• Anonym

Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!

Var hos en vän och åt lunch. Hon spillde lite mat på golvet och sedan tog den gula disktrasan och torkade bort maten från golvet, sköljde lätt av den och sedan lade tillbaka den till diskhornet. Fy vad äckligt.

Skulle själv aldrig ens tänka tanken att göra så. Sedan vill man få det "rent" på diskbänken och använder samma trasa som har varit och skurit golv. Vad är meningen liksom?

Är det verkligen så svårt att ta en golvmopp eller papper?

Huvudfrågan: Hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-18 18:30
    DISKHON menar jag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!
  • fortsätt paddla

Ang bacillfobi... "färsk smuts" är inte alls farlig. Dvs när du tex torkat bordet från smulor, lite ketchup mm så är det inte alls så illa. Men efter någon dag på en fuktig trasa ( perfekt tillväxtmiljö ) så är disktrasan en riktig bakteriehärd.
    Så olika trasor är inte alls så nödvändigt, däremot att byta trasa ofta.
    Sedan ska givetvis inte trasan från badrummet användas i kök. Det är helt andra bakterier där;)

• En struts

Jag kan göra så och skölja trasan väldigt noga (ha den i hett vatten och diskmedel och typ tvätta den efter). Om man torkar golvet ofta så blir det inte så skitigt heller.

• Anonym (Uärkkk)
    CeeJay skrev 2012-08-18 19:54:48 följande:
    Jag gör ingen skillnad på vart jag använder disktrasan - allt som behövs torkas upp används den till Däremot när jag ska "STÄDA" dvs göra rent på tex spis, diskbänk eller annat använder jag ny trasa alt "skottesvamp" med medel. Är långt ifrån rädd för bacieller - oavsett om de finns på golvet, spisen, bordet eller i taket

Menar du Ts (och även andra?) att ni har en trasa för diskhon, en för diskbänken ( i annat material ), en disktrasa för bordet, en för spisen, en för köksluckorna, en för fönstersmygarna...osv osv i det oändliga? 

hahahahahahaahaha .... ja jag bär omkring på ca 10 st trasor när jag städar...skämt åsido, jag har en trasa till köket för diskbänk, diskhon och luckorna den använder jag också till när jag våttorkar resten av lägenheten, det är helt ok tycker jag. Men när jag städar i badrummet har jag alltid en ny trasa som jag faktiskt kastar när jag är klar. Ett tag hängde jag upp alla trasorna på tork i badrummet när jag var klar men då visste jag inte vilken trasa jag hade använt tidigare......och jag ville ju inte ta badrumstrasan till diskbänken av misstag  Flört
  • Gurkan

Jag torkar golvet med min trase. Jag byter den 1-2 gångerom dagen och golven dammsugs varannan dag och torkas minst en gång i veckan. Förstår inte varför det skulle vara äckligt?

• Purpurbräcka

Så gör jag oftast, vilket inte är så ofta eftersom vi inte har barn. Trasan får hänga på tork mellan användningarna och den tvättas ganska ofta.

Cloudyberry skrev 2012-08-18 19:35:41 följande:
    Men oj. Har du inte sökt för din sjukliga bacillfobi?

Mycket att böla över. Diskmedel tar död på det mesta och det är bara udda snuskiga människor som har ett riktigt grisigt golv, alla andra har ett relativt rent golv.

Det där är en vanlig missuppfattning. Vanligt diskmedel är inte bakteriedödande utan snarare gödande, när det spätts ut med vatten. Därför är det bra att skölja ur så mycket medel man kan ur trasan, helst med kallt vatten.

Anledningen till att man använder rengöringsmedel är att det löser upp fett och annan smuts som kan utgöra en grogrund för bakterier. Men man ska inte lämna kvar en massa medel på ytan man rengör för då är den helt enkelt inte ren.

• solstril

Torkar inte golvet med disktrasan, det tycker jag vore äckligt. Byter inte heller disktrasa varje dag, men däremot så häller jag alltid överblivit kokhett vatten från vattenkokaren över disktrasan varje gång jag kokar te eller likn (flera ggr per dag ) och tror därför att jag blir av med mycket av de bakterier som skulle kunna växa till sig i trasan.
    Byter trasa när den börjar kännas ofräsch.

• Gurkan
    solstril skrev 2012-08-18 21:30:09 följande:
    Torkar inte golvet med disktrasan, det tycker jag vore äckligt. Byter inte heller disktrasa varje dag, men däremot så häller jag alltid överblivit kokhett vatten från vattenkokaren över disktrasan varje gång jag kokar te eller likn (flera ggr per dag ) och tror därför att jag blir av med mycket av de bakterier som skulle kunna växa till sig i trasan. Byter trasa när den börjar kännas ofräsch.

Värmen gör faktiskt att bakterierna växer mer. När man sköljer ur disktrasan efter man använt den ska man avsluta med en sköljning i kallt vatten.
  • Anonym
    FruBlöjor skrev 2012-08-18 18:34:01 följande:
    Nej vilken äcklig väninna du har TS.
    Byter disktrasa var 3 dag. Golv torkar jag med papper och med en "golvtrasa", när det är bråttom, annars moppar jag golv.
    WOT?!?! Är du seriös nu??
  • solstril
    Gurkan skrev 2012-08-18 21:33:17 följande:

Värmen gör faktiskt att bakterierna växer mer. När man sköljer ur disktrasan efter man använt den ska man avsluta med en sköljning i kallt vatten.
    Men bakterierna dör ju först av det kokheta vattnet. Då kan det väl inte finnas några kvar som kan växa till sig. Om man däremot sköljer ut den i vanligt halvvarmt vatten från kranen så tror jag att du har rätt.
Svar på tråden Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!