Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???

Jag begriper mig inte på äppelmos. Det enda folk äter äppelmos till är typ gröt, och det är inte ens gott. Jag hade själv äppelmos på gröt under uppväxten och det var inte ens gott.
    Sååå, nu har vi en burk här, eftersom dottern stod och gjorde äppelmos hos grannen.
    Vad ska vi ha det till?

• Svar på tråden Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???
  • En struts

Kom inte och säg att det ska vara till kött och fläskrätter. Då är väl ändå "Mango chutney" och sånt godare.

• En struts

Och inte på pannkakor heller. Urk! Kräks

• En struts
    Mama Mia skrev 2012-08-17 22:02:06 följande:
    Gör man eget och har "råd" att slösa på äppelmoset är det ju kanongott att äta som kräm, med lite mjölk till.
    Blir det inte för sött som kräm? Obestämd
  • En struts
    IsadorasMamma skrev 2012-08-17 22:04:10 följande:
    Nej men ät inte den då?
    Tja, då kommer den bara stå där i kylen då. Tänkte att det ändå fanns något som jag inte tänkt på...
  • En struts
    Benjy skrev 2012-08-17 22:04:22 följande:
    Mina föräldrar brukar ha det i brunsås. 
    Okej. Det kanske ändå är till någon slags matlagning som gäller? Obestämd
  • En struts
    Gurkan skrev 2012-08-17 22:05:13 följande:
    Hemkokt äppelmos på fil, i kakor, till stek, i sås, till gröt... mm!
    En äppelmosälskare här.
  • En struts
    IsadorasMamma skrev 2012-08-17 22:06:07 följande:
    Låt din dotter äta den till det hon vill?
    Hon kommer inte heller på vad hon ska äta den till.
  • En struts
    Cotterpin skrev 2012-08-17 22:06:35 följande:
    Lägg den i äpplepaj?
    Det var faktiskt ett förslag som dottern och jag funderade på, vad vi skulle kunna ha det till.
  • En struts
    broglo skrev 2012-08-17 22:06:27 följande:
    En rejäl klick äppelmos och turkisk yoghurt, som ett litet mellanmål - jättegott. Jag tycker att det är gott till pannkakor också, och sonen väljer det ofta framför sylt till sin gröt. 

Men problemet verkar ju vara att du itne tycker att det är gott till att börja med. Då hjälper det ju inte vilka kombinationer vi andra än uppskattar. 
    Nä, jag tror att problemet kanske ändå ligger där då. Obestämd (Och även för dottern, för hon kommer inte heller på vad hon skulle tycka att det är gott till)
  • En struts

Ska tillägga att dottern tog hem sin äppelmos som hon gjort, även fast hon inte är så förtjust i det, så det är därför vi båda funderar på hur vi skulle kunna ha den som tillbehör till något vi tycker är gott.
    Men det är väl kanske så, att antingen är man en äppelmosgillare eller inte då? Obestämd

• En struts
    fröken argbigga skrev 2012-08-17 22:12:21 följande:
    Äppelmos är gott i currygrytor/såser. Tar liksom udden av currysmaken. Funkar även i kalla currysåser typ remoulad m curry. Ta nån msk som smakbrytare bara. Menar gul curry nu.
    Okej, det låter som något att testa det.
  • En struts
    Mama Mia skrev 2012-08-17 22:11:54 följande:
    Kanske för att du uppenbarligen är väldigt anti-äppelmos? Då är väl hon inte heller bekant med hur man äter äppelmos
    Eller så känner hon för egen maskin vad hon tycker om. Hon har ju inte bara ätit maträtter hemma hos mig precis under sin uppväxt.
    Hon föreslår saker på helt eget bevåg som hon själv vill ha. Exempelvis lingonsylt till pannkakor (som för mig var helt främmande) då hon gick på dagis.
    (Fast det gillar hon i o f s inte längre)
  • En struts
    Gurkan skrev 2012-08-17 22:19:43 följande:
    Men jag vill ha min egen hemkokta som är syrligare, har en touch av kanel och vanilj och som är mer chunky i konsistensen. Köpt äppelmos är inte alls lika gott
    Jo, det är nog godare. Det kluriga är väl om man måste göra den med för mycket socker för att den ska hålla kanske?

Jag ska nog experimentera lite med matlagning tror jag. Man kanske kan göra något åt chutneyhållet med en egen variant?
  • En struts
    Gurkan skrev 2012-08-17 22:30:46 följande:
    Äppelmos går utmärkt att frysa.
    Jag fryser alltid saft och sylt/mos för att slippa konserveringsmedel plus att jag kan ha mindre socker i om jag känner för det.
    Det var ett bra tips på alla sorters sylter man gör, det.
  • En struts

Bra att få veta vad man KAN äta äppelmos till. Nej, jag har inte inspirerats av något typ. Så då får jag väl vara en surmule då.
    Men det var bra att få veta vad man kan ha äppelmos till.
    Som sagt.
    Det verkar dock vara kutym att endast ha det till gröt. Allas erfarenhet: Äppelmos, ja det äter man väl på gröt. Och sen då?... Äsch det är inte gott på något annat ju.

• En struts

Tänk om det här blir en bråk och tjaftstråd för att jag inte gillar äppelmos...Obestämd Det skulle vara FL det.

• En struts

Tack så mycket alla glada äppelmosätare för att ni har delgett vad ni äter äppelmos på.

Svar på tråden Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???