• Åsa

    Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

    Celest skrev 2012-08-20 20:50:20 följande:
    Tycker det känns snålt. Det handlar inte om många kronor och kan inte ha gjort sån skillnad att det stod på bära eller brista gränsen för hela tillställningen.
    Lidls cola innehåller dessutom mängder konstiga ämnen som är förbjudet att tillsätta i dryck i Sverige.
    Överlag känns det fult att bjuda på produktkopior vid speciella tillfällen!
    Helt ärligt skulle ha gärna ha betalat en hundralapp i dryckesavgift och sen fått riktiga produkter!
    Låter märkligt. Om ämnena är hälsovådliga och förbjudna borde de rimligen inte vara tillåtna oavsett tillverkningsland.

    Smaken varierar (blindtest visar ju att folk ofta tycker bäst om sådant de inte skulle köpa själva) men jag kan tänka mig att fler reagerar mot billigare märken och att det därför kan vara enklare att bjuda på de "vanliga" för att undvika tjafs. Fast jag får ju instämma i inlägg ovan om att är det "tjusigheten" det handlar om så är det inte så särdeles elegant att bjuda på coca cola som dryck till vuxna människor; lite samma nivå som hämtpizza.
  • Åsa
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-20 22:36:11 följande:

    Näh. Jag hade inte bjudit på ful-cola på ett bröllop. Känns lite B faktiskt.



    Hade du bjudit på coca cola?
  • Åsa
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-20 22:49:21 följande:

    Ja.
    Du inser att en och annan skulle tycka att _det_ var "B"?
  • Åsa
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-20 23:13:30 följande:
    Nej jag tror inte att någon annan än jag och möjligtvis några kräsna typer från min släkt skulle bry sig. Men skulle jag stå där och välja mellan Freeway-cola och Coca Cola, ja då känns valet ganska självklart.

    Du missuppfattade mig. Jag menade inte att Coca cola skulle ses som den mindre bra av cola-sorter utan att inte så jättefå skulle tycka det var mindre tjusigt att alls servera cola-dryck vid en vuxenmiddag.
  • Åsa
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-21 00:06:32 följande:
    Ja det gjorde jag ju. Är bra trög ibland.
    Klart man kan ha läsk. Folk blir väl törstiga.
    Visst kan man det. Vad jag fann lite lustigt var att du så bestämt kallade den billigare cola-drycken "B" vid festliga sammanhang och jag vet många som skulle tycka detsamma om att alls servera cola/läsk vid vuxenmiddag.
  • Åsa
    Anonym (Gör man så?) skrev 2012-08-21 00:03:23 följande:
    Rätt många faktiskt, ungefär hälften av alla vuxna + de barn som fortfarande får vara med på "vuxenfester" som bröllop tycks ha blivit de sista årtiondena (utan bror och systers barn givetvis)

    Konstigt nog anser många  att alkohol och graviditet/bilkörning inte hör ihop....

    Jag dricker mycket sällan alkohol och har vid många tillfällen fått ex mineralvatten men cola har jag aldrig fått i något mer formellt sammanhang Ganska många tycker helt enkelt inte att läsk är en måltidsdryck.
    Men det är ju schysst mot gästerna att låta dem välja. (Fast det nu inte fanns något alternativ du gillade
  • Åsa

    Nu har jag själv aldrig smakat Freeway-cola tror jag  (är ingen stor läskdrickare) och är väl inte fanatiskt förtjust i Coca Cola heller (däremot druckit Freeways tonic-vatten och tyckt det var helt ok) men jag tycker det är tämligen tydligt att det uppfattade problemet här inte handlar om i första hand smak utan om att Freeways uppfattas som ett billighetsalternativ och att det är snålt att erbjuda ett sådant.

    Jämför: Eldorados julmust fick bäst i blindtest i vår lokala tidning härom året och förvånade testare som var övertygade om att de tyckte bäst om ex Apotekarnes (som inte fick lika bra). Men jag kan mycket väl tänka mig att "statusmedvetna" personer skulle kunna klaga på ett märke de visste eller uppfattade som billigare med  motiveringen att de gillar smaken på ett annat bättre, men utan problem acceptera ett märke de visste eller uppfattade var dyrare, typ Zeunerts eller Vasa.

    Vilka smaker man gillar är för övrigt mest vana. Varför sjutton tycker annars så många svenskar att säg amerikanska favvon root beer är äcklig och varför föredrar peruanerna sitt sockerstinna gula Inca Cola framför Coca Cola?

    Jag tror alltså inte det spelar någon större roll för gäster som TS om smaken på läsken avviker från det invanda; det handlar om känslan att det snålats, kanske rentav att man inte varit "värd" att spendera några kronor till på.

  • Åsa

    Jag håller med ovan om att små glasflaskor ser betydligt trevligare ut på en mer formell tillställning än stora plastflaskor. Jämför att hiva fram en synlig bag-in-box med rödvin, oavsett hur praktiskt det kan vara och smaken på innehållet.

