• Eldig72

Reima vinteroverall ballongmodell eller midja?

Planerar att köpa en vinteroverall till lillgrabben på 1 1/2 år och tänkte satsa på Reima. Tydligen finns det både ballongmodell och med resår i midjan så vad tror ni är bäst? Sonen är nu 86 lång och väger ca 12 kg så jag antar att en 86:a kommer att passa även i vinter eftersom jag hört att de är stora i storlekarna.

Har även sneglat lite på Isbjörn, nån som har erfarenhet av båda?

• Svar på tråden Reima vinteroverall ballongmodell eller midja?
  • Vickan I

Bara erfarenhet av Isbjörn, men supernöjd med den vi hade i vintras. Jag skulle satsa på overall med midja.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • cosinus

Reima i ballongmodell har en dyna i rumpan som isolerar lite ifall de små sitter i snön och sen har den dragkedja ner mot ena foten. Midjemodellen är bättre om man har barn med långa ben och kort rygg då den är något kortare i ryggen än ballongmodellen men benlängden är samma. Så jag föredrar midja till mina ungar som alltid ligger minst en storlek över på benen mot överkroppen. Tror dock bara midjemodellen finns från strl 92, rätt mig någon om jag har fel.

• Eldig72
    cosinus skrev 2012-08-16 22:27:58 följande:
    Reima i ballongmodell har en dyna i rumpan som isolerar lite ifall de små sitter i snön och sen har den dragkedja ner mot ena foten. Midjemodellen är bättre om man har barn med långa ben och kort rygg då den är något kortare i ryggen än ballongmodellen men benlängden är samma. Så jag föredrar midja till mina ungar som alltid ligger minst en storlek över på benen mot överkroppen. Tror dock bara midjemodellen finns från strl 92, rätt mig någon om jag har fel.

Aha, visste inte att det här med dynan enbart var på ballongmodellen. Tycker att den verkar bra men att ballongmodell verkar onödigt pösig. Dock gissar jag att 92 blir för stor för honom i år.
  • straw2008

Ballongmodellen är ju så SJUKT ful, just därför jag inte köpt reima till mina barn. De kombineras ju även ofta med en VOLANG där den är som bredast, pi mitten typ o det är så sjukt fult enligt mig.... vem vill att ens unge ska se ut som en clown ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Eldig72
    straw2008 skrev 2012-08-17 10:43:16 följande:
    Ballongmodellen är ju så SJUKT ful, just därför jag inte köpt reima till mina barn. De kombineras ju även ofta med en VOLANG där den är som bredast, pi mitten typ o det är så sjukt fult enligt mig.... vem vill att ens unge ska se ut som en clown ??

Haha, jag tycker också att de ser lite väl pösiga ut men volang har jag inte sett att de har (bara sett på bild).
    Tycker som sagt att det där med sittdyna verkar klokt.
  • Eldig72
    Vickan I skrev 2012-08-16 22:15:40 följande:
    Bara erfarenhet av Isbjörn, men supernöjd med den vi hade i vintras. Jag skulle satsa på overall med midja.

Roligt att höra att du gillar den, jag hade fått känslan av att man betalar mycket för märket och att de inte skulle leva upp till priset.
  • Vickan I

Ja det är mkt pengar men hade verkligen inget att klaga på med den overallen. Sedan tror jag inte att den kanske är så otroligt mkt bättre än de som får bäst i test och räknas som prisvärda heller iofs. Visst betalar man en hel del för märket också, men då slapp jag störa mig på att alla ungar på förskolan hade likadan overall som min som det blev året innan när ALLA hade samma färg på Didrikson haha. Dessutom får man hälften tillbaka när man säljer den på Tradera sedan så då blir det inte så dyrt egentligen.

• veh

Jag var supernöjd med Reimas ballongoverall till mitt barn, som var en bit över året första vintern på förskolan. Ballongmodellen passade bra för det rörelsemönster han hade då, sättet att böja sig fram för att plocka upp saker från marken, o.s.v. Den overallen hade ingen volang, och den var inte heller extremt pösig eftersom det var en bit resår bak i ryggen, trots allt. Så jag upplevde det bara som att den gav litet extra rörelsefrihet...

• vad ska man heta

jag hade ballong till dottern som fyllde 2år i juni. hade 92 då. den är helt suverän. jättebra rörlighet i den. det finns även halvballong. den har jag till 5åringen

• Eldig72

Känner ju att jag självklart skulle vilja klämma och känna på båda overallerna men jag tror inte att något av märkena säljs i närheten...

• vad ska man heta

reima har det lenaste och mjukaste tyget du någonsin kännt på skulle jag tro! helt otroligt skönt tyg

• dreamy

Jag har kört på ballongmodellerna tills grabbarna varit två drygt, därefter midja.
    Ballongmodellerna är bra dels för att man rymmer många lager, om man har barn som inte gillar att plumsa i snö utan är mer stillastående/iakttagande osv. (Blir ju varmare utan att det blir knöligt). Men det är även bra för barn som rör sig mycket då själva overallen inte ligger så nära kroppen och liksom hindrar rörelserna. Däremot ser de ju ganska klumpiga ut, men det är ju urgulligt! Småbarn ska ju se ut som små "sjöstjärnor" a la Maggie Simpson på vintern :)

Barn med för "tighta" overaller får jag lite cellskräck av, av någon anledning... Har säkert haft någon sådan själv någon gång i tiden som jag inte varit så förtjust i...

Kan tipsa om att köpa könsneutrala Reima, då de håller sig i nyskick för flera barn, åtminstone upp tills barnen börjar vara i skolåldern och sliter på dom litet mer. Så underbar kvalla!

• Eldig72
    dreamy skrev 2012-08-18 20:40:50 följande:
    Jag har kört på ballongmodellerna tills grabbarna varit två drygt, därefter midja.
    Ballongmodellerna är bra dels för att man rymmer många lager, om man har barn som inte gillar att plumsa i snö utan är mer stillastående/iakttagande osv. (Blir ju varmare utan att det blir knöligt). Men det är även bra för barn som rör sig mycket då själva overallen inte ligger så nära kroppen och liksom hindrar rörelserna. Däremot ser de ju ganska klumpiga ut, men det är ju urgulligt! Småbarn ska ju se ut som små "sjöstjärnor" a la Maggie Simpson på vintern :)

Barn med för "tighta" overaller får jag lite cellskräck av, av någon anledning... Har säkert haft någon sådan själv någon gång i tiden som jag inte varit så förtjust i...

Kan tipsa om att köpa könsneutrala Reima, då de håller sig i nyskick för flera barn, åtminstone upp tills barnen börjar vara i skolåldern och sliter på dom litet mer. Så underbar kvalla!

Han är RÖRLIG! Klättrar och grejar. Det är inte så att allt tyg är "i vägen"? Fast om det bara finns ballongmodell före 92 så är ju inte valet så svårt. I fjol hade han en helt vanlig overall men då gick han bara omkring på altanen Glad.
  • TvåTrollungar

Ballongmodellen är mkt bättre. Blir mer luft i overallen vilket håller varmt och den är luftig även om man klär på flis under.

Isbjörn är slitstark men den fick permanenta fläckar direkt, även deras skaljacka. ( overall i rosa och skaljacka i grön).

• vad ska man heta

jag har halvballong i storlek 116 till stora tjejen, den är åxå underbar. jag kände att jag inte ville köpa med hel midja o heller inte utan midja så detta vart ju bra.

Svar på tråden Reima vinteroverall ballongmodell eller midja?