Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Pompeia01 skrev 2012-08-23 13:53:30 följande:
    Nja, jag tycker nog att den som skickar sitt barn till skolan i en t-shirt utan tryck, utövar mindre påtryckning än den som skickar dit barnet i en t-shirt med den glada apan... förlåt "rosen".
    Det påvisar bara hur pass starkt normtrycket är, när man inte ser skogen för alla träd. Normeringen är det starkaste politiska trycket av dem alla. Ingen kommer undan.

• PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 14:04:11 följande:

Jag motarbetar inte...jag vill bara inte leva med en man i klänning. Får jag välja eller? Måste jag tillåta det fast jag inte skulle attraheras av en sådan man? De får välja men inte jag?? Märkligt

Jag har inget emot män i klänning....men JAG vill ite leva med en 
    Ja, det får du. Kan någon hindra dig? VILL någon hindra dig?

Att hävda att det skulle vara omanligt att ha klänning är däremot ett klart förlöjligande. Det är väl ganska onödigt uttryckt ändå?
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 15:31:48 följande:
    Det jag då inte förstår är varför TS vill använda sitt barn som kanonmat i en konflikt han inte bett om att få bli en del av.

Beklagar det dina vänner varit med om.

Men intoleransen handlar inte om kläderna.
    Många med andra sexuella läggningar än hetero misshandlas och mördas trots att inga som helst yttre skillnader finns. Kläderna skyddar inte från intolerans och problemet är givetvis de intoleranta och inte de kläder de hakar upp sig på 
    Tvärtom så handlar det antagligen befria sitt barn från de stolliga normerna.

Intoleransen i det här fallet handlar om att människor inte får vara och uttrycka sig som de vill. De skall matas in i normfåran och de i normfåran är av någon outgrundlig anledning livrädda att kanalen ska bli så bred att alla får plats i den.

I fallen med mina vänner som jag tog upp här, så handlar det just om kläder, frisyrer och könsuttryck. Jag känner en bunt som blivit misshandlade, hotade och uppskrivna på dödslistor av andra skäl också, men i just dessa fall så handlar det om att somliga finner det otroligt hotfullt att folk kliver över könsnormsskacklarna. Dessa misshandlande personer får viss legitimitet för sina handlingar genom att resten av samhället hånar de personer de angriper. Även om vanlige Svensson generellt inte går och slår ner folk på öppen gata, så kan hen mycket väl skrika efter eller skratta åt transvestiter, manhaftiga kvinnor och fjollor. Hen kan också håna folk på arbetet och försöka få personer avsatta från sina arbeten för att de klär sig på ett sätt som hen inte tycker passar.
  • PolyPond
    Anonym (hahahaha) skrev 2012-08-23 16:55:23 följande:
    men nej klänning på pojke är inget snyggt finns ingen anledning att låta din son ha det på sig om han inte väljer det själv som äldre och då menar jag inte 5 utan så han vet vilka konsekvenser ett sånt val kan få.
    Du har inte funderat över att det inte skulle bli några konsekvenser alls om folk inte tänkte som du kring det?
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 17:10:20 följande:
    Alltså du blandar nog äpplen med päron här.

Intoleransen orsakas inte av kläderna eller av normerna. Människor är intoleranta och det är det som är problemet vi måste komma åt. Vi behöver inga normer för att behandla varandra illa och orättvist.

Ja även om det inte är könsroller som bryts så blir folk utsatta om de frivilligt eller ofrivilligt sticker ut på något vis, eller om någon i deras omedelbara närhet sticker ut. Det intoleranta söker medvetet avvikande att störa sig på.

Problemet finns inom den intoleranta personen och är tyvärr inget som kan åtgärdas genom att man försöker ta bort de saker som de intoleranta stör sig på.

Sen är det givetvis orealistiskt att på något vis få bort det faktum att två kön finns. Det handlar om att lära folk att acceptera de som är annorlunda, inte att försöka ta bort konceptet annorlunda genom att försöka utradera skillnader, sådana kommer ju alltid att finnas.

Ja transsexuella är en väldigt utsatt grupp, men det kan inte åtgärdas genom att alla klär sig som transor. 

För övrigt finns inte viljan eller incitament hos kvinnor och män att utradera skillnaderna, de är viktiga för det sociala samspelet. Det är relevant om man är man eller kvinna i vissa lägen, speciellt sociala då vi råkar bestå av hälften män och hälften kvinnor. Det handlar om att de som faller mellan stolarna med ska få respekt och aktning och inte trakasseras.
    Men män vill klä sig på ett visst vis och kvinnor på ett visst. Även om alla barn blev hen och hade samma pottfrisyr och samma gula sparkdräkt skulle de i puberteten medvetet börja klä sig annorlunda och ha olika frisyrer och uppföra sig annorlunda. Tjejer skulle hänga med tjejer och killar med killar, inget som kläder eller normer påverkar.

