• BelindaL

Vilka skalbyxor?

Min 5 åring går på ett dagis där dom är ute massor så bra kläder är viktigt.

Han har redan en vind/vattentät (skal) jacka i märket everest och en fleece i samma märke..
    Nu vill vi köra på ett bra par skalbyxor till honom, känns som everest kanske inte är så bra med endast 3000pelare?
    Något som haft everest skalbyxor?
    Någon som kan rekomendera bra skalbyxor och varför?

Jätte tacksam för svar :)     

• Svar på tråden Vilka skalbyxor?
  • älskarlivet81
    pp08 skrev 2012-08-17 18:42:08 följande:
    Vi har haft FIX tidigare med 10000 i vattenpelare och kör med Kaxs Proxtec  vp 10000i år. (lindex har sämre kvalitet/vattenpelare i år, kappahl har förbättrad sin)

De Kaxs som vi såg på KappAhl hade inte 10 000 i vattenpelare!

Ts: Vi har köpt pop i byxor och Kax i jacka. Ska ha de som höst/vårkläder och som regnkläder. 
  • pp08

Det finns äldre kvar på kappahl som de har plockat fram fr lagret i vissa butiker, årets skalbyxor har 10000 i vattenpelare.

• BookLady

Jag skulle aldrig ha 3000 i vattenpelare på skalkläder som ska fungera som regnkläder också. Vanlig galon är 5000 i vattenpelare på. Den typen av skalkläder som Everest är duger bara som vindskydd. Vi har haft Isbjörn som är 20000 i vattenpelare och de är suveräna. Testar pop i år som har 10000 och återstår att se vad vi tycker eftersom det inte regnat så mycket än.

• TvåTrollungar

KAXS har inte 10000 i vattendelare i år!! Utan 5000. 10000 är från förra året som i så fall finns kvar på vissa ställen.

Isbjörn of Sweden är lugnt bäst som skalbyxa, gillade inte pop på grund av kardborren nere runt fötterna och de stora vecket som blir när man drar åt ( samlar all vatten/ snö och skit där)

• Maisie

Kaxs har visst 10000 i vattenpelare i år. De som är med 5000 i vattenpelare är från förra hösten. Även de skalbyxor som såldes i våras var 10000. Det står på deras hemsida att det är 10000 och jag tvivlar på att de skulle skriva så om det var 5000. http://kappahl.se/article/skalbyxa 

• älskarlivet81
    Maisie skrev 2012-08-22 22:18:18 följande:
    Kaxs har visst 10000 i vattenpelare i år. De som är med 5000 i vattenpelare är från förra hösten. Även de skalbyxor som såldes i våras var 10000. Det står på deras hemsida att det är 10000 och jag tvivlar på att de skulle skriva så om det var 5000. kappahl.se/article/skalbyxa 

I den butiken jag var i fanns bara med vattenpelare 5000... Skulle vara märkligt om de bara hade "gamla" kläder tycker jag.
  • Maisie

5000 byxorna fanns även i våras . De var blandade så det gällde att sortera. Din butik har kanske haft kvar många. 5000 byxor kvar och inte tagit hem så många nya byxor utan vill sälja slut på lagret. Kappahls hemsida säljer byxorna med 10000, jag köpte med 10000 och två av mina kollegor har köpt likadana. Ingen av oss handlar i samma butik. Faktum är att vi inte ens handlar i samma stad.

• älskarlivet81
    Maisie skrev 2012-08-23 06:28:05 följande:
    5000 byxorna fanns även i våras . De var blandade så det gällde att sortera. Din butik har kanske haft kvar många. 5000 byxor kvar och inte tagit hem så många nya byxor utan vill sälja slut på lagret. Kappahls hemsida säljer byxorna med 10000, jag köpte med 10000 och två av mina kollegor har köpt likadana. Ingen av oss handlar i samma butik. Faktum är att vi inte ens handlar i samma stad.

Ok, vi köpte på pop istället. Inte så mycket dyrare och de hade dessutom hängslen!
  • Lizzie 007
    BookLady skrev 2012-08-22 21:52:22 följande:
    Jag skulle aldrig ha 3000 i vattenpelare på skalkläder som ska fungera som regnkläder också. Vanlig galon är 5000 i vattenpelare på. Den typen av skalkläder som Everest är duger bara som vindskydd. Vi har haft Isbjörn som är 20000 i vattenpelare och de är suveräna. Testar pop i år som har 10000 och återstår att se vad vi tycker eftersom det inte regnat så mycket än.

Har du använt Everest? Var du missnöjd?
  • BookLady
    Lizzie 007 skrev 2012-08-23 10:00:15 följande:

Har du använt Everest? Var du missnöjd?
    Ja, hade ett par everest ett år. Helt värdelösa tyckte jag.
  • Lovisa09

Ska du ha helt vattentäta så satsa på byxor med minst 10 000 vattenpelare. 3000-5000 är alldeles för dåligt för att stå emot väta.

• Maisie

Så bra att ni köpte något som ni blev nöjda med. Jag tycker inte om hängslena så jag är glad att kaxs byxor inte har sådana.

älskarlivet81 skrev 2012-08-23 06:33:12 följande:
    Ok, vi köpte på pop istället. Inte så mycket dyrare och de hade dessutom hängslen!

• Lizzie 007
    Lovisa09 skrev 2012-08-23 12:14:08 följande:
    Ska du ha helt vattentäta så satsa på byxor med minst 10 000 vattenpelare. 3000-5000 är alldeles för dåligt för att stå emot väta.

Det beror på vem du pratar med. Som sagt jag har varit supernöjd med Everest och många jag känner har oxå Everest på dina små och varit nöjda. Min tjej har aldrig haft galon utan bara Everest och aldrig varit blöt. Så alldeles för dåligt tycker jag inte det är.
  • Lovisa09

Det varierar väl från fabrikat till fabrikat kan jag anta. Liksom övrig kvalité på kläder. Svårt det där, allt man vill är ju bara att barnen ska vara varma och torra

• BookLady
    Lizzie 007 skrev 2012-08-23 13:03:33 följande:

Det beror på vem du pratar med. Som sagt jag har varit supernöjd med Everest och många jag känner har oxå Everest på dina små och varit nöjda. Min tjej har aldrig haft galon utan bara Everest och aldrig varit blöt. Så alldeles för dåligt tycker jag inte det är.
    Det beror såklart på vad man gör i och med byxorna också. Det jag tycker att de ska hålla för är att sitta i en vattenpöl eller vada i vatten upp till låren, eller vara ute i rätt så starkt regn i kanske 2 timmar. Det tvivlar jag starkt på att Everest skulle hålla för. Men kanske de håller för lättare regn en halvtimme eller att vara ute i blött eller fuktigt gräs tex.
  • BelindaL

Nu är skalbyxorna inhandlade, det blev från pop. Kändes bättre med just dom i byxor. Jackan och vindfleccen kör vi Everest på och även ett par höst/vinter kängor i märket Everest då sonen fastnade för dom och dom kändes varma och bra

• Linmin

Har ett par Everest skalbyxor till min son, tycker inte om dom, dels också för att dom inte är slittåliga, gick söner jättelitet, blev lätt slitna. Nä inga mer everest, men däremot Kapp Ahls skalbyxor är super, Min dotter ha dom. 10000 vattenpelare och väldigt slittåliga....

Svar på tråden Vilka skalbyxor?