Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Melliesmamma skrev 2012-08-18 22:40:51 följande:
    Jag menar inte att det är något fel eller att jag inte vill ha henne hos mig, självklart vill jag det och det är super mysigt men när man sitter där i föräldrargruppen å man själv är den enda som har det "problemet" så tänker man ju att så ska det inte vara och Bvc sköterskan säger "ne men oj det är dags att lära henne". Hade bara varit skönt att kunna lägga henne så att hon själv kan somna in, inte bara för vår skull utan mest för hennes egen skull!
    För hennes skull? Varför skulle hon må bättre av det? Har hon ett behov av närhet för att somna mår hon bäst om ni tillfredsställer detta behov, inget annat. Ditt BVC är helt ute och cyklar, fråga vad de baserar sitt tyckande nästa gång tycker jag..
    Ni kan ge henne närhet utan att vagga om det påverkar er rygg.
  • MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 23:39:04 följande:
    Tyvärr så hjälper inget annat än att vagga! Å jag tror klart att hon skulle må bättre av att kunna somna om på egen hand då slipper hon ju vakna å skrika å alt de där! Jag har inget problem med att ge henne närhet när hon vill ha det men jag vill kunna ge det utan att ta upp henne å behöv vagga henne!
    Varför skulle hon inte vakna då? Min son somnade på egen hand (utan vår närvaro) från det att han var 2 månader men vaknade lika ofta som sin syster som somnade med sällskap. Varför vill du inte ta upp henne? Jag förstår att ni inte vill vagga om det gör ont men att ha henne i famnen om hon inte lugnar sig i sängen borde väl vara en självklarhet? Hon är liten. Mitt uppe i en ankytningsprocess och visar att hon behöver er nära. Det är positivt.
  • MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-18 23:55:48 följande:
    Malineddie : jag har inte sagt att jag inte vill ta upp henne, det är inte det det handlar om. Självklart vill jag det å givetvis gör jag det också. Men jag vill lära henne att kunna somna utan att bli buren!
    Då förstår jag. Undrar dock fortfarande varför hon inte skulle vakna om hon somnade på egen hand? Vi vaggade vårt första barn men gick över till att ligga bredvid henne i vår säng efter ett tag. Har i provat att buffa henne lätt när ni ligger jämte och inte när hon ligger ensam i sin säng?
  • MalinEddie
    Melliesmamma skrev 2012-08-19 00:16:05 följande:
    Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ... Om hon är vaken å vi ska söva henne så går det ute att lägga sig med henne å buffa, hon sommar inte av det. Måste vagga henne. Däremot om hon vaknar sig 8 ggr på en timme så kanske 2 av de gånger har räckt med att buffa henne lite medans de andra ggr måste vi ta upp henne å vagga om henne igen
    Vad får dig att tro det? Barnets behov visar sig inte mindre för att det somnar på ett speciellt sätt på kvällen. Däremot ser jag inte varför ni ska behöva gå upp och vagga gång på gång. Närhetsbehovet kan tillfredsställas ändå och ni behöver andra lösningar. Vaknar hon lika ofta om hon sover jämte er och inte i egen säng på natten?
Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!