• Fidelis ad urnam

Fast eller rörligt elpris?

Vi har under 6 års tid varit bortskämda med att bo i en bostadsrätt där vi helt har sluppit tänka på allt vad gäller el. 
    Bostadsrättsföreningen betalar elnätsavgiften och sedan får vi som bor här betala för det vi förbrukar, detta kommer på vår hyresavi var tredje månad.
    Nu flyttar vi, den 1/9, till hus och ska därmed bestämma vad vi ska ha för el.

Vad tycker ni som är husägare? Ska man ha rörligt- eller fast elpris?
    Jag tänker lite som så att vi inte har en aning om hur mycket el som kommer gå åt (direktverkande el med luftvärmepump samt kamin att elda i) och kanske därför bör ha fast pris och binda oss i ett år. Se det som vårt "nu lär vi oss hur allt med huset fungerar år". 

Hur hade du gjort?
    Fast eller rörligt pris? 

• Svar på tråden Fast eller rörligt elpris?
  • katalysator

En ren smaksak, skulle jag nog faktiskt säga. Oftast blir det billigare med rörligt pris, medan vissa månader istället blir lite dyrare. Men har man en ganska tight budget så kan det ju vara väldigt skönt med en mer förutsägbar elkostnad och det kanske kan vara värt de extra hundralapparna det blir på ett år.

• Fidelis ad urnam
    katalysator skrev 2012-08-17 09:53:38 följande:
    En ren smaksak, skulle jag nog faktiskt säga. Oftast blir det billigare med rörligt pris, medan vissa månader istället blir lite dyrare. Men har man en ganska tight budget så kan det ju vara väldigt skönt med en mer förutsägbar elkostnad och det kanske kan vara värt de extra hundralapparna det blir på ett år.
    Ja jag kan ju inte påstå att budgeten är tight. Men samtidigt har vi ingen aning om hur mycket el huset drar, eller hur man ska säga. Så jag känner lite att det kanske kan vara skönt att första året ha fast pris och se hur många kwh som går åt, så man får ett hum inför kommande år. 
    Men det kanske är dumt att tänka så. 
  • Dohgon

vi har precis bundit det på ett år. just vintermånaderna, framför allt jan-feb kan bli riktigt dyra, ökning brukar väl vara typ nov-april men jan feb är de som brukar bli värst.
    däremot blir det lite  dyrare nu under sommaren. Men vi kände att vi ville veta exakt vad vi skulle betala för elen och inte få en grisräkning på 8000 en månad i vinter istället för 2-3000 som det kommer hamna på nu.
    Om ett år skall vi kolla tillbaka och se hur det sett ut med priserna under året och göra ett val igen.

• A7411

Vi har bundit på 85 öre ett år framöver, just för att vi vill undvika höga räkningar under vintern om det rörliga priset ökar. På sommaren förbrukar man ju mindre, så det gör ingen skillnad om elpriset är t ex 10 öre billigare då, det ger ju inga pengar ändå. Så vi kommer att binda framöver för att vara på säkra sidan. När vi hade rörligt vintern 2010 fick vi en elräkning på 9000 kr för januari. Inte kul....

• Kookaburra

VI har precis bundit på tre år. Förra var bundet på två år. Nya priset blev 90,13 öre/kWh (inkl. skatt och moms) och ingen årsavgift. Helt ok pris, och enligt denna historik kan man se att priset på bundet treårigt ligger lågt, sist det var såhär lågt var runt 2005-2006: http://energimarknadsbyran.se/Documents/Prisstatistik/Elhandelspris%20f%c3%b6r%20sm%c3%a5hus.pdf?epslanguage=sv

Eftersom vi förbrukar typ 60% av all el under vinterhalvåret när priset är som högst så blir inte skillnaden direkt stor. Däremot känns det bra att slippa pristoppar som 2009 (var det väl??) och istället veta vad elräkningen hamnar på (jag läser av mätaren då och då för att förutse räkningen).

• Gladskit

Vi köpte hus för två år sedan och satt fast i ett riktigt skräpavtal året ut. Enbart december 2010 kostade oss över 6000kr i el! Därefter hade vi rörligt fram till sommaren förra året då vi valde att binda oss för ett år. Jag räknade massor på det och kom fram till att det blev ungefär samma pris, men då kunde jag ju givetvis bara se bakåt när det gällde det rörliga. Det rörliga elpriset i mars -11 behövde ju inte bli samma i mars -12. Men utifrån det i alla fall så kändes det tryggt att veta exakt vad årskostnaden skulle bli för vi har en ganska konstant årsförbrukning.

Just nu är elpriset väldigt lågt och att skaffa fast avtal behöver inte bli jättedyrt jämfört med att välja rörligt. Så jag tycker också att det är en smakfråga.

Svar på tråden Fast eller rörligt elpris?