Jag beklagar det dina vänner utsatts för, men det är inte realistiskt att tro att lösningen är att utplåna outplåningsbra skillnader mellan könen =/ 
    Nej, det gör jag inte. Intolerans uppstår inte ur det blå, utan föds i ett sammanhang.

Rent biologiskt finns det en skala mellan två ytterligheter. Så enkelt som att vi är två skilda kön är det egentligen inte.
    Det här handlar dock inte om kön, utan om genus, det vill säga könsroller. Det är två skilda saker. Du kan vara hur mycket man som helst i klänning, eftersom din manlighet inte sitter där. Varje individ bör dock få chansen att själv avgöra hur hen vill klä sig och bete sig, utan att mossiga genusnormer kletas på dem. Det gör inte på något sätt att skillnaden mellan män och kvinnor försvinner, eftersom dessa är biologiska och inte är avhängda yttre omständigheter.

Argumentet att vi genuskritiska varelser vill att alla ska vara lika dana är lika befängt som märkligt: Att utöka friheten att uttrycka sig och vara, skulle naturligtvis ge mera variation bland folk, inte mindre.

Transpersoner innefattar dessutom betydligt fler än transsexuella. Här kan såväl intergenders, dragkings, transvestiter, dragqueens och andra ingå.
  • PolyPond
    Anonym (hahahaha) skrev 2012-08-23 17:19:05 följande:
    nej vi ska leva i en avkönad värld där allt är tillåtet total anarki och låt alla helst se likadana ut så man absolut inte kan se om det är en man eller kvinna.. helst ska vi nog ta och tabort brösten på kvinnorna och penisen på män så att det  verkligen inte går att avgöra för alla ska ju vara HEN och så jvla jämställda

MÄN FÅR HA KLÄNNING men JAG tycker inte det är snyggt
    och ja människan vet att om man gör på ett visst sätt så får det en konsekvens, människan har skapat samhällen med normer och genus små justeringar sker över tid men att skrota alla genuskonstruktioner och normer är bara löjligt och det ger inte ett mer accepterande samhälle då det alltid kommer finnas saker/egenskaper som inte kommer accepteras av gruppen.

På vilket sätt blir världen avkönad om somliga män har klänning? Ramlar snopparna av? Byts könshormonerna ut? Tappas y-et i kromosomuppsättningen?

Varför vill du att individer ska ge efter för gruppen, när det gäller det personliga?
  • PolyPond
    Anonym (hahahaha) skrev 2012-08-23 17:33:27 följande:
    nej jag tycker bara att alla som dravlar hen och avkönar sina barn  vill att alla ska se likadana ut och
    och jag sa inte att man ska ge efter för en grupp men om man inte blir accepterad så skapar det också problem man behöver både kunna fungera i grupp och på det personliga planet..
    därför finns det subgrupper i samhället som har sina egna normer och konstruktioner men de accepterar inte heller alla.. ingen grupp någonsin kommer att acceptera allt och alla för det är så människor fungerar..
    man kan vara individ och fungera i grupp men skitsamma du kommer nog inte fatta ändå..
    fungera i grupp (samhället) handlar bland annat om att man ibland får anpassa sig efter andras vilja.. och TS borde göra detta i det här fallet så kan pojken välja när han är äldre vad han vill ha på sig osv.
    Du förstår inte skillnaden mellan kön och genus?

Individualister kan fungera hur bra som helst i en grupp om gruppen tillåter detta. Ett sådant samhälle är eftersträvansvärt.

Det finns inget skadligt i att ts klär på sin son vad ts vill. Tvärtom vågar barn till föräldrar som inte är livrädda för att råka sticka u,t många gånger mer än andra. Det är omgivningen som bör förändra sitt sätt att se på avvikare, inte tvärtom.
    SÅ jobbigt kan det väl ändå inte vara att vara lite tolerant?
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 18:13:21 följande:
    >Nej, det gör jag inte. Intolerans uppstår inte ur det blå, utan föds i ett sammanhang

Det är en biologiskt betingad egenskap, en av många vi måste lära oss att tämja

>Rent biologiskt finns det en skala mellan två ytterligheter. Så enkelt som att vi är två skilda kön är det egentligen inte. 

