• LisaHampus

svårt att få syskon

Vi har en son på 4,5 som vi är super glada över att vi har givetvis. Men längtan är stor efter syskon. 
    Vi har försökt i 3 år, nu i juli fick vi missfall i tidigt skede.  Om ett par veckor skall vi börja med utredning och vet redan nu att jag ska troligen få några tabletter som gör att man känner ägglossningen mer.

Någon som  vill följas åt i kampen om syskon eller första barnet. 
    Vet att de finns många sådan här trådar sedan innan men gjorde en ny iallafall. 

Ni som har syskon och har börjat med utredning, hur går de till väga ? Vad betalar man själv och vad står landstinget för? 

• Svar på tråden svårt att få syskon
  • underverket 06

Är i samma siuation som du är. Vi har en son på snart 4 år: Innan jag blev gravid med honom så hade vi flera tidiga missfall o ett utomkvedeshavandeskap. Sedan gjorde vi utredning o satte oss i kön för IVF, men gjorde privat pga av den långa kötiden. Vi lyckades på andra IVF försöket. Sedan har vi gjort flera syskonförsökt o försökt själva i 3 år att få syskon, men det verkar inte gå. Nu är jag 10 år äldre än dig, så mina chanser att lyckas är ni minimala, men än har vi inte gett upp. En vanlig utredning kostar ju bara som vanliga läkarbesök, så det har ni ju rätt till. Men blir det sedan aktuellt med IVF får ni bekosta det själva eftersom ni redan har ett gemensamt barn. Landstinget bekostar bara IVF försök om man inte har något gemensamt barn. IVF försök är ju dyrt, runt 25000 för ett försök, men eftersom är så ung i dessa sammanhang så får du säkert köpa 3- pack o de brukar ligga på 45000- 50000. Men jag hoppas ni slipper göra IVF,

• LisaHampus

jag är lite dåligt på förkortningar...va innebär IVF?
    mmm med sonen blev vi gravida väldigt lätt.. Men min kropp har sista 6 månaderna krånglat lite. haft blödningar och så... De var därför jag sökte nu i juli.... hade haft blödningar i två veckor... så hittade dom en va dom trodde polyp och slem-hinnor som var rejält svullna... Men polypen visade sig vara ett embryot. Fick två dagar senare konstaterat missfall...

Va gör dom först på uredningen.. är de prover, sperma prov och sånt.... eller något annat?

• Besa

Hej jag vill gärna hänga med här, jag har en pojke på 7 år och en flicka på 6 år. Sen efter det har vi försökt skaffa syskon igen till mina två underbara barn och lyckades äntligen med pergotime stimulering och blev gravid i september 2010 men tyvär så slutade att min dotter dog i magen v 39 den 15 maj 2011. vi försöker fortfarande skaffa barn lyckades igen med pergotime men tyvär även den slutade i missfall tidigt skede i april. Nu är vi äntligen på banan igen fick min första mens efter tre månader efter mitt missfall. När min tredje mens kommer så ska jag börja igen med pergotime. Men det känns evigheter dit.

• splink

Hej! 

Vi har varit i samma situation, men är nu gravida med syskon. Jag har skrivit lite om vår resa i min blogg. Gå gärna in där och titta runt lite

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Besa
    LisaHampus skrev 2012-08-18 12:25:38 följande:
    jag är lite dåligt på förkortningar...va innebär IVF? mmm med sonen blev vi gravida väldigt lätt.. Men min kropp har sista 6 månaderna krånglat lite. haft blödningar och så... De var därför jag sökte nu i juli.... hade haft blödningar i två veckor... så hittade dom en va dom trodde polyp och slem-hinnor som var rejält svullna... Men polypen visade sig vara ett embryot. Fick två dagar senare konstaterat missfall... Va gör dom först på uredningen.. är de prover, sperma prov och sånt.... eller något annat?  

Dem gör först en gyn undersökning på dig, sen får du lämna blodprov och se hur dina hormoner ligger till samt att dem kollar vilken värde du ligger i din ägglosning och om du har ägglossning. Sen skickar dem iväg din partner för spermaprov. Om allt vissar sig vara normalt så får körs på som vanligt om inte så lär dem berätta vad felet ligger.
  • lovley00

Har en 15 åring (inte samma pappa) och en 2 1/2 åring. Vi har försökt i 1 1/2 år nu och ska i början på september börja utredning. Har stort sett varje månad ca 1vecka innan mens småblödningar, förut var dom alltid ca 3dagar innan mens. Blir så frustrerad när det inte går och alla andra runt om blir gravida just nu..

