter.

FLÄSKFILÉGRYTA ? 5 points 3 points/portion
    1 gul lök
    lite olja att steka i
    400 g fläskfile
    2 tsk paprikapulver
    2 tsk salt
    500 g konserverade hela championer(eller efter smak)
    1 1/2 burk hela skalade tomater
    3 dl Laga Lätt 5%
    1-2 dl lättmjölk
    lite soya
    2 tsk grönpepparkorn
    1 tsk dragon
    Bryn lök och championer. Stek köttet. Peppra med paprikapulver och salt. Tillsätt tomaterna och tomatsåsen. Häll i Laga Lätt och mjölk. Nyp söner grönpepparkornen och tillsätt tillsammans med dragon. Låt koka en stund. Smaksätt lite extra med svartpeppar.

FRUKTFYLLD RULLTÅRTA ? 8 portioner 3 points
    3 ägg
    1 dl socker
    1½ dl extra fint vetemjöl ( eller vanligt + 1 tsk bakpulver)
    FYLLNING:
    50 gr vindruvor, urkärnade
    1 kiwi
    1 dl lätt creme fraiche
    Värm ugnen till 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en långpanna. Vispa ägg och socker till en pösig smet. Sikta ner mjölet och blanda. Bred ut smeten i långpannan, grädda i nedre delen av ugnen i cirka 5-8 min. Stjälp upp kakan på ett papper med florsocker och låt svalna. Dela frukten och blanda med creme fraichen och bred ut den på kakan, rulla ihop. Skär i åtta delar. Creme fraichen kan bytas ut mot glass.

LÄTTA PANNKAKOR ? 12 st 1 points
    1 äggvita
    3 dl lättfil eller lättyogurt
    1 ¾ extra fint vetemjöl ( eller vanligt + ½ tsk bakpulver)
    ½ tsk salt
    2 tsk flytande margarin
    Vispa äggvitan till skum, vispa ihop hälften av filen med mjölet och saltet till en slät smet. Tillsätt resten av filen och vänd ner äggvitan. Droppa lite margarin i pannan och stek tunna pannkakor.

KLADDKAKA MED HALLONSÅS ? 8 portioner 3 points/portion
    1/2 msk lättmargarin
    2 dl socker
    1 ägg
    1 1/2 dl lättmjölk
    1 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2/3 dl kakao av bästa kvalitet, typ Valrhona
    Till servering:
    florsocker
    färska bär och bärsås
    Rör margarin, socker och ägg vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt hälften av mjölken. Vispa. Blanda de torra ingredienserna för sig. Vispa samman med äggblandningen. Häll i resten av mjölken och rör tills smeten är jämn. Häll smeten i en teflonform med löstagbar botten som ej behöver smörjas. Grädda kakan i 30?40 min i 150°. Låt svalna och sikta lite florsocker över kakan före servering. Dekorera med nyskördade bär, t ex krusbär, och en mixad silad sås av färska hallon.
    NYTTIGT BRÖD 2 points/skiva
    2 dl havregryn
    3 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 dl linfrön
    1 dl grovhackade hasselnötter (kan uteslutas)
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl lättyoghurt
    1 tsk salt
    ½ dl flytande honung (testade att utesluta, blev lite torrt)
    ½ dl lågkalori lingonsylt
    Blanda alla torra ingredienser. Rör i yoghurt, lingonsylt och honung. Klicka ner smeten i en smord brödform. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 h, 200 grader.

• linnma

Hur många points behöver då jag per dag? 169 cm lång och väger 74 kg? Jag var med i VV förut, men hittar inte mina papper........................

• Zeldas mamma

VAd toppen med massa recept!!

• Sweetie

linnma: HAr svarat in din gb..
    Tack för alla recepten!!

Ikväll blir det lasange tror jag... Har inte bestämt mig än om det blir det eller ravioli..

Kram kram

Svar på tråden ~*~ Middags och mattips för oss som Viktväktar och räknar points! :-D~*~