• solros84

Utredning som verkar stå stilla

Hej"

Vi har också fått vänta på svar. Sambon har lämnat sina spermier på undersökning i maj p.g.a. att han tidigare genomgått strålbehandling. Vi har börjat försöka sen 3 månader tillbaka ungefär. Men i blindo då vi inte vet om det ens är möjligt. Tycker inte heller att det borde ta så lång tid som från maj till slutet av september (och då har vi inte fått svar ännu) men tydligen tar saker tid inom vården.. Beror också på var man går eftersom det verkar gå snabbt för vissa..

Kämpa på och håll ut!

• solros84

Vi försökte i för några  veckor sedan att kräva svaret av läkaren. Fick svaret av henne att hon inte fått några svar får provtagningen utan skulle höra efter varför det dröjt och sedan höra av sig. Undrar hur många veckor det kan ta att kontakta provtagningen... Och OM det skulle kommit bort av någon orsak så är det väl bättre att meddela oss nu då så att han skulle få lämna ett nytt prov (även om det inte är någon favorit direkt)...

• solros84

Ja vi hoppas också... Vi har fått vänta ett år redan innan vi ens har fått börja försöka efter strålbehandlingen. Så känns som att det här i alla fall hade kunnat funka. Om vi ändå måste gå via IVF så skulle vi vilja börja sätta oss i den kön också. För där får vi ju också vänta...

• solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-09-23 22:40:44 följande:
    Ja i tre månader! Vårdgarantin du vet :)
    Är det bara tre månader man behöver vänta på IVF? Trodde det kunde vara betydligt längre..
  • solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-09-29 11:45:21 följande:
    Vi grät så jävla mycket igår.. Så sjukt mycket. Bim-4 och ett super svagt streck så fick vi detta..

Min hästkur tog död på bakterierna och spermierna kom igen och nu hoppas jag att den sitter rätt bara, vi ska kolla det 19 oktober! Men äggledaren är ju nyspolad i augusti, bara en mens sen dess! Och jag plussade ju tidigt nu till skillnad från vid X.et.

Åh vackra värld, är det vår tur? Känns som att vi inte väntat 16 månader alls!

Håller tummarna så jävla mycket för er andra! <3
    HÄRLIGT!!! Oj så glad jag blir! Har svårt att bli glad när mina vänner runt om blivit gravida, men när jag läste det här kändes det verkligen riktigt roligt! Känns som att det ger lite extra hopp för oss också på något sätt! Ska fortsätta hålla tummarna nu!

Vi fick kontakt med KS idag och hon som min sambo pratade med skulle ta kontakt imorgon igen med oss eftersom provsvaren fortfarande inte fanns hos läkaren, så tar de inte kontakt imorgon eller finns provsvaren inte där imorgon blir jag precis galen..
  • solros84

Är bara så arg och förbannad just nu.. Idag ringde läkaren. Hon hade kontaktat Huddinge där vi lämnat provet för 5 månader sedan. De påstår att vi aldrig varit där att de inte fått något prov. Men vi HAR varit där. Vi HAR lämnat prov. De verkar som att de tappat bort våra prover. Just nu är jag så nollställd och vet inte ens hur jag ska orka gå vidare. Kan de verkligen tappa bort ett sådant prov? Hur kul tror de att det är att lämna sådana prover? Betyder det här att vi måste lämna ett nytt prov och i så fall hur många veckor ska vi få vänta på att få en ny tid och sedan ytterligare veckor att vänta på svaren? Får det verkligen gå till såhär?

• solros84

Tack vare en bra läkare har vi nu äntligen fått svar på våra prover! Förklaringen enligt läkaren till att de inte hittade provsvaren först är att de letat på fel ställe, vid andrologen istället för vid fertilitetscentrum. Kan inte riktigt förstå att hon inte visste var hon skulle leta eftersom hon själv skrivit remiss till provet vilket hon ju borde ha sett i datorn???eller?  Nåja de viktigaste är i alla fall att vi äntligen efter över 5 månader faktiskt fått svar!

Proven visar sig vara normala vad nu det innebär.. Som jag förstår det betyder det att strålningen som min sambo gått igenom ska alltså inte ha påverkat kvaliteten på spermierna.  Att vi inte lyckats bli gravida de senaste försöken verkar inte bero på detta så nu är det bara att hoppas på att det där pluset skulle vilja visa sig!

• solros84
    Dagfördag skrev 2012-10-09 15:03:45 följande:

Skönt att det redde ut sig tillslut iaf! Fast lite småjobbigt att fundera över att göa om allt och bli arg! Men får ni hjälp om det inte skulle ta sig iaf då? Tänker eftersom ni ändå gått igenom en utredning?? Fast vi håller tummarna att det går ändå!
    Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå nu ifall att vi ändå inte kan få barn jag har faktiskt inte tänkt på saken nu, har varit fullt upp med att ta in att det kanske går vanliga vägen i alla fall trots att vi varit så inställda på att det skulle bli IVF.

