• Swenglish

Risker med epidural?

Diskuterade epidural med min svägerska (från England), och hon sa att hon absolut inte tänker ta det för att man kan bli förlamad. Stämmer det? Finns det olika sorters ryggbedövning? Har inte sett nån här inne som talat om de riskerna. Jag har inte fött barn och är inte gravid men tror att jag inte kommer att bestämma mig för vilken bedövning förrän jag ligger där och vet hur det känns! Hoppas nån kan reda ut begreppen för mig!

• Svar på tråden Risker med epidural?
  • lcln

Är ingen expert på något vis men vad jag förstått så finns det två typer av ryggbedövning. En typ där man blir bedövad i benen med såpass att man inte kan upp och gå mer under förlossningen, används tydligen vid snitt, sen finns det "stå-upp" epidural,( som jag själv tog) där benen inte blir påverkade utan man kan fortfarande röra sig normalt.

Har aldrig hört om någon som blivit förlamad av ryggbedövning, måste vara extremt ovanligt. Det jag däremot har hört kan hända ett fåtal prosent som tar bedövningen är att dom lägger den lite fel så att man kan få en fruktansvärd huvudvärk och bli liggandes i ca en vecka efterråt.

Det enda som hände mej var att jag blev lite bortdomnad runt området där de la bedövningen i några veckor efter förlossningen, men detta är nog inte så ovanligt och absolut inge farligt...

Nåja rörigt jag vet!! För mej var bedövningen ett beslut jag tog under förlossningens gång......man vet aldrig i förväg hur det kommer att bli

• Teskedsmamman

Njae, epiduralen sätts inte på så vis att man riskerar förlamning (om jag minns min föräldragrupp rätt), det hon tänker på är nog spinalbedövningen....

Epiduralen däremot kan göra så att värkarbetet försvagas/försvinner och man kan få blodtrycksfall... andra risker har jag ev glömt bort...

Jag sa att jag skulle aldrig ta EDA för att värkarbetet kunde försvinna, men när jag väl låg där så blev det EDA i alla fall och det var det mest underbara jag hade gjort det året!! Med den var det enkelt att föda barn...

• Mamma Åsa

En mycket bra erfarenhet av den.. mina kryskvärkar kom till nästan med en gång efter denna togs på mig.. när kl var 12.55 min son föddes 13.41 å den var underbart skön att få skall absolut ta den igen denna gång

• Swenglish

Aha! Så är spinalbedövningen den som används vid kjesarsnitt och EDA den "vanliga"? Kanske spinalbedövning heter epidural på engelska därav förvirringen?

TACK för alla svar!

• Crown

Swenglish,
    Nej, spinal heter "spinal" på engelska och epiduralen "epidural", så det ska inte vara någon förvirring där... Det är två olika kanaler (rum) i ryggraden.

• Swenglish

Det är alltså svägerskan som är förvirrad och tror att hon kommer bli förlamad av epiduralen!

• MansonDust

Jag vet dock att man kanske ska strunta i EDA om man redan har besvär med ryggen. Det kan bli värre.

• Swenglish

Ja, det tror jag säkert MansonDust, usch vad hemskt! Men för folk utan ryggproblem borde det inte vara nån större fara alltså? Hon lät så bombsäker på att det är en stor risk med epidural att jag blev osäker...

Svar på tråden Risker med epidural?