6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
FrökenW skrev 2012-11-26 09:43:59 följande:
Vi har också en 6,5 månaders som det har strulat med sömnen sen han va ca 3 månader. Troligtvis i samma veva han började upptäcka hur saker ligger till lite grann.. Sönderhackad sömn hela nätterna, snutta om sig på mig så han kan somna om. Detta sker ca 10ggr varje natt. Jag tror till99% att detta beror till stor del på att han inte fått möjligheten till att somna själv. Vi har antingen vaggat/ammat/legat bredvid och hållt om han. Vaknar han sedan så visst sjutton blir han rädd och frågandes varför han inte är "kvar" i föregående position.. Vi har tagit ett beslut att nu är det slut på den jättenära sömngjälpen, såsom ex amning. Ska också sluta nattamma. I 4 nätter har vi vid varje sovtillfälle buffat honom mjukt till sömns. Funkar kanon, han protesterar inte utan verkar bli lugn! Igår buffade vi, men när han höll på att somna slutade vi, så att han fick ta det sista på egen hand. Inatt sov han 19-07. Ett uppvak vid 4, lekte i sängen, ensam ca 20 min. Vände sig sedan när han var nöjd-och somnade... Låg o smygkikade vi samsover... Pigg o glad unge som orkar sina 2 h vakentid.. Tror på att ett barn blir tryggare i sömnen om det lär sig somna själv. Vår förhoppning va att han ska kunna njuta av en hel natts sömn och bli pigg och glad på dagarna. Jag tycker det är inte är mer än rätt att försöka ge våra små älsklingar förutsättningar att få sova och vakna utvilade. De mår ju lika illa av sömnbrist som vi vuxna!Nekar du en sexmånaders mat och tröst på natten :O
Och nej, barn har inte samma sömnmönster som vuxna. Spädbarn har hackig sömn, när de är i tillväxtfaser är det normalt att de ammar mycket ofta. Är det ett tecken på otrygghet att man föredrar att sova tillsammans med andra är stora delar av befolkningen otrygg. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vidrigt och grymt folk beter sig mot sina barn på det här forumet.