• underverket 06

svårt att få syskon

Är i samma siuation som du är. Vi har en son på snart 4 år: Innan jag blev gravid med honom så hade vi flera tidiga missfall o ett utomkvedeshavandeskap. Sedan gjorde vi utredning o satte oss i kön för IVF, men gjorde privat pga av den långa kötiden. Vi lyckades på andra IVF försöket. Sedan har vi gjort flera syskonförsökt o försökt själva i 3 år att få syskon, men det verkar inte gå. Nu är jag 10 år äldre än dig, så mina chanser att lyckas är ni minimala, men än har vi inte gett upp. En vanlig utredning kostar ju bara som vanliga läkarbesök, så det har ni ju rätt till. Men blir det sedan aktuellt med IVF får ni bekosta det själva eftersom ni redan har ett gemensamt barn. Landstinget bekostar bara IVF försök om man inte har något gemensamt barn. IVF försök är ju dyrt, runt 25000 för ett försök, men eftersom är så ung i dessa sammanhang så får du säkert köpa 3- pack o de brukar ligga på 45000- 50000. Men jag hoppas ni slipper göra IVF,

• underverket 06

LIsa Hampus,  IVF står får Intro Vitro Ferlitisation o med det menar man provrörsbefruktning. Man stimulerar då kvinnan med injektioner så kvinnan producerar flera ägg o sedan plockas de ut o "blandas" med mannens sperma. Sedan förs ett befruktat ägg in i kvinnan 2 dagar senare. kort berättat. 

• underverket 06

Lisa Hampus: Jag måste betala själv om man redan har ett gemensamt barn. Landstingt bekostar barn helt barnlösa par. Du är ju ändå relativt ung i detta sammanhang o ni har redan fått ett genomsamt barn, så ni borde ju kunna få ett till. Ibland vet man dock inte varför det inte blir något. Min läkare på IVF kliniken förklarade för mig en gång att det med att bli gravid kan man inte alltid förklara. Det kan vara så att ett helt friskt par blir lätt gravida vid 25 o får ett barn, men sedan försöker de år efter år men det blir aldrig något syskon. Man hittar inget fel på någon av de. De är helt enkelt oförklarligt sekundärt barnlösa( Sekundär barnlösa menas att man bara får ett barn, det blir inget syskon). Det kan man inte förklara menar han. Sedan berättade han att det finns det å andra sidan par som lätt får 2 barn efter 40, trots att kvinnan efter 40 i genomsnitt har svårt att få barn, då fertiliteten sjunkit markant. Så jag hoppas ni får någon förklaring när ni gör utredning. I mitt eget fall tror jag helt klart det beror på åldern. Jag blev lätt gravid naturligt vid 35- 36, men sedan har jag aldrig blivit naturligt gravid igen. Blev gravid vid 37, 9 års ålder o födde en son vid 38, 5 år ålder, men det var ju genom IVF.

Svar på tråden svårt att få syskon