Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

Men så ge f*n i att trycka på knappen

Här i stan finns det ett par övergångsställen med trafikljus. De ligger på högt trafikerade gator och kan i rusningstrafik fylla ett visst syfte. När det inte är rusningstrafik verkar det som att folk glömmer bort hur Zebra-lagen funkar och tror att det måste trycka på knappen bara för att den finns. Jag kan komma snudd på ensam på gatan och får stanna och vänta fem gånger så länge jämfört mot att bara bromsa in och släppa förbi en ensam flanör.

Snälla missbruka inte trafikljusen, använd dem när det behövs.

För att förtydliga, det är alltså trafikljus som för bilister visar antingen gult, rött eller inget alls.

• Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen
  • Grande Rock
    röderaff skrev 2012-08-21 19:00:58 följande:
    Jag trodde att man bara får gå när det är grön gubbe och att det kanske är därför folk trycker. Hur menar du att dessa signaler funkar? Om man inte trycker alls, vilken färg är det på signalen för gångtrafikanten då?

Ah, skulle förtydligat ännu mer. För gångtrafikanerna visar dte antingen grönt eller inget alls (grönt först efter att man tryckt på knappen och bilistsignalen blivit röd).

• Grande Rock
    Ellaria skrev 2012-08-21 19:04:56 följande:
    Fast zebralagen gäller väl inte när det finns trafikljus iofs.

Det är alltså ett rent övergångsställe, inte i anslutning till någon korsning. Om de inte innefattas av zebra-lagen så borde det ändras.

I anslutning till vägkorsningar har jag full förståelse för att man använder trafikljusena som de är tänkta. Där brukar det även visas röd gubbe/gumma när det inte är ok att korsa.

• Grande Rock
    Helle333 skrev 2012-08-21 19:14:03 följande:

Finns det trafikljus för gående med knapp att trycka på så är det dessa gäller i första hand. Jag kommer att lära mitt barn att ALLTID trycka på knappen och vänta på grön gubbe innan man går.
    Givetvis har jag inga invändningar mot att barn använder knappen.
  • Grande Rock
    Rocktroll skrev 2012-08-21 19:17:15 följande:
    Va ska man inte trycka på knappen på övergångsställen och gå först när det är grönt? Gör jag ALLTID.

När trafikljuset är släckt är det ju det samma som att det inte finns. Det tänds först när någon trycker på knappen.

Alltså går du ju inte mot rött om du inte trycker på knappen.

• Grande Rock
    Simon 681 skrev 2012-08-21 19:46:12 följande:
    För min del brukar jag se om bilar närmar sig. Bedömer jag att bilarna inte tänker sakta ned trycker jag, annars går jag över.
    Bra där, precis så jag menar att man borde göra
  • Grande Rock
    Erikssonförfan skrev 2012-08-21 23:40:46 följande:
    Du ger tips som inte är generella för landet, i t.ex Uppsala  har de flesta gångljus röd gul grön och där röd alltid lyser innan någon trycker på knappen.

Jag struntar förövrigt om bilisterna får vänta när jag tryckt på knappen.  Ser de stressade ut så vinkar jag till dem. 

Om du bemödat dig med att läsa inlägget du citerade så framgår det med önskvärd tydlighet att det gäller släckta trafikljus för flanören. Att du struntar i vad andra tycker, tja, det får stå för dig.

Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen