• Anonym (TS)

Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?

Jag har mått dåligt över mina tänder under i princip hela mitt liv.
    Jag undrar nu om någon som har erfarenhet av implantat, kronor, porslinsfasader och kompositfasader vad jag bör göra åt mina tänder. 

Jag hatar mina "huggtänder" i överkäken. Jag ser ut som en jäkla vampyr.Vad kan man göra åt detta?

de två framtänderna i mitten av överkäken är väl ok... men tänderna mellan framtänderna och hörntänderna i överkäken är intryckta och ligger inte i linje med de mittersta två framtänderna. (den ena mer än den andra). Vad kan man göra åt detta?   

Underkäken är allmännt sned och vind... men kanske inte lika katastrofal.

HJÄÄÄP!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 21:24
    OBS! Jag har varit remiterad till odontologen vid tre tillfällen. Han har då sagt att det inte är ett alternativ för mig att ha tandställning pga kontaktytor och att jag har ett öppet bett som endast kan ordnas med stor käkopperation...
  • Svar på tråden Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?
  • puss

Du säger att du kan dra ut alla tänder om du vill.
    Jag säger att det kommer ingen tandläkare att göra. På vilket vis är det att förstöra?

• LiveHappy
    Anonym (TS) skrev 2012-08-16 20:32:50 följande:
    Tandställning i all ära... men det formar ju inte om mina huggtänder (vilket är mitt största komplex).... dessutom har tandläkarna redan sagt nej till tandställning. Så frågan är om porslins-/kompositfasader kronor eller implantat kan rädda mig :)
    Tandställning TS. SEN porslinsfasader till "huggtänderna".

Jag har också börjat fundera på porslinsfasader och har läst mycket om det på nätet på senaste. Jag har dock inga snea tänder (det har jag fixat till med tandställning redan, tog 2 år) utan jag är bara så trött på mina fläckar på de 2 mittersta tänderna där uppe.

Det är ju så att dom slipar ner tanden, så en gång porslinsfasader, alltid porslinsfasader. För skulle du sluta med det så är ju dina riktiga tänder mindre än vad dom normalt ska vara. Har sätt skräckexempel där det bara är som små stumpar (Carola tex.)

Så porslinsfasader på endast dina 2 "huggtänder". Tänk på att det kostar 3-8 tusen per tand också.
    Kompositfasader är av plast, det är lika fint i början men dom går lättare sönder och blir missfärgade tidigare. Så i slutändan är porslinsfasader billigare.  
  • kossi

Såg vad du skrivit nu.
    Dina visdomständer går att dra ut.
    Om du mena att du har öppet bett.enkelt fixat ju.

Jag har gått dra ut fyra friska tänder för att lämna plats åt min trångställning.

Min tandläkare har sagt att alla sorters bettfel går att åtgärda

• kossi

Men ok,att operera käken låter inte kul så då är nog fasader bäst

• puss

Fasader hjälper inte mot att tanden sitter där den sitter.

• stjierna

Jag förstår inte varför en tandläkare bedömt att du inte kan ha tandställning, då det är den lämpligaste åtgärden i detta fallet (baserat på din bild).
    Och nej, tandläkare drar inte ut dina tänder för att du vill det.

• Lady95
    LiveHappy skrev 2012-08-16 21:23:52 följande:
    Tandställning TS. SEN porslinsfasader till "huggtänderna".

Jag har också börjat fundera på porslinsfasader och har läst mycket om det på nätet på senaste. Jag har dock inga snea tänder (det har jag fixat till med tandställning redan, tog 2 år) utan jag är bara så trött på mina fläckar på de 2 mittersta tänderna där uppe.

Det är ju så att dom slipar ner tanden, så en gång porslinsfasader, alltid porslinsfasader. För skulle du sluta med det så är ju dina riktiga tänder mindre än vad dom normalt ska vara. Har sätt skräckexempel där det bara är som små stumpar (Carola tex.)

Så porslinsfasader på endast dina 2 "huggtänder". Tänk på att det kostar 3-8 tusen per tand också.
    Kompositfasader är av plast, det är lika fint i början men dom går lättare sönder och blir missfärgade tidigare. Så i slutändan är porslinsfasader billigare.  
    Jag har kompositfasader och har haft det i flera år, funkar skitbra tycker jag. Har inte gått sönder och ej blivit missfärgade (se bild) hade glugg innan. Så det kan jag varmt rekomendera Glad
  • stjierna

Man drar för övrigt bara ut friska tänder om det är för trångt i tandraden, för att ge plats. Men då dras oftast en kindtand ut (den främsta), så att resterande tänder kan regleras bakåt.

Svar på tråden Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?