• abc12345

Är detta normalt ?

Hej!

Tonårsdottern klagar över att pengarna inte räcker till. Hon är 16 år gammal, går i gymnasiet och får 300 kr i månaden. Dessa pengarna ska räcka till nöjen (bio, äta ute, resa osv) , kläder (även dyrare saker ex jackor, skor, skolväska), busskort (utöver skolbusskort), smink (& liknande produkter) samt frisörbesök. Vi betalar mat, mobiltelefon & vissa hygienartiklar. Är detta en rimlig summa ? Hur mycket får era tonåringar ?

• Svar på tråden Är detta normalt ?
  • SSH

TS kom gärna tillbaka och berätta för oss om det stämmer, med summan 300kr?

• Busbellan

eh nej det lär inte räcka. Min snart 13-åring får 300 kr i månaden och då behöver hon inte köpa några kläder själv alls utan det går till godis, glass lite fika med kompisar och småsaker hon vill köpa. Äter hon ute betalar vi det åt henne

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lilia

Det är ju ingenting. Hon borde få hela studiemedlet och ni borde betala busskort och skor och jacka.

• 2die4

Säger som dom andra, SKÄMTAR DU? :O Min dotter ska fylla 14 & hon får 500 av barnbidraget som endast ska gå till kläder! Allt annat betalar vi!

• Nice
    abc12345 skrev 2012-08-16 18:30:37 följande:
    Hej!

Tonårsdottern klagar över att pengarna inte räcker till. Hon är 16 år gammal, går i gymnasiet och får 300 kr i månaden. Dessa pengarna ska räcka till nöjen (bio, äta ute, resa osv) , kläder (även dyrare saker ex jackor, skor, skolväska), busskort (utöver skolbusskort), smink (& liknande produkter) samt frisörbesök. Vi betalar mat, mobiltelefon & vissa hygienartiklar. Är detta en rimlig summa ? Hur mycket får era tonåringar ?
    Mina tonåringar får sitt studiebidrag mot att de får sätta undan 300 kr i månaden till kläder. 300 kr i månaden som ska räcka till allt det är inte tillräckligt. Jag betalar mat, hygien, mediciner, mobil och ev tidningsprenumeration. Allt annat löpande betalar de själva
  • Ewmacita
    Kärlek84 skrev 2012-08-16 19:26:43 följande:
    300 kr? Räcker ju ingenstans när man är 16 år ju.

Ge hela studiebidraget OCH hjälp till med större inköp så är det mer rättvist tycker jag.  

• vincere

Oj det var inte mycket att hurra för, ge hela studiebidraget och lite till. (så som större nödvändiga inköp). 

Jag hade studiebidrag, och ackorderingstillägg när jag var 16 år. Flyttade hemifrån och gick skola på annan ort. Då var det 950 plus 2300 som gällde, och det skulle gå till ALLT. Nöjen, kläder, mat, hygien. Det var knappt att det räckte ibland, tonåring är det inte mycket pengar... Mamma sköt till med hyran och extra pengar när det behövdes.

Evigt tacksam för det idag! 

• mangoglass
    abc12345 skrev 2012-08-16 18:30:37 följande:
    Hej!

HAHA busskort för detta OCKSÅ!? Jag har fått 600 sedan jag var 13-14 (är 18 idag) och har aldrig behövt betala busskort. Ska  kläder ingå!? Vet du hur mycket bara en topp kostar idag eller?!  och FRISÖRBESÖK!? DRIVER  DU?

Hon är ditt BARN inte något annat. ge henne mer pengar ffs!! 
  • 97a

Hahaha, ett biobesök och halva budgeten är borta. En meny på McDonalds och 100kr återstår. Nej, skärp dig. Sosse.

• vivalajuliaa

Verkligen inte, köper hon sig en mascara och något mer utav någon smink produkt.. vips.. Så är nästan alla pengar borta. Då har hon ingenting över till något annat. Tänk på vad saker och ting kostar nu för tiden.

Svar på tråden Är detta normalt ?