  • Åsa
    Trust me skrev 2012-08-21 13:50:40 följande:

    Fast om festen handlar om valet av cola och om det är "äkta" Red Bull i den Red Bull Vodka som serveras så är det nog en kombo Lan/Bröllop. Då är det helt rätt med en 2-liters cola på bordet och ett gäng öppnade pizzakartonger med slizad pizza. Inga ostbågar för det blir en gegga som totalförstör musmattan.
    Haha
  • Åsa
    Krokimodell skrev 2012-08-22 23:44:40 följande:
    Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    Och att de var först, skall sägas. Men Pepsi t ex har ju iofs marknadsfört sig så pass kraftigt att de betraktas som ett original själva idag. Innehållsmässigt  är det ju som du skriver inget som motiverar pris- eller statusskillnad, däremot kostar givetvis marknadsföring.
  • Åsa
    Charlie Bravo skrev 2012-08-24 13:04:10 följande:
    Helt ärligt. Menar du på fullaste allvar att du inte kan smaka skillnad på ett vin till 44 kr och ett till 100 kr? Finns ju flera aspekter som gör att man får betala mer för de dyrare vinerna. Lagringstiden är ett exempel. Och om du tror att du kan få samma kvalitet på livsmedel oavsett pris, så kanske du ska ta prova att handla livsmedel i andra butiker än LIDL.  
    Det finns ett generellt samband mellan smak och kvalitet men inte alltid ett rakt samband (vilket tydligt visas i många blindtest).

    Senast idag läste jag  t ex en recension som rejält skrev en köttrestaurang som inte ligger i lågprisskiktet och som inte bedömdes särskilt prisvärd eller bra.
    .
    Ibland handlar det om att priset inte står i relation till kvalitén; ibland handlar det om att kvalitén är dålig (eller bra) oavsett högt eller lågt pris.

    Vad gäller cola-dryck kan jag inte se att det finns något objektivt sätt att motivera att den ena skulle vara "finare" än den andra. Det finns vana, marknadsföring och givetvis olika smak, men inget i råvarorna motiverar tal om "fint" och "fult"  (att det är lite skrattretande att tala om coca cola och "fint" i samma mening är en annan  sak). Att använda en prisskillnad på några kronor som intäkt i sig för kvalitetsskillnad verkar inte som något bra argument heller.

    Sedan kan säkert många många (inklusive jag själv) tycka både att det är mindre tjusigt att slänga upp plastflaskor på bordet (och just Coca Cola har glasflaskor) och att det kan vara enklast, om man nu ska ha läsk, att lägga de extra kronorna på att servera den mest välkända coladrycken  så att de som gillar cola troligast ska känna igen smaken  och den som mäter värdens omtanke i några kronors skillnad på läsken slipper bli irriterad.

    Vad gäller "objektiv" kvalitetsbedömning får man å andra sidan  bedöma kvalitet utifrån smak, innehåll och vad man vet om produktionen och inte bara efter marknadsföringskampanjer och lite prisskillnad. Sedan får man själv bedöma om man vill betala för ev kvalitetsskillnad.
    Själv köper jag ofta tomater som är några gånger dyrare än de billigaste för att få god smak på dem, men det finns mellanpristomater med kilopriser rund femtiolappen  som inte är särskilt bra, o s v. På äpplen handlar det ofta om att välja mellan smak (+ svenska äpplen) och utseende (+import); jag väljer svenska äpplen, någon annan Granny Smith.
    I cola-väg - de gånger jag dricker det vilket inte är särskilt ofta - är jag själv för övrigt mest svag för sötsliskig cherry coke Under studietiden gällde Jolt cola.
  • Åsa
    Vargen1979 skrev 2012-08-27 00:11:46 följande:
    Jag fattar inte vad vissa har så svårt att förstå. Coca Cola är gott. Alla kopior smakar skunk. Bjud inte på skit!

    Jag kan fatta Pepsi (även om jag själv aldrig skulle svälja skiten) men att drica typ Indian Cola eller något? Nä, servera då heller citronvatten! Jolt cola och skit är en skymf mot gästerna, man kan lika gärna servera ruttet kött då.

    Smaksak. För den som är väldigt förtjust i coca cola gör det väl mer skillnad vilken sort det är (och där finns det olika smaker om vilken som är bäst). För folk som jag som egentligen tycker Coca Cola är mest för småbarn, vid glesa tillfällen, spelar det ingen större roll, så när som på att plastflaskor (särskilt stora) på bordet inte ser särskilt festligt ut.
    Coca Cola var först, ja. I så måtto är de andra kopior. Pepsi lika mycket som de övriga Att du har mer förståelse för dem än för andra märken är uppenbarligen för att deft en framgångsrik marknadsföring som gör att de behöver ta ut samma priser som Coca Cola eller mer; ren statusanledning av andra ord (eftersom du inte gillar smaken själv).
    Själv är jag inte märkesbunden vid läsk mer än så att jag tar vad jag blir ombedd, inte ens julmust som är nästan den enda jag köper själv (fast jag är svag för Vasa som var långt ifrån först) och jag hoppas att mina preferenser av märken i andra saker åtminstone oftast styrs av smak och inte av upplevd status.

    Mina ungar blandade förresten ihop diverse drycker, däribland Pepsi,, och drack glädjestrålande resultatet vid pauskorv på IcaMaxi härom dagen. Jättegott tyckte de. Kan inte påstå att jag tänker lägga ner min själ i att skola dem in i att gynna något visst multinationellt företag bara för att   
Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!