• Gott svart kaffe

Fler med gammalt badrum?

Vi är eventuellt på gång att köpa ett hus från 50-talet. Det vi tänker börja med att byta ut är upvärmingen samt att troligtvis installera ett ftx-system p.g.a. något förhöjd radonhalt. Detta är något som vi gör på en gång men eftersom vi helst inte vill låna till mer pengar sen så tänker vi vänta med annat tills vi kan finansiera det, bl.a. badrummen.
    Två badrum finns i huset, båda i original från 50-talet. Det som är utbytt är handfat och toastol, i alla fall i det ena. Resten är original med inkaklat badkar, kakel upp till halva väggen och sedan (gammal) våtrumstapet i det ena och någon färg på väggen i det andra.

Nu till frågan: Hur ska vi in i det längsta undvika vattenskador? Tätskiktet är ju ett bekymmer och de gamla som bor där nu lär ju inte belasta väggar så mycket. Iom att det är badkar så belastas ju inte golvet så mycket men ska man liksom sitta ner och duscha. Är det inte så allvarligt med mindre vattenskador om vi ändå ska byta ut det snart? Golvbrunn av gjutjärn kan tilläggas. Bjälklag och väggar av betong vilket är ett plus kanske med tanke på ev. vattenskador. När vi väl renoverar badrummen så byter vi avloppsstammar också såklart. 

Fler med erfarenhet? Kanske ska man inte bekymra sig? Vi hoppas att det klarar sig två-tre år så vi hinner spara ihop lite pengar.   

• Svar på tråden Fler med gammalt badrum?
  • myran82

Ett tips för att skydda väggarna mot för mycket vattenstänk är att ha duschdraperi även på den sidan.

• Emeraldy

Vi är i precis samma sits (men vårt hus som vi ska flytta till om två veckor är från -64). Badrummen ser ut precis som du beskriver det, och vår budget tillåter inte heller att vi renoverar dem på en gång.

Besiktningsmannen gav oss rådet att köpa duschdraperier att ha runt om hela badkaret så att när man står där och duschar så kommer det minimalt vatten på väggarna. Vi har dessutom ett fönster precis ovanför badkaret.

I vårt andra badrum är det inget badkar, bara en dusch, och där har vi tänkt köpa en billig duschkabin och sätta in.    

• Gott svart kaffe

Tack för svaren!

Det där med duschdraperiet lät ju bra men jag undrar hur allvarligt det är med lite fukt när hela huset är i betong? Känns ju som att det skulle vara värre med trä i väggar och bjälklag.

Vi har också ett fönster ovanför badkaret i ena badrummet. Badkar i båda badrummen dessutom -lyxigt om det inte vore så att de snart är 60 år gamla..

kolla rnt lite på nätet och t.ex. i USA verkar de inte ha samma oro för fuktskador. De behåller gamla badrum om de är fina men vi kanske duschar ovanligt mycket i Sverige?         

• Gott svart kaffe

Kan ju tillägga att jag också har lite fobi för gamla gjutjärnsrör och gjutjärnsbrunnar, speciellt om brunnarna sitter i ett inkaklat badkar bakom ett galler. Vem vet vad som döljer sig därinne?

Vi bor i gammalt hus nu men där renoverade vi badrummet så fort vi flyttade in. Nu är vi mer medvetna om att vi inte vill ha för höga lån så nu vill vi ta det i mer sansad takt.  

• tilj75

Det finns billiga fläktar som man kan installera som startar när man tänder lyset och går i exvis 20 min el så länge det finns fukt kvar i luften. Ger bra ventilation när det behövs. Vi har installerat såna i våra badrum och tvättstuga. (finns att köpa på vvsbutiken.se tipsar maken, ska vara fuktstyrda) Fläkten måste installeras av fackman så det kostar väl lite men ingenting jämfört med ett nytt badrum.
    Fläktar och duschdraperier =)
    Lycka till med nya huset.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • johandra

Kan ni inte budget-renovera då? Nu vet jag inte hur tajt er ekonomi är såklart men om ni byter rör/golvbrunn, köper ikea-inredning (dock inte kranar och blandare)och sätter våtrumsmatta där inne så kommer ni betydligt billigare undan än om ni ska ha kakel!

Vi fixade hela vårt badrum på 8kvm för 13 000kr..nu är det iof 6 år sedan men vi köpte inredning på ikea, kopplade rören själva och satte våtrumsmatta på väggar/golv (det gjorde en auktoriserad firma)..Vi älskar det badrummet! Det är så lättstädat där inne om man jämför med vårt kaklade elände med klinkers på golvet...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Emeraldy
    johandra skrev 2012-08-23 08:49:52 följande:
    Kan ni inte budget-renovera då? Nu vet jag inte hur tajt er ekonomi är såklart men om ni byter rör/golvbrunn, köper ikea-inredning (dock inte kranar och blandare)och sätter våtrumsmatta där inne så kommer ni betydligt billigare undan än om ni ska ha kakel!

Vi fixade hela vårt badrum på 8kvm för 13 000kr..nu är det iof 6 år sedan men vi köpte inredning på ikea, kopplade rören själva och satte våtrumsmatta på väggar/golv (det gjorde en auktoriserad firma)..Vi älskar det badrummet! Det är så lättstädat där inne om man jämför med vårt kaklade elände med klinkers på golvet...
    Vi har också tänkt ha våtrumsmatta när vi väl tar oss råd att renovera. Vi har träffat två besiktningsmän (både när vi skulle köpa huset och när vi skulle sälja vårt nuvarnade hus) och bägge sa att våtrumsmatta är överlägset när det gäller fuktsäkerhet, och idag finns det ju riktigt snygga golv och tapeter och så blir det ju mycket billigare som sagt
  • johandra

Ja precis..du behöver inte ha tant-blommigt i nån trist pastell idag ;) 

Som sagt, vi älskar det iaf och längtar tills det är ekonomiskt försvarbart att göra om duschrummet här nere igen. Då åker kaklet ut och mattan in kan jag säga! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Gott svart kaffe

Tack för alla svar!

Jag vill helst ha våtrumsmatta men jag får nog kompromissa med mannen som vill ha kakel i alla fall på väggarna i ett av badrummen.   

Tror nog att vi river ut allt själva, det lär spara en massa pengar. Har ni rivit ut själva och några tips i så fall?
    Sedan anlitar vi nog en rörmokare eftersom vi också behöver byta hela avloppsstammen. Den är ingen vacker syn dår den står i källaren.. Efter rörmokaren tar vi dit någon som fixar med matta osv. Vet ej om vi sätter upp allt själva men kanske, det sparar ju pengar.

Vad tror ni om detta upplägg? Eftersom vi har två badrum kan vi ju köra ett i taget i vår egen takt och kanske spara ihop till de olika momenten? Båda är ju lika "dåliga" om man säger så men man får ju hålla tummarna får att det inte blir någon akut rörläcka under tiden..

• Emeraldy

Riva själv tror jag absolut på, men själv skulle jag aldrig våga göra klart ett badrum på egen hand. Sambon och jag har helt enkelt inte tillräckliga kunskaper för det.

Men skönt som du säger, när man har två badrum så man inte står och faller med att det måste vara klart omedelbums!  

• Rigmor Mortis

Vårt badrum är exakt som ert och vi satt ner och duschade när vi använde det. Vi byggde ett nytt badrum i källaren istället så nu används det gamla inte särskilt ofta. Jag hoppas bara att brunnen klarar sig till det nu blir av att vi gör om det (måste byta panna först och dränera om)

Svar på tråden Fler med gammalt badrum?