Vi har ju simmarna färdigt infrysta och de får han ha tills han är 55år. Det är inte speciellt vanligt men det finns ju alltid en risk att cancern skulle komma tillbaka i andra testikeln och att de då skulle få ta bort den, därför får de ju inte heller förstöra proven trots att han verkade ha dugliga spermier nu.

Men tanken kommer ju nu att "men om hans spermier är ok, då måste det ju vara mej det är fel på eftersom vi inte lyckats hittills" Jag vet att det kan bero på flera saker men tanken blir lite så.
  • solros84
    Dagfördag skrev 2012-10-14 23:31:00 följande:

Man hinner tänka mycket ibland.....och det är så sjukt jobbigt när inget händer. Men är det bara han som är kollad då?
    Han är kollad på grund av att han har strålbehandlats. Jag har ju inte genomgått något sådant  så det finns ingen anledning att kolla mig ännu eftersom vi inte försökt i ett år ännu (eftersom vi först har genomgått hela cancerresan och sedan ännu väntat ett år efter strålbehandlingen innan vi fick börja försöka) så är det ju fortfarande inom tiden som vi ska försöka själv först innan vi får hjälp. Det som jag misstänker är att jag har för kort LH-fas (och oregelbunden!! vilket man inte ska ha) för att ett befruktat ägg ska kunna fästa. Ska försöka ringa till gyn och höra om jag verkligen måste vänta ett år när jag med hjälp av ÄL-tester insett att min LH-fas endast ligger mellan 8-11 dygn..
  • solros84

Oj vad roligt det måste vara att ha fått se det lilla pyret! Blir lite avundsjuk och hoppas att vi också får en sådan upplevelse någongång! låter mindre trevligt med illamåendet dock.. hur var det förra graviditeten? Höll det i sig länge eller slapp du illamåendet efter ett tag? Hoppas det går över för dig!!

• solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-10-19 20:01:12 följande:
    Kände ingenting av något förra grav! Var som en prinsessa :P
    Ajdå! Så då fick du ta allting nu då istället;) Nå hoppas att det försvinner!

Hittade din blogg via din profil igår och fastnade i den i flera timmar! Kunde inte sluta läsa när jag väl börjat och så  fin blogg du har! Vilken väg du har fått gå! Blev så glad när jag kom till slutet och läste och såg graviditetstesten fast jag ju visste redan när jag började läsa att du plussat redan. Din blogg ger verkligen lite hopp på vägen när det annars känns som vägen till ett barn är lång..
  • solros84

Dagfördag: Håller tummarna att du fått svar att det är något som de lätt kan åtgärda!!

• solros84

Hoppas detta ger er lite ny gnista och nytt hopp på vägen mot pluset! Håller tummar och tår för att det ska gå vägen! Vi missade väl troligtvis ÄL denna månaden på grund av min sambos jobb. Känns drygt när man ändå får vänta så mycket :(

• solros84

Jag har ganska regelbunden... pendlar mellan 27-30, men brukar ha lite mellanblödningar så är lite osäker på när jag ska räkna att den verkligen börjar.. Vi har ju faktiskt i frysen i lager dock är det ju inte hemma frysen.. Vi fryste in för säkerhetskull innan sambon genomgick stålbehandling eftersom det kan skada. Men troligtvis har han ju lite okej simmare fortfarande..

Hur reagerar du på pergon? På vilket sätt hjälper den?

• solros84

Okej skönt om man slipper en massa biverkningar i alla fall. När får du åka på VUL? Känns det lättare nu när något händer och ni är "under observation" eller känner du att alla läkarmöten är jobbiga?

Min ÄL verkar komma som den ska, fast egentligen är det något jag bara antar i och med att jag får LH utslag på ÄL-testen. Om jag verkligen har lossningen är ju en annan femma.

Vi har tagit prov på simmarna efter behandlingen, det var det provet som det tog över 5 månader att få svar på och som vi sedan efter många om och men och efter att de påstått att vi inte ens varit dit i ett skede visade sig vara "normala". Mer vet vi inte om dem än just den frasen. Normala. Jag som inte litar helt på sjukvården är dock så nitisk att jag tänker tvinga ut de exakta värdena för allting, men så långt har vi inte kommit.

Trots det så tror jag ju på att läkaren faktiskt har sett resultaten och att de ska vara normala. Så jag känner att bollen har rullat över lite på mig. Tycker livet är lite orättvist om vi först har behövt gå igenom cancer, strålbehandling och sedan fått friska prover på hans simmare och sen ska problemet i slutänden ligga hos mig... Men det är ju inget vi vet ännu så det är ingen idé att ta stress över det ännu.

