• Mars12

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Vad menar du med att somna själv? Somna själv i sängen med er närvaro eller somna i sängen utan att ni är där?

Min 5mån har lärt sig somna i sin säng för någon månad sedan men vi måste vara där.
    Hon ligger och styr sig rätt mycket innan hon somnar...
    Men för oss är det underbart, vi har behövt vagga, vagga o vagga innan. Bara famnen som gällde. (så är det fortfarande dagtid)

• Mars12

När sover hon sista gången på dagen innan ni påbörjar nattning?

• Mars12

Vår dotter sover också mellan 16-16.30 sen somnar hon för natten 19.00 men hon sover väldigt lite på hela dagen. 30min fm, 30min lunch o 30min på em

• Mars12

Min dotter vägrar sova mer, hon är supertrött på em. När hon äntligen somnat så vaknar hon efter 30min ändå.

• Mars12

När ni lagt henne i sängen och försökt söva där, hur lång tid har ni hållt på innan ni tagot upp henne o börjat vagga?
    Första gångerna jag la tösen i sängen så tog det tid. Låg kanske 30min och snurra och pilla med saker sen blev hon ledsen, tog då upp henne så hon blev lugn igen. När hon lugnat sig så la jag ner henne i sängen igen. Hon grejade ca 30min till sen somnade hon. En sak som funkar bra för oss är bad innan nattning. Idag la jag henne o det tog 4min sen sov hon. Så visst kan man lära det små!

• Mars12

Ja det gör jag. I början satt jag med handen vid henne, sen räckte det med att sitta så hon såg mig. O nu bryr hon sig inte om mig, ligger oftast vänd bort från mig. Men brukar vara kvar för nappen trillar ur några ggr innan hon somnar.

• Mars12

Jag kan inte lägga dottern på dagarna utan då måste hon vaggas. Men har
    Börjat lägga henne i vagnen nu igen vilket hon total vägra förut. Sen hon lärt sig somna i sin säng så har det blivit lättre på dagen också.
    Sen är det självklart att alla bebisar är olika, jag har en redig skrikfia som hatar att sova, men lika bra gick det för de.
    Sunt förnuft gäller... Men bara för barnen gnäller lite när man lägger dom i sängen så behöver de ju inte betyda att "nej dom kan inte hon/han måste ha min närhet"
    Sen får man ju ta det steg för steg!

Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!