• Anonym

Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!

Var hos en vän och åt lunch. Hon spillde lite mat på golvet och sedan tog den gula disktrasan och torkade bort maten från golvet, sköljde lätt av den och sedan lade tillbaka den till diskhornet. Fy vad äckligt.

Skulle själv aldrig ens tänka tanken att göra så. Sedan vill man få det "rent" på diskbänken och använder samma trasa som har varit och skurit golv. Vad är meningen liksom?

Är det verkligen så svårt att ta en golvmopp eller papper?

Huvudfrågan: Hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-18 18:30
    DISKHON menar jag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!
  • Anonym (Vän?)

Jag tvättar mitt golv en gång om dagen oftare än diskbänken så ja jag skulle nog kunna torka upp några smulor med en disktrasa utan eftertanke, Jag använder även skärbrädor när jag tillagar mat jag tycker oftast att diskhon är snuskigare än golvet om jag skall vara helt ärlig.

• Valborgs

Kände mig nästan träffad av TS då jag torkade av golvet med en gul trasa igår, fast är ganska säker på att jag tog trasan jag använt till att torka damm innan och kastade den efteråt, men hade nog lika gärna kunnat skölja av den oxå iofs och använda till städ igen. Så skitigt brukar vi inte ha det hemma att jag skulle dra mig från det. Och maten tillagas inte direkt på diskbänken här heller.

• LillaVanilla

Var du hemma hos mig?!?!? För sånt händer här. Ska man byta disktrasa varje dag? Ska man tvätta alla barnens leksaker med bakteriedödande oxå? Blir helt orolig. Hoppas inte jag någonsin bjuder hem någon som tittar snett på mitt hushåll (som ofta är allt annat än iordning), för den "vänskapen" kan jag vara utan...

• sextiotalist
    råttfångaren skrev 2012-08-19 09:14:20 följande:

Men alltså, vad är det för mat du tillreder direkt på diskbänken? Jag använder skärbrädor när jag ska skära något, kastruller att koka i, bunkar om jag behöver lägga maten någonstans ...

Jag äter inte heller direkt från bordet utan använder tallrikar, fat etc.   

Jag lägger grönsaker, bröd, kött, jag använder diskbänken som en avlastningsyta när jag lagar mat. Jag kan nog lugnt säga att diskbänken hemma hos oss är den renaste ytan här hemma.
  • fortsätt paddla

I ett tillagniningskök, storhushåll lr restaurang, på krogen och dylikt har man högt ställda krav.
    Det som hamnar på golvet tas inte upp, disktrasor byts minst 1 ggr om dagen. Olika trasor till olika ändamål. Man skalar inte potatis i samma rum där maten tillagas. Absolut olika skärbrädor för kött och grönsaker. Jag kan fortsätta i oändlighet.
    Allt för att maten som serveras ska vara tjänlig och och inte orsaka en magsjuka tex.
    Hur man gör hemma är absolut upp till var och en.
    Jag är inte alls lika noga hemma som på jobbet. Barnen kan absolut plocka mat från golvet ibland;)
    Men... något jag hållet på är att jag byter disktrasa dagligen ( en fuktig och varm miljö är det bästa stället för bakterier att växa)
    och så har jag två olika skärbrädor.
    Kommer jag hem till någon annan bryr jag mig i regel inte alls, så länge råvarorna är färska och man inte använder toatrasan i köket ( där finns bakterier man kan bli riktigt sjuk av)
    Tycker man kan slappna av så länge man inte jobbar i kök.

• råttfångaren
    sextiotalist skrev 2012-08-19 09:39:54 följande:
    Jag lägger grönsaker, bröd, kött, jag använder diskbänken som en avlastningsyta när jag lagar mat. Jag kan nog lugnt säga att diskbänken hemma hos oss är den renaste ytan här hemma.

Ok, jag lägger visserligen grönsaker och sådant där innan det är sköljda men efter att de är avsköljda så ligger de i skålar eller på skärbrädor.

Bröd läggs på skärbrädan eller i en korg.  
  • gerd123
    fortsätt paddla skrev 2012-08-19 09:54:00 följande:
    I ett tillagniningskök, storhushåll lr restaurang, på krogen och dylikt har man högt ställda krav.
    Det som hamnar på golvet tas inte upp, disktrasor byts minst 1 ggr om dagen. Olika trasor till olika ändamål. Man skalar inte potatis i samma rum där maten tillagas. Absolut olika skärbrädor för kött och grönsaker. Jag kan fortsätta i oändlighet.
    Allt för att maten som serveras ska vara tjänlig och och inte orsaka en magsjuka tex.
    Hur man gör hemma är absolut upp till var och en.
    Jag är inte alls lika noga hemma som på jobbet. Barnen kan absolut plocka mat från golvet ibland;)
    Men... något jag hållet på är att jag byter disktrasa dagligen ( en fuktig och varm miljö är det bästa stället för bakterier att växa)
    och så har jag två olika skärbrädor.
    Kommer jag hem till någon annan bryr jag mig i regel inte alls, så länge råvarorna är färska och man inte använder toatrasan i köket ( där finns bakterier man kan bli riktigt sjuk av)
    Tycker man kan slappna av så länge man inte jobbar i kök.
    Ja nu är det väl rötmånaden (snart i alla fall) och då ska man vara extra försiktig. 
  • sextiotalist
    råttfångaren skrev 2012-08-19 09:58:04 följande:

Ok, jag lägger visserligen grönsaker och sådant där innan det är sköljda men efter att de är avsköljda så ligger de i skålar eller på skärbrädor.

Bröd läggs på skärbrädan eller i en korg.  
    OK, där är vi olika, jag använder diskbänken och kringliggande bänkar som arbetsplats när jag lagar mat, jag håller de lika rena som skärbrädor och tallrikar. Däremot slängs all mat som hamnar på golvet. Jag torkar golvet kanske var 14_e dag, så det är betydligt smutsigare, dessutom går vi in med skor ibland (speciellt till köket) och på somrarna är vi barfota inne som ute.
  • Anonym
    Cloudyberry skrev 2012-08-18 23:08:53 följande:

Kokhett vatten är drygt 100 grader så varför surrar du om låga 75 grader?
    Du får inte ut 100 grader från en vanlig kran. Då skulle man hälla upp vatten i en vattenkokare och hälla över. Men det fungerar ju inte heller, man måste ju hållai trasan medan man häller vatten över den. Jag vill gärna se den som kan hålla handen under 100 gradigt vatten.
  • Allvetaren
    Anonym skrev 2012-08-19 09:19:52 följande:
    Vilken bra vän du måste vara som startar en sådan löjlig omröstning, är du avundsjuk på din vän kanske?
    Haha, skojar du?
    Jag tyckte det var en intressant omröstning. Jag trodde i min enfald att majoriteten höll på "det som varit på golvet kommer inte upp igen" och hade ingen aning om att så många där ute i resten av landet torkar upp saker på golvet med disktrasan. Jag tycker inte att det är hygieniskt men många gör det regelbundet och ännu fler gör det då och då.
    Intressant tycker jag, att få veta att det jag trodde var standard var långt ifrån just standard.
    I och med resultatet tycker jag nog inte att ni golvtorkare behöver känna er träffade. Är det du som är TS vän?   
Svar på tråden Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!