• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • Vinxen

Gör det något att hon somnar i famnen. Hon behöver väl antagligen närhet. Separationsfasen har säkert börjat och hon känner väl att hon är ensam.

• Liljan77

En 6-månaders kan inte somna på egen hand.
    Mys i er säng tills hon somnar. 

• vad ska man heta

hon behöver ju er! era ryggproblem får komma i andra hand. söv hon i soffan och låt hon sova där till ni går o lägger er, eller så går ni o lägger er tidigare. låt hon vara vaken till 21, då kan ju ni åxå gå o lägga er utan att det blir allt för tidigt.

• spökplumpen

Kan ni inte testa att ha kvar henne i famnen lite längre innan ni lägger bort henne, så att hon hinner somna lite djupare? Sätt er bekvämt i soffan och sätt på en film och njut av att ha er lilla älskling i famnen. Jag har haft kräkbarn så jag har fått sitta ca 1,5 timme med dem i famnen innan jag kunde lägga bort dem, men jag tycker det har varit gosigt. Har aldrig riktigt förstått varför små barn ska somna själva? Självklart är det väldigt påfrestande för rygg, axlar och armar, men man får som sagt sätta sig bekvämt och ha gärna kuddar som stöd.

• Melliesmamma

Jag menar inte att det är något fel eller att jag inte vill ha henne hos mig, självklart vill jag det och det är super mysigt men när man sitter där i föräldrargruppen å man själv är den enda som har det "problemet" så tänker man ju att så ska det inte vara och Bvc sköterskan säger "ne men oj det är dags att lära henne". Hade bara varit skönt att kunna lägga henne så att hon själv kan somna in, inte bara för vår skull utan mest för hennes egen skull!

• Cornette

Lyssna inte på BVC och andra i det här fallet utan följ mammahjärtat! Vår 16-månaders kan nattas i sin säng när vi ligger bredvid, men det är bara sen ca 3 månader. Innan dess, och ibland nu, så somnade hon i min eller pappans famn ute i soffan och låg oftast kvar i famnen tills vi gick och la oss.

• frankrike

Lyssna inte på jäkla BVC om att dom måste lära sig. Vår BVC sa på 2,5 årskontrollen att sonen måste lära sig somna själv. Vi läser för honom och storasyster och sitter sedan kvar i rummet tills de somnat ca 10 min. Vad är det för skadligt med det? Vi gör det för att dom vill det och det är mysigt.

• Noran

Min 6- månaders somnar inte heller på egen hand. Bara genom att ammas eller bäras. Någon enstaka gång i vagnen eller bilen. Jag bär oftast i bärsjal.

Just det där att kunna söva om honom i sängen när han vaknar till saknar jag. Men jag har inga tips hur man ska komma dit.

Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!