• Swenglish

Risker med epidural?

Diskuterade epidural med min svägerska (från England), och hon sa att hon absolut inte tänker ta det för att man kan bli förlamad. Stämmer det? Finns det olika sorters ryggbedövning? Har inte sett nån här inne som talat om de riskerna. Jag har inte fött barn och är inte gravid men tror att jag inte kommer att bestämma mig för vilken bedövning förrän jag ligger där och vet hur det känns! Hoppas nån kan reda ut begreppen för mig!

• Svar på tråden Risker med epidural?
  • MansonDust

Nej, jag har inte hört nåt dåligt från vanliga upplevelser. På en del har det tagit snett dock, så ena sidan blivit 'förlamad' för nån timme dock.

• MansonDust

Jag ville ha EDA men de stack 5-6 ggr och kom inte mellan kotorna, så jag fick föda utan. Och nu vet jag att det går och kommer inte ens tänka tanken att testa EDA igen nästa gång, hehe.

• Swenglish

Det måste vara det hon tänker på, att bli förlamad en stund. visa bara att man inte ska lyssna så mycket på vad en person säger utan hämta info från många källor och sen ändå göra som man själv vill i slutändan! Jag tror verkligen inte att jag kan "bestämma" hur jag vill att min framtida förlossning ska vara, det är ju inte som att dra ut en tand direkt...

• AnnaGBG

En viss liiiten risk finns ju med EDA, det är ju narkosläkare som lägger den. Hade det inte varit någon fara alls hade man ju kunnat be vem som helst Men fördelarna överväger ju, annars hade den ju inte används så flitigt.

Många har dock missuppfattat det hela och kallar den för ryggMÄRGSbedövning, vilket är fel! Den läggs INTE i ryggmärgen.

Och själv kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara så otroligt känsligt eftersom under ett värkarbete så är det ju svårt att ligga/sitta helt blickstilla...

• MorJennie

Jag kan absolut INTE förorda epidural. Faktum är så var det den som var det värsta med hela förlossningen.

På mig gick det mesta snett.
    1. Det började med att ¨klåparen¨ till läkare inte hittade rätt utan krafsade och höll på i min ryggrad hur länge som helst. Behöver jag säga att det gjorde fruktansvärt ont. Jag fick dödsångest! Tänk dig att du måste ligga blixt stilla medan någon rotar i din ryggrad. Det enda man kan göra är att be dom sluta. Men det gjorde dom inte.
    2. Till slut lyckades han i alla fall pumpa in vätskan och jag fick värklindring. När väl krystarbetet kom igång hade bedövningen i princip försvunnit, men då fick man inget mer. Det kändes lite snopet. Fick ju för mig att det var då jag skulle ha behövt det. Lite vila fick jag ju i alla fall.
    3. Jag blev FÖRLAMAD från midjan och ner i minst 3 timmar. Det avtog ju sen men mycket obehagligt var det. Kunde inte kissa själv.

Inte så positivt kanske och förmodligen en rätt ovanlig historia. Man ska ändå vara medveten om att det kan gå till som det gjorde för mig. Den där läkaren som satte epiduralen har jag lust att tortera. Nästa gång blir det INTE epidural. Är det någon som är förvånad?
    /J

• MorJennie

Vill bara tillägga att det var en sk. stå-upp-epidural jag fick.

• snillis

Att få EDA var som att komma till himmelen. Hade ingen smärtlindring innan de satte EDA:n. Fick EDA 04.45 - var då öppen 2cm. Drygt 1,5 timma senare var jag öppen 9 cm och jag hade inte känt.............någonting. 07.20 är han född.

EDA rules!!!!

• bustjejen

Hej, de risker jag kan komma på med epidural är:
    Blodtrycksfall - åtgärdas lätt med medicin
    Huvudvärk - om EDAn läcker
    Infektion vid insticksstället pga nedsmutsning
    Förlamning är extremt ovanligt så det behöver du nog inte tänka på.. Skulle gissa att risken är större att krocka med bilen på väg till BB...
    Benen behålls rörliga och känsel behålls - annars har man fått lite för hög dos av smärtlindring i den, alt. har den hamnat lite snett.

Spinal ges i ryggmärgskanalen i samband med tex kejsarsnitt (jag har fått spinal 2 ggr)
    Riskerna är ungefär samma.
    Med spinal blir man orörlig i benen och tappar känsel.
    Sist jag fick spinal så stack läk snett första gången, vilket gjorde att det kändes som jag brände min ena höft, gjorde ganska ont, men det gick snabbt över.
    Spinalen sattes om och allt gick fint.

Vid både EDA och Spinal så behöver man kateter för att kunna kissa ordentligt.

• AnnaGBG

Kateter!? Det hade inte jag....

Svar på tråden Risker med epidural?