• Dagfördag

Utredning som verkar stå stilla

Alltså, vi har påbörjat en fertilittetstredning och det var i april. Har bara fyllt i papper, fått höra att tsh var högt och börjat äta levaxin. Jag fattar ju att folk går på semester under sommaren, men jag tycker att vi börde få höra nåt snart...Har som lagt dessa tankar på hyllan under sommaren eftersom det tydligen tar ett tag för levaxinet att ge effekt (som man självklart fick googla sig till, ingen som sa det) Men nu börjar det kännas som att...va fan, kan det hända nåt snart?!! Måste man ringa och tjata och jaga alla precis hela tiden??! Varför är jag mindre viktig? Min man har inte heller fått höra sina svar från sperma provet som gjordes före sommaren....Känns som man är åsidosatt.....=(   Ledsen så det gör ont då man börjar tänka på det....förtängning är "bra", då är man mindre ledsen,  men det var ju bara över sommaren.....

• Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla
  • Lacey

Har du inte varit och lämnat något blodprov? Brukar ta ett tag att ställa in rätt dos och sen april borde de definitivt ha kollat det. Och det kan ta ett bra tag för levaxinet att verka, när du väl fått rätt dos inställd.

Tycker du ska ringa, känns som ni blivit bortglömda.

• Dagfördag
    Lacey skrev 2012-08-17 01:16:04 följande:
    Har du inte varit och lämnat något blodprov? Brukar ta ett tag att ställa in rätt dos och sen april borde de definitivt ha kollat det. Och det kan ta ett bra tag för levaxinet att verka, när du väl fått rätt dos inställd.

Tycker du ska ringa, känns som ni blivit bortglömda.

Joda, blodprov är lämnat, har också lämnat i sommar för att se hur levaxinet verkar, och tsh var sänkt från 5,6 till 1,4 tro jag det var....men har läst att det kan ta ett år att ställa in =s ssk sa att jag skulle ta ett tiill prov början på sept för att kolla ytterligare en gång. Men jag skulle vilja höra från utredningsläkaren...eller vad dem kallas. Har inte pratat med henne en enda gång. Bara folk runtomkring, men fick hennes namn tilldelat oss.....konstigt tycker jag. Tänkte att om jag inte hört nåt i slutet av aug ska jag ringa, men det kanske bara dumt att vänta....
  • Serafine 84

Ring! Som patient måste man tyvärr hålla koll på allt själv och se till att saker händer... Det borde inte vara så men dessvärre funkar sjukvården så att den som inte gör sig påmind lätt glöms bort. Sådär lång tid ska inte en utredning ta! Det är ju i princip bara några blodprover, ett spermaprov och ett ultraljud, borde vara klart på ett par veckor när man väl har satt igång. 

• Tinapina

Nu vill jag inte göra dig besviken för det kanske funkar annat för dig men vi sökte hjälp och hade första kontakten i april 2011 och nu äntligen är vi mitt uppe i vårt första ivf:) det var en del utredning på kk i vårt landsting sen remiss vidare till rmc. Upplevde att det gick jättelångsamt... Problemet diagnosticerades relativt fort.

• Dagfördag
    Tinapina skrev 2012-08-24 20:50:02 följande:
    Nu vill jag inte göra dig besviken för det kanske funkar annat för dig men vi sökte hjälp och hade första kontakten i april 2011 och nu äntligen är vi mitt uppe i vårt första ivf:) det var en del utredning på kk i vårt landsting sen remiss vidare till rmc. Upplevde att det gick jättelångsamt... Problemet diagnosticerades relativt fort.

Det är ju sjukt att det ska ta så lång tid...får man fråga vilket landsting du hör till? Tycker det har gått segt, och jag ringde och frågade, verkade ha en liten effekt iaf...man kanske måste ligga på extra, fast det känns så dumt att ens behöva det . Det är ju nog jobbigt ändå....Hoppas det går bra för er nu då iaf!
  • AlexandraViberg

Vi fick våra provsvar när de öppnade den 13/8 här i stan. Vi hade första mötet i slutet på maj och gjorde alla prover i juni. Beror nog på vart du befinner dig.
    Fick ni ingen tid för återbesök? Verkar konstigt.. det fick vi på första mötet :S

