• En struts

Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???

Jag begriper mig inte på äppelmos. Det enda folk äter äppelmos till är typ gröt, och det är inte ens gott. Jag hade själv äppelmos på gröt under uppväxten och det var inte ens gott.
    Sååå, nu har vi en burk här, eftersom dottern stod och gjorde äppelmos hos grannen.
    Vad ska vi ha det till?

• Svar på tråden Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???
  • Familjen L

Äppelmos är gott till bakverk, pannkaka, KESO, yoghurt, gröt, julskinka

• användarnamn1

Inte läst alla tips, men man skulle förmodligen kunna koka om den till äppelchutney om sådan kanske uppskattas mer. Googla för inspiration om kryddning och annat. Kan tänka mig att en skvätt maltvinäger (- kan om inte annat hittas på English shop om du bor i en större stad) kan hjälpa till att dra ner sötman en aning.

Annars kan ni ju alltid sätta en fin etikett på och ge till farmor/morfar/nån annan.. Från dottern då.

• Mama Mia
    En struts skrev 2012-08-18 13:46:51 följande:
    Bra att få veta vad man KAN äta äppelmos till. Nej, jag har inte inspirerats av något typ. Så då får jag väl vara en surmule då.

Men det var bra att få veta vad man kan ha äppelmos till.

Som sagt.

Det verkar dock vara kutym att endast ha det till gröt. Allas erfarenhet: Äppelmos, ja det äter man väl på gröt. Och sen då?... Äsch det är inte gott på något annat ju.

Eh? Har du själv läst svaren du fått? Jag har visserligen inte räknat efter, men jag tror det är fler som har sagt andra saker, än dom som sagt gröt. Och ytterst få som sagt att det inte funkar till nåt annat.
  • En struts

Tack så mycket alla glada äppelmosätare för att ni har delgett vad ni äter äppelmos på.

• mikipiki

Till olika kötträtter (som man har potatis pch brunsås till), bakning, gröt, pannkakor och pommes :)

• Kjellgren

På pannkakor: äppelmos och lite kanel - jättegott!

När barnen var små så åt vi bara äppelmos och hemgjord sylt året om men numer blir det sällan. Känns lite tråkigt att slänga så mycket äpplen på komposten.

• Varla

Olika typer av kött. Ibland till köttgryta. Bra att ha i paj.

• Urpan
    Gurkan skrev 2012-08-17 22:19:43 följande:

Men jag vill ha min egen hemkokta som är syrligare, har en touch av kanel och vanilj och som är mer chunky i konsistensen. Köpt äppelmos är inte alls lika gott
    Åh, vilken god äpplemos du gör!!!

Älskar äpplemos på pannkaka med kanelsocker till.
    Annars är du ju rätt gott med mjölk och gärna flingor.

Mums...vill ha nu!
  • MammaLkpg

Antingen som fyllning i en tårta eller som smaksättare t.ex i såser, skitgott blir detGlad

• SamsonS

Bara läst ts..

Man kan göra rulltårta och ha moset som fyllning, eller bullar, muffins.

Jag kan tycka att det är gott till skinkstek, som man fick i skolan. :)

• annca

Äppelmos som är så himla gott! Älskar verkligen äppelmos.

Så mycket godare på plättar/våfflor/pannkaka än vanlig sylt. Tilsammans med vispgrädde!

Och till revbensspjäll, fläskotletter med gräddsås, fläskpannkaka etc... Viss kan chutnety också funka till fläskkött, men inte om man lagar som husmanskost - då är det verkligen gammaldags äppelmos som gäller.

Och det är jättegott att blanda i lite när man gör sås till köttbullar. Ger lite syra i gräddsåsen och kompletterar lingonen!

Blanda i lite när man gör senapssås eller pepparrotssås också, det tar upp det starka i såsen på ett fantastiskt sätt.

Att ha i lite när man gör marinad till grillat kött...

Och i currysåser!

Som fyllning i tårtor, och att blanda med äppelklyftorna när man gör äppelpaj så blir pajen inte så torr.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • alllwaysdrunk

Skånsk äppelkaka tex.

Men de 20-30kg jag gör varje år, går till gröt, fil flinga och pannkakor i mer part.

Svar på tråden Allvarligt, vad äter ni äppelmos till???