• LisaHampus

svårt att få syskon

Vi har en son på 4,5 som vi är super glada över att vi har givetvis. Men längtan är stor efter syskon. 
    Vi har försökt i 3 år, nu i juli fick vi missfall i tidigt skede.  Om ett par veckor skall vi börja med utredning och vet redan nu att jag ska troligen få några tabletter som gör att man känner ägglossningen mer.

Någon som  vill följas åt i kampen om syskon eller första barnet. 
    Vet att de finns många sådan här trådar sedan innan men gjorde en ny iallafall. 

Ni som har syskon och har börjat med utredning, hur går de till väga ? Vad betalar man själv och vad står landstinget för? 

• Svar på tråden svårt att få syskon
  • LisaHampus

jag är lite dåligt på förkortningar...va innebär IVF?
    mmm med sonen blev vi gravida väldigt lätt.. Men min kropp har sista 6 månaderna krånglat lite. haft blödningar och så... De var därför jag sökte nu i juli.... hade haft blödningar i två veckor... så hittade dom en va dom trodde polyp och slem-hinnor som var rejält svullna... Men polypen visade sig vara ett embryot. Fick två dagar senare konstaterat missfall...

Va gör dom först på uredningen.. är de prover, sperma prov och sånt.... eller något annat?

• LisaHampus
    Besa skrev 2012-08-18 12:28:30 följande:
    Hej jag vill gärna hänga med här, jag har en pojke på 7 år och en flicka på 6 år. Sen efter det har vi försökt skaffa syskon igen till mina två underbara barn och lyckades äntligen med pergotime stimulering och blev gravid i september 2010 men tyvär så slutade att min dotter dog i magen v 39 den 15 maj 2011. vi försöker fortfarande skaffa barn lyckades igen med pergotime men tyvär även den slutade i missfall tidigt skede i april. Nu är vi äntligen på banan igen fick min första mens efter tre månader efter mitt missfall. När min tredje mens kommer så ska jag börja igen med pergotime. Men det känns evigheter dit.
    Hur tidigt var misfallet? Jag börjar oxå fundera på de där med mensen... Om den kommer direkt efter ett misfall eller inte. FÖr jag har inte fått någon än ialflall. 
    lovley00 skrev 2012-08-19 22:11:47 följande:
    Har en 15 åring (inte samma pappa) och en 2 1/2 åring. Vi har försökt i 1 1/2 år nu och ska i början på september börja utredning. Har stort sett varje månad ca 1vecka innan mens småblödningar, förut var dom alltid ca 3dagar innan mens. Blir så frustrerad när det inte går och alla andra runt om blir gravida just nu..
    Jaaa de är verkligen frustrerande, elle rnär omgivningen säger..ska ni inte ha syskon osv... hur lätt är det.. jag har börjat svara.. har fått misfall så vi försöker faktiskt.. folk blir tysta då och vågar inte säger mer....
    splink skrev 2012-08-18 12:30:25 följande:
    Hej! 

Vi har varit i samma situation, men är nu gravida med syskon. Jag har skrivit lite om vår resa i min blogg. Gå gärna in där och titta runt lite

gratttis till de va..va skoj..ska läsa vid ett tillfälle....

• LisaHampus
    lovley00 skrev 2012-08-22 07:55:24 följande:
    Min sambo har haft pungbråk och där av dålig kvalite på simmarna men ändå lyckades vi få vår 2 1/2 åring men när vi började syskon verkstad så gjorde han en operation och vi tänkte nu blir det direkt men nej nej. Så ska bli skönt med utredningen för att se så simmarna vaknat till liv, och att inte felet är nu hos mig. Kan ändå inte känna ååå va skönt snart får vi svar på våra frågor, jag tänker ändå bara på att bli gravid nu nu nu.
    Tycker inte ni att alla runt en även allt på tv handlar om gravid hahaha eller har jag blivit knäpp..
    man blir nog lite "knäpp" när man ställt in sig på vad de är man vill ha... speciellt om man inte kan få..... innan testade jag mig ofta, men slutat med de... man blir ju som du säger knäpp.......
    underverket 06 skrev 2012-08-22 07:14:15 följande:
    LIsa Hampus,  IVF står får Intro Vitro Ferlitisation o med det menar man provrörsbefruktning. Man stimulerar då kvinnan med injektioner så kvinnan producerar flera ägg o sedan plockas de ut o "blandas" med mannens sperma. Sedan förs ett befruktat ägg in i kvinnan 2 dagar senare. kort berättat. 
    och de är de man får betala själv då annatar jag...

• LisaHampus

gråter för inget.... öma bröst.... antingen är de mens på G eller inte.... hatar när man inte vet.... har inte haft mens sedan missfallet....  vågar inte hoppas på graviditet igen... då blir de nästan för bra....

