• Swenglish

Risker med epidural?

Diskuterade epidural med min svägerska (från England), och hon sa att hon absolut inte tänker ta det för att man kan bli förlamad. Stämmer det? Finns det olika sorters ryggbedövning? Har inte sett nån här inne som talat om de riskerna. Jag har inte fött barn och är inte gravid men tror att jag inte kommer att bestämma mig för vilken bedövning förrän jag ligger där och vet hur det känns! Hoppas nån kan reda ut begreppen för mig!

• Svar på tråden Risker med epidural?
  • bustjejen

AnnaGbg: Nehej Kunde du kissa då?
    Det kanske bara är när man har pågående smärlindring i pump som man har kateter...
    Kanske inte är likadant under en förlossning... blir lite osäker där
    Beror nog lite på hur länge EDAn ska sitta också!

• snillis

Jag hade inte heller kateter.

• R Mutt

Är inte den vanligaste biverkningen att värkarbetet saktar ner/avstannar efter epidural? Jag upplevde att mitt värkarbete avtog betydligt efter epiduralen. Dessutom ville BM ej att jag skulle gå/stå längre efter att epiduralen gavs eftersom man kan få svårt att stå på benen. Och att sitta/ligga gör ju värkarna mindre effektiva i sig.

Jag vet inte hur ont jag hade haft annars så jag kan inte säga att det inte var värt det, men jag kan helt klart säga att epiduralen påverkade kroppen förlossningsarbete på ett negativt sätt.

• R Mutt

Hade inte heller kateter.. normalt sett ska det väl inte ta längre tid än att man inte behöver kissa i alla fall gissar jag.

• AnnaGBG

Jag kunde kissa, ja. ( Efteråt...under tiden tänkte jag inte direkt på att kissa... ) Jag har faktiskt inte hört att någon har haft kateter under förlossning.... Men jag har inte heller frågat, så..

• annika 76

jag hade spinal vid senaste förlossning......Men ingen kateter..

• LyckaJones

bustjejen- man kan få svårt att kissa, men jag tror inte att kateter är rutin.

• bustjejen

Nej, jag tänker ju på EDA som smärtlindring efter op.
    EDA har man inte isamband med förlossning, det tänkte jag inte på förut.

Jag är ju snittad, så jag kan ju inte det där med själva förlossningen.
    Kan dock säga riskerna med EDA i stort

• annika 76

vid snitt brukar man ha kateter...har aldrig hört att man skulle ha det vid en förlossning

• bustjejen

Menar kateter har man inte i samband med förlossning - nu är jag ju snurrig i huvudet

• Teskedsmamman

bustjejen: När man snittas är det inte EDA utan en spinalbedövning, den sätts på annat sätt än vid förlossning. Under snittet hade jag kateter och kunde inte känna mina ben.

Under EDA så kände jag mig lite "tandläkarbedövad" men kunde gå lite skakigt och kunde kissa.

• bustjejen

Teaspoon: Jag vet det, läs högre upp i tråden, så har jag skrivit om det...

• Smilie

Jag hade kateter.. o hade en normal förlossning men med EDA

• björkmamma

Förlamning är en OVANLIG biverkan...men risken finns ju så jag är tveksam..vinner ju inte på lotter, men hade ju varit typiskt om man skulle få just detta...
    Huvudvärk är ngt annat man kan få..men det kan man ju stå ut med

Svar på tråden Risker med epidural?