Idag tog sambon hem många pluspoäng när han städat lägenheten och köpt blommor som han placerade på mitt sovrumsbord tillsammans med färsk frukt och skumpa. Sådana stunder är så otroligt viktiga när man verkligen hela tiden får kämpa annars. Glad

• solros84
    Dagfördag skrev 2012-11-11 06:31:52 följande:
    Nä, nog känns det lättare nu då nånting händer, och man har datum att se fram emot som inte ligger ett halvår bort i tiden. Än har det inte kännts jobbigt med läkarbesöken, vi har ju mest bara längtat till att få höra vad de säger, än så länge!
    Fast det som är jobbigt är ju (både bra och dåligt iofs) att veta att det är mitt fel.....Känns extra jobbigt om någon frågar, för vi har sagt att vi ska va öppna med det om någon undrar. Då ligger verkligen allt hos mig, svart på vitt och...

Men har det inte gått nog länge för att ni ska få gå en utredning där de kollar dig också?
    Hur länge hade ni försökt sen han vart friskförklarad?

Men vad gulligt gjort! Man kan vekligen uppskatta sånt där, än om det inte är en "dyr resa eller diamanter" typ! Bara såna enkla grejer som kan sätta en liten guldkant på alla jobbiga dagar.

Har ni många i eran närhet som har barn ni umgås med? Undrar bara för vi själv har det, och jag tycker det är ganska jobbigt just nu....mest med väldigt små barn...känns skitdumt att känna så, men kanske blir det så litegrann för man vet att alla längtar tills/om vi får barn. Och så känner man press och misslyckande och hopplöshet för att vi inte fått...
    Jag har också lite den känslan att allt hänger på mig nu eftersom han är utredd och fått ok stämpel i pannan. Vi har försökt sen i somras. Första försöket var väl slutet på juli men helt utanför ÄL. 4 försök med ÄL-tester där vi faktiskt borde ha träffat ÄL. Räknade på 14 dagar före tidigare. Och för lång cykel, den krånglade ganska länge efter att jag slutade med preventivmedel.

De flesta vi umgås med har barn både våra syskon och vänner. Har ett par till som inte har barn och en tjejkompis. Men ingen som har riktigt nyfödda barn. De flesta börjar bli några år några har t.o.m. skolbarn redan. Kan känna själv också att det är lite tråkigt att det blir så stor åldersskillnad på barnen inom vänskapskretsen och att om vi lyckas så blir vi helt i olika fas men det känns som ett väldigt väldigt litet problem i sammanhanget.. Har en kollega som är gravid och jag kan komma på mig själv att stirra på hennes mage och fastna i tanken. Snart får jag väl förklara situationen för henne innan hon tror att jag är helt knäpp..
  • solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 14:28:10 följande:
    Var på inskrivning idag, ännu lever jag! Behöver inte lika mycket medicin längre men har inte fått tillbaka all vikt. V.11 nu. :)
    Oj 11 veckor redan! Vad tiden går fort! Snart snart är du över det värsta!
  • solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 20:51:50 följande:
    Den gör det i efterhand ;)
    Har mått så dåligt och bara legat i sängen sen soffan och kollat på serier hela dagarna. Ja förutom de 12-14 timmar jag sover.
    Inte fått nått vettigt gjort. Är tok efter i studier och sånt men har gjort upp med lärare så det löser sig. Så det har gått långsam-snabbt om ni förstår :P

Ja inte lång tid kvar! Min man längtar.. Ehehe.. Jag kan inte sova efter vi varit med varandra pga oro att börja blöda så det har blivit 3 gånger på 8 veckor, från varje dag, absolut minst varannan dag när vi försökte :P
    Usch att du fått må så dåligt. Det kommer ju att vara värt det i efterhand men känns ju inte roligt just nu. Vi har också haft perioder när det gått lång tid emellan sådant mys men ibland är det så och då får man bara göra det som känns okej. Det kommer att kännas bättre med det också igen!
  • solros84

Förstår precis din oro där, jag skulle reagera så själv också. Speciellt som det inte var så lätt att han bara behövde skaka kalsongerna för att det skulle bli plus precis. Känns säkert säkrare efter ett tag!

• solros84
    Dagfördag skrev 2012-11-13 10:14:52 följande:

Lite lättare med äldre barn, men det är jobbigt just nu att det hela tiden dyker upp folk som berättar att de väntar barn.....det ska ju va våran tur nu.....
    Men sen åldersskillnaden märks ju mest i början, ju äldre alla blir desto midre tänker man på det! Och det handlar ju inte om 15-20 år så det är nog bara nu man tänker på det! Som sagt ett litet problem i sammanhanget! 
    Jo det där med tur känns väldigt orättvist. Den här tjejen som är gravid på jobbet måste ha blivit gravid under tiden vi har försökt (sen kan jag ju inte veta hur länge de har försökt..) men tänkte idag igen att skulle de nappat i början så skulle det ha varit jag som gick där med magen i vädret..  Men tänker nog ibland att kanske det inte har varit så lätt för alla som är gravida och får barn att få heller. Den här tjejen är äldre än jag och varit tillsammans med sin sambo hur många år som helst så kanske de också har fått försöka ett tag det vet man ju inte. Det är så lätt att tänka att det går lätt för alla andra men det vet man ju inte heller..
Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla