• ALLIEVERDO

hjälp mig, vilket namn till vår nyfödda dotter?

Hej, vi har beslutsångest över namn. Vår första dotter heter savannah och många reagerade först med lite oj annorlunda svårt. Men jag har älskat det i flera år. Även maken hade lite svårt för det just bara för han är van att ta allt det lätta normala vägen som alla gillar så att säga medan jag är tvärtom. Men jag hade också lite ångest, men så fort vi bestämt namnet så var hon en savannah och jag är supernöjd och de flestagillar det nu vad jag förstått. Nu står vi i val er två. En dotter igen och återigen vill jag ha lite annorlunda, men inte för mycket, ska vara fint att skriva, matcha resten av familjen och dessutom låta bra på engelska. Enda vi kommit från till är hailey och Alissa. Jag gillar verkligen skriva hailey men känner det namnet är ännu lite mer svårt än savannah var. Tycker ni? Det känns lite som vårt släkt tex kanske har lättare välja ett vanligat "svenskt" namn som kanske eg är tråkigare, än ett finare mer ovanligt. Tex Henrietta. Alltså inget illa mot Henrietta men ni kanske förstår. Vad tror ni?? Har ni förslag? Vill besluta SNARAST

• Svar på tråden hjälp mig, vilket namn till vår nyfödda dotter?
  • jjustmee

Milou
    Leona
    Leonora
    Evelyn
    Baily
    Holly
    Adele
    Eleonor
    Lilo
    Minéa
    Sienna
    Serena
    Thilly
    Zoey
    Hailie
    Cloé
    Vanessa
    Aline
    Alba
    Cornelia
    Elise
    Loura
    Elena
    Grace
    Fiona
    Ellis
    Joline
    Juliette
    Isabelle
    Kelly
    Lexie
    Novalie
    Amelia
    Stacy
    Isobel
    Stella

• broglo

Egentligen borde jag inte svara, för jag har inte alls samma namnsmak (tycker att både Hailey och Alissa på sätt och vis känns som lånade från någon teve-såpa). Men jag gör ett försök att ge några förslag, med risk för att du tycker att de är lite för konventionella:
    Jennifer
    Miranda
    Gabrielle
    Angela
    Leslie
    Nola
    Denise
    Natalie
    Michelle
    Diana
    Laura
    Nancy
    Connie

Lycka till! Hoppas att ni hittar något som ni båda tycker om!

• ALLIEVERDO

Tack för förslagen en del om dom har jag faktiskt uppskrivna. Vilket tycker ni åt hailey och Alissa?

• Sockerbullen
    ALLIEVERDO skrev 2012-08-22 10:07:34 följande:
    Tack för förslagen en del om dom har jag faktiskt uppskrivna. Vilket tycker ni åt hailey och Alissa?
    tycker nog egentligen båda är fina, men skulle absolut välja Alissa av de två om det var till min dotter. 
  • hernameispekka

Massa förslag!

Andra namn på s:
    Savannah & Sabina
    Savannah & Scarlett
    Savannah & Selena
    Savannah & Shannon
    Savannah & Sheila
    Savannah & Shelby
    Savannah & Simone
    Savannah & Stacy
    Savannah & Stefanie
    Savannah & Suzie

Andra platsnamn:
    Savannah & Africa
    Savannah & Alabama
    Savannah & Alexandria
    Savannah & America
    Savannah & Arizona
    Savannah & Atlanta
    Savannah & Catalina
    Savannah & Chelsea
    Savannah & Cheyenne
    Savannah & Dakota
    Savannah & Florence
    Savannah & Georgia
    Savannah & Indiana
    Savannah & Jordan
    Savannah & London
    Savannah & Louisiana
    Savannah & Montana
    Savannah & Paris
    Savannah & Sidney

Namn med NN:
    Savannah & Adrianna
    Savannah & Alannah
    Savannah & Bonnie
    Savannah & Breanna
    Savannah & Elianne
    Savannah & Evelynn
    Savannah & Jaquelynne
    Savannah & Jennifer
    Savannah & Leanne
    Savannah & Linnette
    Savannah & Lorianne
    Savannah & Minnah
    Savannah & Penny
    Savannah & Quinn
    Savannah & Roxanna
    Savannah & Tatianna
    Savannah & Vivienne

Namn med v i:
    Savannah & Anivia
    Savannah & Avalee
    Savannah & Beverly
    Savannah & Clovis
    Savannah & Elvy
    Savannah & Evangeline
    Savannah & Evelyn
    Savannah & Heaven
    Savannah & Levisia
    Savannah & Lovelia
    Savannah & Nouvelle
    Savannah & Octavia
    Savannah & Valerie
    Savannah & Vanessa
    Savannah & Velma

• hernameispekka
    ALLIEVERDO skrev 2012-08-22 14:38:50 följande:
    Tack för förslagen. Vilket upplägg
    Ingen fara. Av era andra gillade jag Hailey mest men gillar stavningen Haylie mer eller kanske Haley (dock är den svårare att uttala. Alissa är lite för hittepå för mig. Då gillar jag Alice eller Allison mer isf.

Säg gärna om det var något namn som föll er i smaken  
  • SannaM

Av dina två förslag tycker jag Alissa är finast och enklast. Alicia annars?
    I övrigt har du ju redan fått en massa förslag Vad blir det? 

• Seven Costanza

Hailey tror jag många svenskar tycker är svåruttalat. Alissa hade jag en bosnisk barndomsvän som hette och jag tycker det är jättefint även om jag inte själv skulle välja det. Så jag röstar på det . Men jag tyckte även att förslaget Savannah och Vanessa passade bra ihop.