• LisaHampus
    Besa skrev 2012-08-18 12:28:30 följande:
    Hej jag vill gärna hänga med här, jag har en pojke på 7 år och en flicka på 6 år. Sen efter det har vi försökt skaffa syskon igen till mina två underbara barn och lyckades äntligen med pergotime stimulering och blev gravid i september 2010 men tyvär så slutade att min dotter dog i magen v 39 den 15 maj 2011. vi försöker fortfarande skaffa barn lyckades igen med pergotime men tyvär även den slutade i missfall tidigt skede i april. Nu är vi äntligen på banan igen fick min första mens efter tre månader efter mitt missfall. När min tredje mens kommer så ska jag börja igen med pergotime. Men det känns evigheter dit.
    Hur tidigt var misfallet? Jag börjar oxå fundera på de där med mensen... Om den kommer direkt efter ett misfall eller inte. FÖr jag har inte fått någon än ialflall. 
    lovley00 skrev 2012-08-19 22:11:47 följande:
    Har en 15 åring (inte samma pappa) och en 2 1/2 åring. Vi har försökt i 1 1/2 år nu och ska i början på september börja utredning. Har stort sett varje månad ca 1vecka innan mens småblödningar, förut var dom alltid ca 3dagar innan mens. Blir så frustrerad när det inte går och alla andra runt om blir gravida just nu..
    Jaaa de är verkligen frustrerande, elle rnär omgivningen säger..ska ni inte ha syskon osv... hur lätt är det.. jag har börjat svara.. har fått misfall så vi försöker faktiskt.. folk blir tysta då och vågar inte säger mer....
    splink skrev 2012-08-18 12:30:25 följande:
    Hej! 

Vi har varit i samma situation, men är nu gravida med syskon. Jag har skrivit lite om vår resa i min blogg. Gå gärna in där och titta runt lite

gratttis till de va..va skoj..ska läsa vid ett tillfälle....

• Besa
    LisaHampus skrev 2012-08-20 07:51:22 följande:
    Hur tidigt var misfallet? Jag börjar oxå fundera på de där med mensen... Om den kommer direkt efter ett misfall eller inte. FÖr jag har inte fått någon än ialflall. 
    lovley00 skrev 2012-08-19 22:11:47 följande:
    Jaaa de är verkligen frustrerande, elle rnär omgivningen säger..ska ni inte ha syskon osv... hur lätt är det.. jag har börjat svara.. har fått misfall så vi försöker faktiskt.. folk blir tysta då och vågar inte säger mer....gratttis till de va..va skoj..ska läsa vid ett tillfälle.... 

Mitt första missfall om man nu ska kalla det missfall skede i v 39 när bebisen dog i magen den 15 maj 2011 , sen fick jag ytligare ett missfall den 23 april 2012 i v 8. Fick inte min mens på tre månader sen vände jag mig till min gynläkare. Fick tabletter som satte igång min mens. Nu för två dagar sen fick jag mitt andra sen skönt😊 sen vid bästa mens ska jag äntligen börja äta pergotime igen. Hur går det själv?
  • underverket 06

LIsa Hampus,  IVF står får Intro Vitro Ferlitisation o med det menar man provrörsbefruktning. Man stimulerar då kvinnan med injektioner så kvinnan producerar flera ägg o sedan plockas de ut o "blandas" med mannens sperma. Sedan förs ett befruktat ägg in i kvinnan 2 dagar senare. kort berättat. 

• lovley00

Min sambo har haft pungbråk och där av dålig kvalite på simmarna men ändå lyckades vi få vår 2 1/2 åring men när vi började syskon verkstad så gjorde han en operation och vi tänkte nu blir det direkt men nej nej. Så ska bli skönt med utredningen för att se så simmarna vaknat till liv, och att inte felet är nu hos mig. Kan ändå inte känna ååå va skönt snart får vi svar på våra frågor, jag tänker ändå bara på att bli gravid nu nu nu.
    Tycker inte ni att alla runt en även allt på tv handlar om gravid hahaha eller har jag blivit knäpp..

Svar på tråden svårt att få syskon