är säkert mensen....... 

• LisaHampus
    Miffe78 skrev 2012-08-28 15:27:17 följande:
    Hej! Hoppar in här med min historia; vi har kämpat för ett syskon till vår 4-åring i drygt två år nu. Jag hade ett missfall för 14 månader sedan och sedan dess har jag inte lyckats bli gravid igen. Jag har just avslutat tredje kuren Pergotime och hoppas på lite lycka denna gången. Min sambo och jag har just fattat beslutet att om det inte blivit något innan jul så ska vi själva bekosta IVF, känns så skönt att ha en deadline. Jag hade också problem med långa menscykler och ovisshet om när ÄL inträffade, men detta har Pergon i alla fall hjälpt till med. Så livet är lite lättare när vi inte måste ha sex varannan dag genom hela cykeln... Jag har också svårt att se gravida, min kollega som sitter vägg i vägg ska ha barn i november och det är sååå tungt tvingas sitta och titta på hennes mage varenda fikarast.
    pregotime verkar ok, har läst lite om de... får se vad jag får börja med... hon pratade om nåt så de är säkert de..

vi har försökt i tre år.... ja hoppas verkligen att de går bra snart.. man blir ju galen på all ovisshet hela tiden.. att inte veta... kanske, kanske inte..........

har själv lätt för att bemöta vänner och bekanta om varför de inte blir syskon... de är ju inte så himla lätt.... våran son blev till på tredje försöket så man trodde väl att detta skulle gå lätt med... men men.... inte..... 
  • LisaHampus

va besviken jag blir.. ringde för att beställa tid nu ang börja utredning.... får svaret:
    vi har ont om läkare och i erat fall är de inget vi prioriterar efter som ni har barn..... de är många andra som går före er..... men okej då jag bokar VÄL in en tid...diin läkare har en akut tid som du kan få...de är de enda jag kan erbjuda......

seriöst säger man så???? jag fattar att dom som inte har några barn går förre... absolut inget snack om annat.. MEN.... hon behöver inte bemöta mig på de sättet....... SUCK...... :( 

• LisaHampus

Nu har jag äntligen träffat min läkare... gjort nya undersökningar.... cellprov.... kollat livmodern.... mm... ena undersökningen efter den andra... hatar när dom ska ner dit å gräva... men men.... man får stå ut...

SKa invänta två blodprover... ett vid ägglossning och ätt vid mens.... sedan ska jag få börja prova med pregotime... ska bli så spännande.... håller tummar å tår att detta kommer gå bra..... 

• LisaHampus
    alynda skrev 2012-09-14 12:11:36 följande:

Vad är det för blodprover du ska göra dessa specifika dagar? Jag har bara tagit progesteron på dag 22 och AMH som man kan ta när som helst.
    Dels så var de för att se hur stark min ägglossning är ... sedan var de....ahhh jag vet inte redigt men de ska tas på mensadag nr 3...........de lustiga är att jag har ägglossning nu å hon vill att jag tar de provet den 21a... fatttar inte redigt... men men..... de löser sig.....
  • LisaHampus

jaha....då fattar jag...tack för förklaringen...... de är mycket info att förstå..... :)

på fredag ska jag ta de provet.... 

• LisaHampus

nu börjar resa nr 1.... har börjat med tabletterna... spännande... har nog aldrig känt sådan spänning med tabletter...haha... nästan som å svälja guld.... fånig man är
     föressten vet någon va de är för skillnad på pergotime och pregotime har sätt att folk använder båda namnen eller är de samma sak.... 

• LisaHampus
    Smulkaffe skrev 2012-11-04 15:11:56 följande:
    Vi var på utredning och min sambo har godkänd säd. Jag var på spolning av äggledarna i veckan och det visade också att allt var normalt. Läkaren skrev ut Pergotime (så uttalade han det i alla fall ). Vi har bestämt att vänta några månader med att ta dem för vi har ju ändå precis uppnått ett års försök. Jag har också en intensiv period på jobbet nu fram till jan-feb så jag har inte möjlighet att springa från jobbet och åka till kliniken i tid och otid för att kolla äggblåsor.

Så vi får se om vi kanske kan få en fin julklapp! Men jag har redan börjat ställa in mig mentalt på att vara ettbarnsmor. Det är inte en helt dålig situation det heller. Man får helt enkelt räkna upp pro's and con's och det är ju en del fördelar med att bara ha ett barn också!
    jag håller med dig..... mig  har dom inte nämn nåt om att kolla äggblåsor....?!!.......
    man ska givetviss va glad för gåvan man har fått... men ett syskon hade gjort de hela lite bättre... vi kämpar på... dag 12:) 
Svar på tråden svårt att få syskon