Inlägg från: Melliesmamma |Visa alla inlägg
  • Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Melliesmamma

Jag menar inte att det är något fel eller att jag inte vill ha henne hos mig, självklart vill jag det och det är super mysigt men när man sitter där i föräldrargruppen å man själv är den enda som har det "problemet" så tänker man ju att så ska det inte vara och Bvc sköterskan säger "ne men oj det är dags att lära henne". Hade bara varit skönt att kunna lägga henne så att hon själv kan somna in, inte bara för vår skull utan mest för hennes egen skull!

• Melliesmamma

Jag menar inte somna utan vår närvaro. Självklart kan jag sitta eller ligga med tills hon somnar. Men bara det här me att inte behöva bära henne i famnen tills hon somnar å behöva ta upp henne å börja om när hon vaknar. Hon sover hela nätterna eller klarar somna om om hon bara får nappen igen, men det är på dagarna och kvällen som ej går.

• Melliesmamma

Tyvärr så hjälper inget annat än att vagga! Å jag tror klart att hon skulle må bättre av att kunna somna om på egen hand då slipper hon ju vakna å skrika å alt de där! Jag har inget problem med att ge henne närhet när hon vill ha det men jag vill kunna ge det utan att ta upp henne å behöv vagga henne!

• Melliesmamma

Malineddie : jag har inte sagt att jag inte vill ta upp henne, det är inte det det handlar om. Självklart vill jag det å givetvis gör jag det också. Men jag vill lära henne att kunna somna utan att bli buren!

Lili78: har också funderat på och testat att ha henne uppe längre än till 8 men hon börjar gnugga sig i ögonen vid halv 8 å visa alla trötthets tecken, å de gånger jag hållet henne uppe till 10, har bara slutat med att hon inte somnar förrän vid 00-01, för hon blir övertrött!

• Melliesmamma

Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ... Om hon är vaken å vi ska söva henne så går det ute att lägga sig med henne å buffa, hon sommar inte av det. Måste vagga henne. Däremot om hon vaknar sig 8 ggr på en timme så kanske 2 av de gånger har räckt med att buffa henne lite medans de andra ggr måste vi ta upp henne å vagga om henne igen

Bling1975: ja, vi har börjat med de nu de senaste dagarna, det minsta tecknet på att hon är trött å vill sova så försöker vi söva henne. jag har fått lite tips här om att ha henne i famnen en längre stund innan jag lägger ner henne så jag ska absolut testa det.

• Melliesmamma

Verkar som jag inte gjort mig tydlig, Sorry! Det jag vill är att få henne att somna genom att ligga med å sjunga å buffa osv... Inte vagga i famnen som nu. Tycker Också
    Det är mysigt att bra hos henne r hon somnar å det vill jag fortfarande, men inte behöva vagga i famnen! Vill självklart inte tt hon ska ligga där ensam å somna ...

• Melliesmamma

Nej skrikmetoder är uteslutet för oss. Ja det är väl kanske så då att vi får fortsätta så här tills det går.. Någon som har erfarenhet av Elisabeth pantleys metod, somna utan gråt?

• Melliesmamma

Det är väldigt olika, idag tex sov hon sista vilan mellan 18-18.30. Idag har hon sovit 4 st 30 min pass men hon brukar sova ca 1 timme varje gång. Det är lite olika... Förut påbörjade vi nattnigen vid 22 då hade hon en vila vid 20. Men trots att hon vaknade 20.30 så satt hon bara å gned ögonen å gäspar å till slut jätte gnällig å omöjlig att somna. Därav beslutade vi att tidigarelägga nattnigen eftersom hon är trött redan vid 20. Men vi får hålla på att natta om henne ända fram till 21.30-22.00.
    JG utgår ifrån henne, hade hon inte varit så trött redan vid 20 så hade jag inte tvingat henne sova, men hon gnuggar ögon, gäspar, lägger huvudet ner, slutar leka, blir gnällig , ja alla trötthets tecken!

• Melliesmamma

Jag har läst boken å där är många bra tips! Men problemet är att hon somnar inte om det inte är i vår famn. Hr provat med de du säger men hon bara vänder å vrider på sig, leker å till slut gråter å gnäller ... Då har jag ju tagit upp henne ... Men det är väl bra att fortsätta testa antar jag?

• Melliesmamma

Vår dotter är precis likadan, hon kan gå från hur glad å arkiv som helst till övertrött så det brukar också bli så att hon är grinig innan hon väl somnar. Jag letar numera efter det minsta minsta tecknet på trötthet å då börjar jag försöka söva henne.
    Hon har också napp å snuttefilt enbart vid läggning. Jag har testat de där med tt lägga henne innan hon blir för trött men hon bara ligger där tills hon blir för trött haha, så får likväl ta upp henne då å vagga.
    Vet inte riktigt... Man kanske får testa en liten stund varje dag, kanske är det bästa att prova å försöka å försöka på dagarna, lär hon sig att somna på dagarna så bör det väl komma på kvällarna också kanske ...

• Melliesmamma

Håller delvis med dig skogsvitter. Men att behöva vagga en bebis till sömns kan man inte höra hur länge som helst. Närhet får hon ändå även om det inte är att jag måste bära henne. Jag kan ge henne den närhet hon behöver men att hon ligger i sängen istället. Hon väger idag 9kg å blir inte lättare precis ... Menar bara att det är väl inte rimligt att behöva bära henne för att hon ska somna, inte nu längre ... Känns ju sådär att kanske behöva bära henne när hon är 1 år liksom... Tycker då att det är bättre att börja lära henne det redan nu. Kan ligga med armarna runt henne hela natten om det så behövs men inte bära på henne ... men visst , brådska behöver man inte ha, det kan ta sin tid å mm får ha tålmod men man måste väl börja någonting ?

• Melliesmamma

Någongång ska det stå

• Melliesmamma

Frökenester: tack, det är värt att prova! dottern gör likadant med snuttefilten dock i min famn

• Melliesmamma

Sitter du med henne då tills hon somnar eller?

• Melliesmamma

Okej, gör du likadant när hon ska sova på dagarna? Menar jag kanske inte ska vagga henne på dagarna för att sen lägga henne själv på kvällen ... Borde börja med att försöka med det på dagen också då...

• Melliesmamma

Säger inte att man inte kan det. Herregud vad mycket en fråga kan ställa till med. Jag å min man vill lära vår dotter att somna själv punkt slut. Vill ha tips om det. Har ni inga eller att vi "tycker" jag ska fortsätta bära henne så behöver ni inte skriva eller hur?!

• Melliesmamma

Hur kommer det sig då att så många andra klarat att lära sina barn detta? Klart att man inte ska kriga med barnet det får ju ta sin tid... Men att försöka lära å vänja henne vid det är för mig inget fel! Vill hon inte ena gången så testar man en annan dag å vill hon inte då så testar man en annan osv... Självklart låter jag inte henne gråta bara för jag vill lära henne ... Då följer man ju det hon vill istället !!

Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!