• hernameispekka
    Seven Costanza skrev 2012-08-25 16:01:15 följande:
    Hailey tror jag många svenskar tycker är svåruttalat. Alissa hade jag en bosnisk barndomsvän som hette och jag tycker det är jättefint även om jag inte själv skulle välja det. Så jag röstar på det . Men jag tyckte även att förslaget Savannah och Vanessa passade bra ihop.
    Det uttalas ju "Hej Li" 
  • Seven Costanza
    hernameispekka skrev 2012-08-25 16:02:38 följande:
    Det uttalas ju "Hej Li" 

Jovisst - och har man bara hört det en eller några gånger så säger folk säkert rätt, men det beror på var man bor och huruvida man hört namnet på engelska eller inte. Men L:et är i alla fall inte samma på svenska som på engelska, så om det är tänkt att uttalas helt som på engelska anser jag att det blir fånigt. På flera håll i Skåne i alla fall kan jag tänka mig att många, särskilt de över 40, hade sagt Haaajliii med två långa vokaler, inte så snyggt. Sedan kan det vara svårstavat också.
  • hernameispekka
    Seven Costanza skrev 2012-08-25 16:19:34 följande:

Jovisst - och har man bara hört det en eller några gånger så säger folk säkert rätt, men det beror på var man bor och huruvida man hört namnet på engelska eller inte. Men L:et är i alla fall inte samma på svenska som på engelska, så om det är tänkt att uttalas helt som på engelska anser jag att det blir fånigt. På flera håll i Skåne i alla fall kan jag tänka mig att många, särskilt de över 40, hade sagt Haaajliii med två långa vokaler, inte så snyggt. Sedan kan det vara svårstavat också.
    Sant, sant!        
  • ALLIEVERDO
    hernameispekka skrev 2012-08-22 14:50:27 följande:
    Ingen fara. Av era andra gillade jag Hailey mest men gillar stavningen Haylie mer eller kanske Haley (dock är den svårare att uttala. Alissa är lite för hittepå för mig. Då gillar jag Alice eller Allison mer isf.

Säg gärna om det var något namn som föll er i smaken  

Ja Haylie är ju mer stavat efter hur vi uttalar det, men när vi båda tänkte namnet så tänkte vi stavningen Hailey och därför kändes det mer rätt eftersom det va första stavningstanken vi hade så att säga.
    Uttalar det nog Hej lii som någon skrev :) Men som jag tänkt så  är det eg många namn som inte uttalas som det stavas. tänk tex petronella.. man uttalar med ä.. albin..säger man väl eg inte A rätt heller..hehe..
    Asså tycker du Alissa är påhitt :) Jag tror jag från början fått för mig att Alyssa är fint då Alyssa MIlano en skådespelerska hade det namnet. inte det att jag gillade henne så, utan man bara snappat upp namn man tyckt varit fina :)

Alice tycker jag rä för vanligt och Alicia känner jag en som heter.
    Jag är en sådan som gärna vill ha lite ovanligt som helst ingen jag känner heter först hehe.. men ändå inte så ovanligt att det blir "taskigt" mot barnet så att säga.

Namnet har iaf blivit Hailey med Alissa som andranamn :) De som man trodde skulle reagera på det i släkten har faktiskt redan börjat vänja sig..mycket är nog vanesak :) hoppas jag iaf :) 
    SannaMac skrev 2012-08-24 20:24:35 följande:
    Av dina två förslag tycker jag Alissa är finast och enklast. Alicia annars?
    I övrigt har du ju redan fått en massa förslag Vad blir det? 

• Lola23

Savannah är jättegulligt och fint namn! Glad

Savannah och Gabriella
    Savannah och Melissa
    Savannah och Michelle
    Savannah och Philippa
    Savannah och Julissa
    Savannah och Hailey (som ni hade som förslag, tycker det fungerar jättebra och uttalet tror jag inte blir något problem :) ) 

• Lola23
    ALLIEVERDO skrev 2012-08-25 17:28:37 följande:

Ja Haylie är ju mer stavat efter hur vi uttalar det, men när vi båda tänkte namnet så tänkte vi stavningen Hailey och därför kändes det mer rätt eftersom det va första stavningstanken vi hade så att säga.
    Uttalar det nog Hej lii som någon skrev :) Men som jag tänkt så  är det eg många namn som inte uttalas som det stavas. tänk tex petronella.. man uttalar med ä.. albin..säger man väl eg inte A rätt heller..hehe..
    Asså tycker du Alissa är påhitt :) Jag tror jag från början fått för mig att Alyssa är fint då Alyssa MIlano en skådespelerska hade det namnet. inte det att jag gillade henne så, utan man bara snappat upp namn man tyckt varit fina :)

Alice tycker jag rä för vanligt och Alicia känner jag en som heter.
    Jag är en sådan som gärna vill ha lite ovanligt som helst ingen jag känner heter först hehe.. men ändå inte så ovanligt att det blir "taskigt" mot barnet så att säga.

Namnet har iaf blivit Hailey med Alissa som andranamn :) De som man trodde skulle reagera på det i släkten har faktiskt redan börjat vänja sig..mycket är nog vanesak :) hoppas jag iaf :) 

Oj såg det inte! Glad Jättefint namn enligt mig! Supergulligt och grattis till eran lilla flicka!Skrattande 
Svar på tråden hjälp mig, vilket namn till vår nyfödda dotter?