Dotter-07. Bakat sen juni-11, X jan-12. Still going on!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-28 22:32:36 följande:
    Vi fick våra provsvar när de öppnade den 13/8 här i stan. Vi hade första mötet i slutet på maj och gjorde alla prover i juni. Beror nog på vart du befinner dig.
    Fick ni ingen tid för återbesök? Verkar konstigt.. det fick vi på första mötet :S
    Vi gjorde också massa prover före sommaren, men mitt tsh var förhöjt (5,6) så jag fick levaxin över sommaren. Kanske därför det dröjt, för att man ska måsta äta det där ett tag. Men jag tycker ändå nån borde informera om nästa steg lixom....men ska iaf ringa då jag tagit sista blodprovet för tsh-värdet. Hoppas det händer nåt efter det.
    Läste din logg, vi gick igenom nästan samma sak. Fast vi fick ma före bröllopet, och dagen innan var vi tvugna att besluta om vi ville skrapa, eller vänta ut det. Hade vi väntat ut processen hade det kunnat komma närsomhelst, typ i kyrkan...Så dagen före bröllopet blev det skrapning. Jobbiga känslor att förtränga under en bröllopsdag.
  • AlexandraViberg
    Dagfördag skrev 2012-08-29 23:37:34 följande:
    Vi gjorde också massa prover före sommaren, men mitt tsh var förhöjt (5,6) så jag fick levaxin över sommaren. Kanske därför det dröjt, för att man ska måsta äta det där ett tag. Men jag tycker ändå nån borde informera om nästa steg lixom....men ska iaf ringa då jag tagit sista blodprovet för tsh-värdet. Hoppas det händer nåt efter det.
    Läste din logg, vi gick igenom nästan samma sak. Fast vi fick ma före bröllopet, och dagen innan var vi tvugna att besluta om vi ville skrapa, eller vänta ut det. Hade vi väntat ut processen hade det kunnat komma närsomhelst, typ i kyrkan...Så dagen före bröllopet blev det skrapning. Jobbiga känslor att förtränga under en bröllopsdag.
    Ja, som "tur" var så kom mitt på kvällen och bara lite, men tillräckligt för att oroa mig liksom.. Kände att något var fel. Skit också, liksom!

Ja det borde ju kunna informera, jag menar, även om ni fått en behandling så kan det ju vara bra att få en tid för återträff! Skönt att ni ändå fick något att behandla och att det gör susen för er!

Jag har bakteriell vaginos och har fått behandlingar men det har kommit tillbaka, så imorgon ska jag dit på extra prover. Ringde dom i förrgår och fick tid idag, så de är bra att ha och göra med iallafall. Egentligen ville jag bara ha en till kur men tydligen ska det försvinna på medicinen så de var lite konfunderade!

Nu jävlar ska vi ha barn! Eller hur? :D
    Dotter-07. Bakat sen juni-11, X jan-12. Still going on!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-29 23:41:48 följande:
    Ja, som "tur" var så kom mitt på kvällen och bara lite, men tillräckligt för att oroa mig liksom.. Kände att något var fel. Skit också, liksom!

Ja det borde ju kunna informera, jag menar, även om ni fått en behandling så kan det ju vara bra att få en tid för återträff! Skönt att ni ändå fick något att behandla och att det gör susen för er!

Jag har bakteriell vaginos och har fått behandlingar men det har kommit tillbaka, så imorgon ska jag dit på extra prover. Ringde dom i förrgår och fick tid idag, så de är bra att ha och göra med iallafall. Egentligen ville jag bara ha en till kur men tydligen ska det försvinna på medicinen så de var lite konfunderade!

Nu jävlar ska vi ha barn! Eller hur? :D
    Jag man hoppas ju att det ska göra underverk, men sån tur har vi nog inte...=(
    Hur upptäckte dem bakteriell vaginos? Är det nåt du kände av själv?
    Har ni kommit långt i utredningen? Tycker att det tar sån jäkla tid, inte nog med att man ska
    vänta på sin egen kropp, utan måsta vänta på utredningar osv osv i evighet känns det som.
    Meeen, vi får fokusera på din sista rad! =) Jag tycker verkligen att det är våran tur nu! ALLA andra har fått både 1 och 3 barn. Nu är det våran tur!
Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla