• Smulkaffe

svårt att få syskon

Vi fick en flicka för 3 år sedan och nu var det 10:e månaden som vi försökte få ett syskon. Inte så lång tid men det gör mig ändå frustrerad. Med henne var det träff på försök nr 0! (Tog ut nuvaring och det gick inte ens fyra veckor innan jag plussade!)
    Sedan jag fick tillbaka mensen har jag kunnat ställa klockan efter den. Inga konstigheter med mellanblöd eller överhoppade dagar.
    Jag har tre frågor till er som kommit längre i processen och har mer fakta:
    1. Om ägglossningsstickor visar på ÄL, har man då ÄL? Dvs kan man konstatera att ingen yttre stimulans med hormoner behövs för att lossa ägg?
    2. Om man i en utredning får svaret att "ja, ni har både bra ägg och bra spermier" - finns det ingen möjlighet till assisterad befruktning, typ insemination? (Alla i den här tråden verkar bara prata om IVF och det kommer vi nog inte att ta till ens om det är sista utvägen. Då kommer vi nog bara acceptera att vi är tre i familjen och gå vidare.)
    3. Vad skulle isf en insemination kosta?

• Smulkaffe

Edit: Ser i inlägg #28 att jag har svaret på fråga 1 där. Ägglossningstestet kan alltså visa positivt utan att ett lossat ägg finns.

• Smulkaffe

Update: Jag ringde fertilitetskliniken i morse och fick tala med en barnmorska. Jag sade att vi försökt i drygt ett år (fyyy, skjut mig men jag vet ju att det brukar vara lång väntetid på utredning så...). Hon sade att det man gör är tester på spermier och blodprov för att se att man har äl. Sedan ger man hormonpiller, det lät som att det var standard för alla som sökte. Om det inte funkar (eller om det är något annat fel?) så blir det IVF som man bekostar själv. Hon nämnde inget om andra sorters hjälp, typ insemination. Men det kanske de föreslår sen om utredningen visar att vi skulle behöva det? Jag sade till henne att vi troligtvis inte vill göra en IVF om det är sista utvägen.
    I vilket fall fick vi en tid redan nästa tisdag!! Hon hade ett återbud som hon kunde erbjuda oss. Min sambo kommer få dåndimpen när jag berättar att han ska runka i en burk om en vecka :-/

• Smulkaffe

Vi var på utredning och min sambo har godkänd säd. Jag var på spolning av äggledarna i veckan och det visade också att allt var normalt. Läkaren skrev ut Pergotime (så uttalade han det i alla fall ). Vi har bestämt att vänta några månader med att ta dem för vi har ju ändå precis uppnått ett års försök. Jag har också en intensiv period på jobbet nu fram till jan-feb så jag har inte möjlighet att springa från jobbet och åka till kliniken i tid och otid för att kolla äggblåsor.

Så vi får se om vi kanske kan få en fin julklapp! Men jag har redan börjat ställa in mig mentalt på att vara ettbarnsmor. Det är inte en helt dålig situation det heller. Man får helt enkelt räkna upp pro's and con's och det är ju en del fördelar med att bara ha ett barn också!

Svar på tråden svårt att få syskon