Källa på detta tack, du menar att det finns är en skala av kön, men man har antingen det ena eller det andra rent fysiskt. Sen kan man ha den ena eller den andra läggningen, vara bi eller asexuell, sen tar det slut.

Man kan vara man i en klänning, men inte seriöst då det är en så stark kvinnosymbol. Lika lite som jag kan bli tagen på allvar i en ku klux klanluva hur mycket jag än påstår att jag hatar andra svarta.

>Varje individ bör dock få chansen att själv avgöra hur hen vill klä sig och bete sig, utan att mossiga genusnormer kletas på dem.

Total anarki har aldrig varit en god grund för ett stabilt och välfungerande samhälle. Vissa grundkoncept och premisser kommer alltid att finnas och vissa kommer helt enkelt inte att passa in och det gäller att göra samhället så bra som möjligt även för dem.

Om du får ditt samhälle där ingen tvingas in i könsroller kommer du ha folk som känner sig helt vilsna utan sådana och mår skit pga det och de kommer att vilja ja ett samhälle där de trivs osv, det är omöjligt att skapa ett samhälle där alla håller med alla i allt precis hela tiden och precis lika mycket.

>Transpersoner innefattar dessutom betydligt fler än transsexuella. Här kan såväl intergenders, dragkings, transvestiter, dragqueens och andra ingå.

Det är svårt för dessa individer då samhllsstrukturen som helhet aldrig kommer att ändras om för deras skull. Du kämpar tyvärr för något omöjligt. Att alla ska ändra hela samhället "endast" för att dessa individer med ska trivas, tyvärr kommer det aldrig ske om de inte blir i en klar majoritet i samhället. 
    Det vore faktiskt ologiskt att försöka ändra om hela grundstrukturen för en minioritetsgrupp.

Man får arbeta från perspektivet att de är en minioritet och se till att skydd finns för dem, att frizoner finns för dem att ökad förståelse finns för dem etc.

Men att ändra hela samhället och könsroller/genusperspektiv etc på olika nivåer. Inte realistiskt tyvärr

Tämj på då! Kräv inte att de som sticker ut skall ändra sig, utan jobba med de egna bristerna.

Nej, kön är inte så binärt som de flesta tycks tro. Det finns så många olika parametrar som ingår i det som vi anser vara biologiskt kön att de allra flesta av oss befinner oss på en glidande skala där emellan. Sexualitet har jag inte ens blandat in i det begreppet.
    Tyvärr är det svårt att hitta bra information om detta på nätet. Bäst information brukar man få av att tala med läkare som sysslar med transsexualism och intersexualitet eller med transpersoner som grottat ner sig i ämnet. Kortfattat kan man i alla fall säga att det dels finns folk som har ett

Spunk på datorn. Fortsättning följer
  • PolyPond

... det finns folk som har kromosomavvikelser där man exempelvis har ett extra påhängt x i könsuppsättningen. Sedan har vi ett gäng olika hormoner/signalsubstanser i våra kroppar (alla är inte kartlagda) som var för sig och i olika sammansättningar påverkar könsmarkörer. Förutom att dessa har olika nivå hos olika personer, så interagerar de med varandra på olika sätt som vi ännu inte riktigt kan kartlägga, plus att kroppen har olika förmåga att ta upp dem hos skilda individer.

Dessa länkar är inte ideala, men berör i alla fall ämnet något:
    www.fria.nu/artikel/7673
    www.liu.se/forskning/reportage/kon-och-sexualitet-bestams-av-kulturen
    sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n

De flesta kvinnor och män hamnar sannolikt på den mera rörliga skalan mera åt det ena eller det andra hållet, även om endast få hamnar ytterst på skalan åt respektive håll. Andra - de man ofta kallar att de har intersexuella syndrom - hamnar mera i mitten.

Självklart kan man vara en seriös man i klänning. Man kan vara seriös klädd i vad som helst och det är omgivningens jobb att lyckas se människan.

Det är inte heller så att jag på något sätt förespråkar anarki. Det uppstår inte problem av att samhället blir mera öppensinnat och accepterande, eller att människor själva får känna efter vilka mönster de kan tänkas vilja efterfölja och inte. Kön försvinner inte för att vi ger den friheten. Folk blir inte heller förvirrade för att de ges chansen att välja och vraka.

• PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 18:26:17 följande:

för mig är det omanligtt...och tycker de inte det själva efetrsom de vill klä sig som en kvinna-i en klänning!
    Förlöjligande, som sagt. Effektivt som faen när man vill ha folk att göra som man vill.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!