• Natulcien

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Melliesmamma skrev 2012-08-19 00:16:05 följande:
    Malineddie: jo hon skulle förmodligen vakna men om hon lärt sig somna på egen hand så skulle hon ju kunna somna om själv igen utan att som jag skrev, vakna å gråta å de där, menar vakna till riktigt... Kanske har Jag fel men det är bara något jag tror ..
    Fast det där är en myt, troligen spridd via BVC och onormala föräldragrupper...

Vår son somnade inte själv förrän han själv var redo d.v.s. runt 1 år.
    När han var 0-5 månader ammades han till sömns, och när han var 6 månader så låg vi bredvid och sjöng/buffade/strök ryggen tills han somnade. Men somnat om själv gjorde han från det att han var 2,5 månader och började sova hela nätter...
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2012-08-19 19:39:20 följande:
    Undrar också det, de bör inte sova senare än 14-15 tiden om de ska vara trötta så tidigt som vid 20 sägs det.
    Fast gäller det även så små som halvårsbebisar? De orkar ju inte alltid vara vakna så länge i stöten...?

Och det måste väl också bero på hur länge de sover..?
    Vår son sov sitt sista pass (30 min) vid 16-16.30-tiden i den åldern, och somnade sen kl.20. Och ända upp till 8-9 månaders ålder kunde han ta powernaps (10-15 min) runt 16-17-tiden och ändå somna kl.20.
  • Natulcien
    i84 skrev 2012-11-25 19:42:59 följande:
    Vaddå en 6 månaders inte kan somna själv? Mina barn ha somnat själva sen de va 2-3 månader. Vi har lagt dem vakna i sina sängar med napp o snutte, mätta och torra! sen ha de somnat efter högst 5-10 min. Och ligga brevid ett barn på 1,5 som man kan prata med förstår jag inte.. Varför visa barn att d e otryggt å somna själva? Undrar inte barnen vart ni tagit vägen om de vaknar på natten? Tänk va hemskt å vakna å mamma inte e kvar om hon va det nör barnet somnade... Då e d väl bättre och läsa saga, säga go natt och att man säger vart man tar vägen!?
    Dina barn, ja. Alla barn är ju olika. Precis som alla vuxna. Barn är ju inga robotar bara för att de är barn.

Och vad har talet med saken att göra? Varför skulle man inte vilja natta sitt barn för att barnet kan prata? Det är ju hur mysigt som helst att ligga och småprata innan barnet somnar!

Och vad har insomnadet med trygghet att göra öht? Det fungerar inte så. Barn somnar olika och det har inget med trygghet att göra alls. Vuxna är ju också olika, vissa vill somna skedandes med sin partner, andra kan inte somna om de inte får lite rörelseutrymme. Likadant med barn. Eller tror du att en vuxen människa som gillar att ligga sked är otrygg?
Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!