• abc12345

Är detta normalt ?

Hej!

Tonårsdottern klagar över att pengarna inte räcker till. Hon är 16 år gammal, går i gymnasiet och får 300 kr i månaden. Dessa pengarna ska räcka till nöjen (bio, äta ute, resa osv) , kläder (även dyrare saker ex jackor, skor, skolväska), busskort (utöver skolbusskort), smink (& liknande produkter) samt frisörbesök. Vi betalar mat, mobiltelefon & vissa hygienartiklar. Är detta en rimlig summa ? Hur mycket får era tonåringar ?

• Svar på tråden Är detta normalt ?
  • castillo

Om hon ska inhandla allt det där själv så är 300 kr inte så mycket. Kläder kostar en Hel del. Annars tycker jf att 300 är ok ifall hon bara ska stå för bio och sitt eget godis och fika äta ute.

abc12345 skrev 2012-08-16 18:30:37 följande:
    Hej! Tonårsdottern klagar över att pengarna inte räcker till. Hon är 16 år gammal, går i gymnasiet och får 300 kr i månaden. Dessa pengarna ska räcka till nöjen (bio, äta ute, resa osv) , kläder (även dyrare saker ex jackor, skor, skolväska), busskort (utöver skolbusskort), smink (& liknande produkter) samt frisörbesök. Vi betalar mat, mobiltelefon & vissa hygienartiklar. Är detta en rimlig summa ? Hur mycket får era tonåringar ?

• Lilas

Jag kan knappast tro att detta är på riktigt. För ärligt hur skulle man kunna få 300 kr i månaden att räcka till busskort, skor, vinterjacka, nöjen, smink, bio mm

Om detta skulle vara på riktigt tycker jag allvarligt synd om ditt barn!!

• DexX
    Kensy skrev 2012-08-16 18:33:20 följande:
    Jag tycker det är för lite. När jag var sexton fick jag barnbidraget, men fick köpa kläder, nöjen och bussresor själv. Däremot hjälpte mina föräldrar till vid större inköp som vinterjacka och så.

Så är bra tycker jag! Bio pizza och en läsk är närmare 200kr så 300 låter väldigt lite
  • KimPossible

Jag börjar fundera på om Ts glömt en nolla?

• Nano07
    KimPossible skrev 2012-08-16 19:15:50 följande:
    Jag börjar fundera på om Ts glömt en nolla?

Den tanken slog mig med för i så fall så räcker det MER än väl. 1500kr tycker jag borde räcka till det ts nämner. Blir kanske inte märkeskläder då men det dör ingen av ;)
  • KimPossible
    Nano07 skrev 2012-08-16 19:23:39 följande:

Den tanken slog mig med för i så fall så räcker det MER än väl. 1500kr tycker jag borde räcka till det ts nämner. Blir kanske inte märkeskläder då men det dör ingen av ;)
    Ja gud ja, då räcker det och blir över! 
  • Kärlek84

300 kr? Räcker ju ingenstans när man är 16 år ju.

Ge hela studiebidraget OCH hjälp till med större inköp så är det mer rättvist tycker jag.  

• Edds

Hon kan ju alternativt "jobba" ihop lite pengar, stå för middag en gång i veckan etc om du inte bara vill ge henne mer pengar. :)

• Blaha

Skämtar du eller?

Be yourself, everyone else is already taken.
  • SSH

Nej? Måste skrivit fel va!? Det ska stå 3000kronor hoppas jag.

Och med den summan bör man väl klara sig som 16åring. Men även med den summan så kan det behövas hjälp med bidrag på de dyrare plaggen så att hon inte behöver gå och frysa om vintrarna.

Sen kan hon som någon annan skrivit ta ett extra jobb.

Svar på tråden Är detta normalt ?