• Anonym (TS)

Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?

Jag har mått dåligt över mina tänder under i princip hela mitt liv.
    Jag undrar nu om någon som har erfarenhet av implantat, kronor, porslinsfasader och kompositfasader vad jag bör göra åt mina tänder. 

Jag hatar mina "huggtänder" i överkäken. Jag ser ut som en jäkla vampyr.Vad kan man göra åt detta?

de två framtänderna i mitten av överkäken är väl ok... men tänderna mellan framtänderna och hörntänderna i överkäken är intryckta och ligger inte i linje med de mittersta två framtänderna. (den ena mer än den andra). Vad kan man göra åt detta?   

Underkäken är allmännt sned och vind... men kanske inte lika katastrofal.

HJÄÄÄP!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 21:24
    OBS! Jag har varit remiterad till odontologen vid tre tillfällen. Han har då sagt att det inte är ett alternativ för mig att ha tandställning pga kontaktytor och att jag har ett öppet bett som endast kan ordnas med stor käkopperation...
  • Svar på tråden Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?
  • puss

Men få Hammar ju kronorna precis som du har tänderna nu.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-08-16 20:48:02 följande:
    Hörntänderna är spetsiga och ligger utanför tandraden. Den ena pakar mer ut än den andra.

Min idé är att man slipar ner hörntänderna till stubbar och sätter på fia kronor på dessa... sedan tar han tänderna mellan framtänderna och hörntänderna och sätter fassader på dem så att de byggs ut lite.
    Är detta dett alternativ?

Jag orkar inte gå in på vad odontologen sagt om öppet bett och kontaktytor på visdomständer osv... hur som heslt så är tandläkarens bedömning att tandställning inte är aktuellt... det är därför jag frågar om andra alternativ     
    Det här vill du inte höra. Men var glad att du har tänder som fungerar. Jag har väldigt dåliga (men fina) tänder och jag har fått dra ut och ersätta med implantat och annat. Vissa tänder saknar jag helt. Jag är bara 48

Du har funktionella tänder, men kanske inte så fina. Men jag lovar dig att du kommer ångra dig om du inte hade dem. Att börja slipa ner tänder låter som en dålig idé tycker jag.
  • Anonym (TS)
    puss skrev 2012-08-16 20:49:35 följande:
    Men få Hammar ju kronorna precis som du har tänderna nu.

om man slipar ner örntanden till en gadd och sendan säter på en krona som är mer fyrkantig så kan det ärl inte se likadant ut som idag????
  • puss

Går inte. Kronan hamnar ju på roten fattar du väl.

• Lady95

Jag har fasader och det har funkat jättebra, är supernöjd.

• Lady95

Tycker ''huggtänder'' är fett med sexigt. Frågade min tandläkare ifall hon kunde slipa mina vassa men det fick jag inte. Skrattande

• Anonym (TS)
    puss skrev 2012-08-16 20:53:59 följande:
    Går inte. Kronan hamnar ju på roten fattar du väl.

Ja kronan sätts på roten... det fattar jag med.. men en krona behöver ju inte vara formad som en spetsig hörntand som ser ut som en huggtand.... en krona kan alltså vad jag har frörstått till viss del ändra utseendet av en tand, tjocklek, form osv, men roten sitter där den sitter...
  • puss

Tror du det blir snyggare att ha en annorlunda form på samma plats?

• Anonym (TS)
    puss skrev 2012-08-16 21:03:38 följande:
    Tror du det blir snyggare att ha en annorlunda form på samma plats?

ok kom med ngt annat förslag då.... som inte innefattar tandställning...
Svar på tråden Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?